"Wiersz numer 1 beta" by M. R. Wiśniewski and "Read more+" by P. P. Płucienniczak

Sara Akram

Abstract


The article fits in the research on Polish digital poetry. It presents two realisations of digital poetry – wiersz numer 1 beta by M.R. Wiśniewski and Read more+ by P.P. Płucienniczak, focusing on aspect of work’s structural shape and possibilities of the user, given within interactive actions programmed by the author. The issues of the article are concentrated on interactive possibilities of work created in new media environment, especially on status of author and addresser, which is connected with interactivity phenomenon. Deliberations about the interactivity are based on works of Ryszard W. Kluszczyński, whereas changes made in poetry thanks to characteristics of new media were referred from works of such researchers as Urszula Pawlicka and Mariusz Pisarski. Deliberations on digital message refer mainly to works of Ewa Szczęsna. Two examples analyzed in the article represents different approaches of explorative potential of Polish digital poetry. Wiśniewski’s wiersz numer 1 beta, made in convention of game, includes the addresser as user-player in the process of work’s creation. Płucienniczak’s Read more+ is the example of intentional resignation of possibilities given by interactive actions.


Keywords


Polish poetry; digital poetry; interactivity; new media

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bodzioch-Bryła Bogusława, Pietruszewska-Kobiela Grażyna, Regiewicz Adam (2014), Literatura – nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, Częstochowa.

Hopfinger Maryla (2010), Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010.

Janusiewicz Małgorzata (2013), Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków.

Kaźmierczak Marek (2015), Użytkownik w sieci internetowej, [w:] Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. Ewa Szczęsna, Kraków, s. 294–313.

Kluszczyński Ryszard W. (2001), Światy multimediów, [w:] W świecie mediów, red. Ewelina Nurczyńska‑Fidelska, Kraków, s. 85–100.

Kluszczyński Ryszard W. (2010), Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa.

Marecki Piotr (red.) (2002), Liternet. Literatura i internet, Kraków.

Pająk Andrzej, Na tropie dziwnych książek (2011), [w:] Od liberatury do e-literatury, red. M. Górska-Olesińska, E. Wilk, Opole, s. 275–282.

Pawlicka Urszula (2012), (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Kraków.

Pawlicka Urszula (2013), Ślady tekstu w kulturze cybernetycznej. Wstęp do cybersemiotyki, „Przegląd Humanistyczny”, t. 57, nr 4, s. 63–72.

Pawlicka Urszula (2014), Literatura elektroniczna. Stan badań w Polsce, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 141–161.

Pawlicka Urszula (2015), Polska poezja i nowe media po roku 2009, [w:] Poezja polska po roku 2000. Diagnozy – problemy – interpretacje, red. T. Dalasiński, A.Szwagrzyk, Paweł Tański, Toruń, s. 194–211.

Pisarski Mariusz (2012), Od znaczenia do działania i z powrotem. Nowe funkcje słowa w cyberpoezji i hipertekście, „Przegląd Humanistyczny”, nr 2 (437), s. 53–61.

Pisarski Mariusz (2013), Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków.

Pisarski Mariusz (2014), Autor i dzieło w kulturze cyfrowej (na przykładzie twórczości Nicka Montforta), „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2 (20), s. 148–162.

Pisarski Mariusz (2018), wiersz numer 1 beta [I nagroda w majowym ITJW], [online:] http://www.ha.art.pl/prezentacje/poezja/3802-wiersz-numer-1-beta-i-nagroda-wmajowymitjw [dostęp: 22.10.2018].

Płucienniczak Piotr Puldzian (2018), Read more+, [online:]: http://www.ha.art.pl/prezentacje/

poezja/4026-read-more-i-nagroda-w-sierpniowo-wrzesniowym-itjw [dostęp: 16.09.2018].

Spodaryk Mikołaj (2016), Literatura postelektroniczna? Od ekranu do kartki papieru, czyli podróż powrotna z bagażem nowych doświadczeń, „Annales Universitatis Paedagogicae

Cracoviensis. Studia de Cultura”, t. 8, nr 2, s. 117–129.

Szczęsna Ewa (2013), Tekst wieloznakowy w przestrzeni mediów cyfrowych. U podstaw poetyki semiotycznej, „Przegląd Humanistyczny”, R. 57, nr 4, s. 19–27.

Szczęsna Ewa (2015), Znak digitalny. U podstaw nowej semiotyki tekstu, [w:] Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. Ewa Szczęsna, Kraków, s. 15–34.

Wiśniewski Michał Radomił (2018), wiersz numer 1 beta, [online:]: https://www.kongregate.com/games/osakana/wiersz1beta [dostęp: 16.10.2018].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2018.9.131-142
Date of publication: 2019-09-12 20:05:21
Date of submission: 2018-10-30 18:29:52


Statistics


Total abstract view - 2019
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 552

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Sara Akram

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.