Uliczna turystyka kulinarna. Aktualne trendy i przewidywane trajektorie
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest przybliżenie aktualnych trendów i trajektorii ulicznej turystyki kulinarnej. Jest to artykuł koncepcyjny, oparty na wcześniejszych badaniach, dokumentach i literaturze. Jedzenie uliczne to wyjątkowe doświadczenie z dala od domu, dostępne zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów. Zapotrzebowanie na jedzenie uliczne jest coraz większe. Wiąże się to z urbanizacją, brakiem czasu na przygotowanie żywności w domu, większą dostępnością ofert czy też rosnącymi dochodami społeczeństwa. Sektor żywności ulicznej obejmuje wiele podmiotów: od sprzedawców lodów, producentów ciastek, sprzedawców ryb, piekarzy, po sprzedawców frytek. To sektor o ogromnym potencjale tworzenia nowych miejsc pracy. Do rozpoczęcia działalności wymagane są czasem jedynie podstawowe umiejętności kulinarne. Uliczne usługi kulinarne można świadczyć w dowolnym miejscu i czasie – wszędzie tam, gdzie występuje ruch ludzi. Jest to równocześnie sektor wymagający dbałości o bezpieczeństwo, higienę i/lub wartość odżywczą żywności. Perspektywy kulinarnej turystyki ulicznej zależą w dużej mierze od planowania urbanistycznego, polityki społecznej i działań podejmowanych przez samorządy.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Awasthi, A. (2021). Destination marketing & foods (local & medicinal): To boost tourism and tourist behavior. In A. Raina, P.R. Shandilyan, D. Pathak (Eds.), Local Food and Community Empowerment Through Tourism (vol. 1, pp. 325–342). Pune, Maharashtra: Eureka Publications.
Bellia, C., Pilato, M., & Séraphin, H. (2016). Street food and food safety: A driver for tourism? Calitatea, 17(1), 20–27. Online: https://www.researchgate.net/publication/300042432_Street_food_and_food_safety_A_driver_for_tourism (access: 18.09.2023).
Chatibura, D.M. (2021). Critical success factors of street food destinations: A review of extant literature. International Journal of Tourism Cities, 7(2), 410–434. DOI: https://doi.org/10.1108/IJTC-09-2019-0174
Cifci, I., Atsız, O., & Gupta, V. (2021). The street food experiences of the local-guided tour in the meal-sharing economy: The case of Bangkok. British Food Journal, 123(12), 4030–4048. DOI: https://doi.org/10.1108/BFJ-01-2021-0069
Dłużewska, A., Giampiccoli, A., Mergalieva, L., Yegzaliyeva, A., & Sharafutdinova, A. (2022). Tourism development in Kazakhstan – issues and ways forward. Annales UMCS, Geographia, Geologia, Mineralogia et Petrographia, 77, 55–71. DOI: https://doi.org/10.17951/b.2022.77.0.55-71
Fusté-Forné, F. (2016). Tasting cheesescapes in Canterbury (New Zealand). New Zealand Geographer, 72, 41–40. DOI: https://doi.org/10.1111/nzg.12115
Fusté-Forné, F. (2019). Street food and tourism: An approach to Polish identity through culinary heritage. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 2(24), 17–28. Online: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e239b7bb-a269-4bdb-a4dc-cf3062f1766b?q=bwmeta1.element.desklight-69c66f49-8ab8-4f23-851a-07639c53242f;1&qt=CHILDREN-STATELESS (access: 07.04.2023).
Fusté-Forné, F. (2021). Street food in New York City: Perspectives from a holiday market. International Journal of Gastronomy and Food Science, 24, 1–9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2021.100319
Genç, V. (2021). What can Gen Z tourist eat on vacation?: The food choices of Gen Z. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 4(2), 343–355. DOI: https://doi.org/10.33083/joghat.2021.79
Giampiccoli, А. (2020). A conceptual justification and a strategy to advance community-based tourism development. European Journal of Tourism Research, 25, 2503, 1–19. DOI: https://doi.org/10.54055/ejtr.v25i.418
Giampiccoli, A., Dłużewska, A., & Mnguni, E.M. (2023). Tourists, locals and urban revitalization through street food in Warsaw. Food and Foodways, 31(2), 135–157. DOI: https://doi.org/10.1080/07409710.2023.2199968
Giampiccoli, A., & Mnguni, E.M. (2022). Conceptualizing a general model of gastronomic tourism in relation to development and tourism development. Annales UMCS, Geographia, Geologia, Mineralogia et Petrographia, 77, 73–89. DOI: https://doi.org/10.17951/b.2022.77.0.73-89
Gupta, V., Khanna, K., & Gupta, R.K. (2020). Preferential analysis of street food amongst the foreign tourists: a case of Delhi region. International Journal of Tourism Cities, 6(3), 511–528. DOI: https://doi.org/10.1108/IJTC-07-2018-0054
Gupta, V., & Sajnani, M. (2020). A study on the influence of street food authenticity and degree of their variations on the tourists’ overall destination experiences. British Food Journal, 122(3), 779–797. DOI: https://doi.org/10.1108/BFJ-08-2019-0598
Henderson, J.C. (2019). Street food and tourism: A southeast Asian perspective. In: E. Park, S. Kim, I. Yeoman (Eds.), Food Tourism in Asia. Perspectives on Asian Tourism (pp. 45–57). Singapore: Springer Singapore. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-3624-9_4
Henderson, J.C., Yun, O.S., Poon, P., & Biwei, X. (2012). Hawker centres as tourist attractions: The case of Singapore. International Journal of Hospitality Management, 31, 849–855.
