Meteorological and climatological knowledge among first year students of Geography at the Mariae Curie-Skłodowska University and the Warsaw University

Paweł Krząstek, Ewelina Flis

Abstract


The aim of the study was to compare meteorological and climatological knowledge among first year students of geography at two universities: Maria Curie-Skłodowska University (UMCS) in Lublin and Warsaw University (UW) in Warsaw. Due to the curriculum changes in secondary schools, as well as different conditions of recruiting candidates, the level of knowledge of students in the coming years, as well as in various colleges and universities, may be different. Identical surveys were conducted twice among first year students of first level full-time studies: at the beginning of November 2014 and at the beginning of June 2015, which allowed knowledge changes evaluation at the beginning of the study and after the first year of studying geography.

The problem was a matter of self-assessment of knowledge by the respondents, as many of them are not able to correctly identify it. It was found that there was a marginal increase in the level of knowledge of students of Warsaw University and the UMCS.


Keywords


meteorology; climatology; geography; surveys; state of knowledge; university

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Awramiuk-Godun A., Mularczyk M., 2012. Motywy wyboru studiów geograficznych. Analiza porównawcza dwóch ośrodków akademickich: Warszawy i Kielc, [w:] Z. Podgórski, E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, t. 2, Łódź–Toruń, 990112.

Bokwa A., 2003. Climatic issues in Polish printed mass media, [w:] J. Pyka, M. Dubicka, Szczepankiewicz-Szmyrka A., Sobik M., Błaś M. (red.), Man and climate in the XX century, Acta Universitatis Wratislaviensis, 2542, Studia Geograficzne, 75, 645–652.

Chojnicki Z., 1986. Refleksje dotyczące teraźniejszości i przyszłości geografii polskiej, „Przegląd Geograficzny”, 58 (3), s. 357–377.

Cichoń M., Piotrowska I., 2012: Kształtowanie kompetencji kluczowych wśród studentów geografii poprzez metodę projektu, esej geograficzny i recenzję, [w:] Z. Podgórski, E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, t. 2, Łódź–Toruń, 151–168.

Denek K. 1977: Z zagadnień metrologii dydaktycznej, Uniwersytet Śląski, Katowice.

Dobosik B., 2012: Wiedza a umiejętności geograficzne uczniów szkół ponadgimnazjalnych w świetle wyników egzaminu maturalnego z geografii w latach 2005-2011, [w:] Z. Podgórski, E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, t. 2, Łódź–Toruń, 75–97, 243–260.

Gruszczyński L., 2003: Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowskich, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Hibszer A., Tracz M., hibszer B., 2012: Diagnoza motywów wyboru studiów geograficznych w Polsce– ujęcie regionalne, [w:] Z. Podgórski, E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, t. 2, Łódź–Toruń, 75–97.

Iluk J., 2000: Nauczanie bilingwalne: modele, koncepcje, założenia metodyczne, wyd. UŚ, Katowice

Osuch W., 2010: Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne nauczyciele geografii oraz studentów geografii-kandydatów na nauczycieli, Prace monograficzne 570, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/b.2015.70.1.169
Date of publication: 2016-06-30 07:35:29
Date of submission: 2015-10-21 00:15:52


Statistics


Total abstract view - 1271
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1324

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Paweł Krząstek, Ewelina Flis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.