İrigüler, F., & Öztürk, B. (2016). Street food as a gastronomic tool in Turkey. In: II. International Gastronomic Tourism Congress Proceedings, 49-64. Online: https://www.researchgate.net/publication/314950514_Street_Food_as_a_Gastronomic_Tool_in_Turkey (access: 25.07.2022).
Jeaheng, Y., & Han, H. (2020). Thai street food in the fast growing global food tourism industry: Preference and behaviors of food tourists. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 641–655. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.11.001
Kraig, B., & Sen, C.T. (2013). Street food around the world. An Encyclopedia of Food and Culture. Santa Barbara: ABC-CLIO.
Kumar, A., & Rana, V.S. (2016). Food as an attraction for tourism: A study of Patiala City, Punjab. IICMR Research Journal, 411(1), 7–11. Online: https://www.researchgate.net/publication/325472956_Food_as_an_Attraction_for_Tourism_A_Study_of_Patiala_City_Punjab_Food_as_an_Attraction_for_Tourism_A_Study_of_Patiala_City_Punjab#fullTextFileContent (access: 07.04.2023).
Kumar, D. (2015). History of street food. Online: https://worldchefs.org/history-of-street-food/#:~:text=The%20roots%20of%20street%20food,not%20have%20ovens%20or%20heart (access: 27.07.2022).
Larcher, C., & Camerer, S. (2015). Comida callejera. Elisava Temes de disseny, 31, 70–83. Online: https://www.raco.cat/index.php/Temes/article/view/299369/388830 (access: 13.05.2023).
Milgram, B.L. (2020). (Re)fashioning Philippine street foods and vending. Economic Anthropology, 7(1), 1–14. DOI: https://doi.org/10.1002/sea2.12161
Mitgosoom, Y., & Ashton, A.S. (2019). Thai street food and brand image development: An investigation from tourists’ perspective. Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts 11(2), 69–82. Online: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67360/ (access: 07.04.2023).
Mnguni, E.M., & Giampiccoli, A. (2022). Unpacking street food tourism in South Africa: A literature review and a way forward. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 11(3), 1085–1098. DOI: https://doi.org/10.46222/ajhtl.19770720.277
Okumus, B. (2021). Food tourism research: A perspective article. Tourism Review, 76(1), 38–42. DOI: https://doi.org/10.1108/TR-11-2019-0450
Praesri, S., Meekun, K., Lee, T.J., & Hyun, S.S. (2022). Marketing mix factors and a business development model for street food tourism. Journal of Hospitality and Tourism Management, 52, 123–127. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.06.007
Peštek, A., & Cinjarević, M. (2014). Tourist perceived image of local cuisine: The case of Bosnian food culture. British Food Journal, 116(11), 1821–1838. DOI: https://doi.org/10.1108/BFJ-01-2014-0046
Privitera, D., & Nesci, F.S. (2015). Globalization vs. local. The role of street food in the urban food system. Procedia – Economics and Finance, 22, 716–722. DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00292-0
Sgroi, F., Modica, F., & Fusté-Forné, F. (2022). Street food in Palermo: Traditions and market perspectives. International Journal of Gastronomy and Food Science, 27, 100482, 1–7. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2022.100482
Torres Chavarria, L.C., & Phakdee-auksorn, P. (2017). Understanding international tourists’ attitudes towards street food in Phuket, Thailand. Tourism Management Perspectives, 21, 66–73. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2016.11.005
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/b.2024.79.0.33-47
Data publikacji: 2024-06-14 12:06:50
Data złożenia artykułu: 2024-02-23 10:35:12
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Dłużewska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.