The Intercultural Approach in Teaching Polish as a Foreign Language in China

Jagna Malejka

Abstract


The article presents issues related to intercultural teaching of Polish sociolinguistic and sociocultural customs in China. Efficient communication is guaranteed by mastering grammatical rules and vocabulary and requires knowledge of the culture of a given country. Papers on teaching Polish culture in Europe are the theoretical basis. The material was gathered by the author while she was teaching at Polish studies departments in China. Intercultural approach in teaching Polish linguistic-cultural behaviors in China demands other solutions than in the European cultural circle.


Keywords


Polish studies departments in China; teaching Polish culture; sociocultural; sociolinguistic; intercultural

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Choi, S.E. (2018). Znaczenie komunikacji międzykulturowej w nauczaniu języka polskiego w Korei. W: A. Achtelik, K. Graboń (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki (s. 549–554). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gębal, P.E. (2004). Realioznawstwo w nauczaniu języka niemieckiego. W: W.T. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne (s. 69–94). Kraków: Universitas.

Gębal, P.E. (2010). Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze. Kraków: Universitas.

Jacoby, M. (2016). Chiny bez makijażu. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A., Turka, P. (red.). (2016). Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C1. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Li, Y. (2012). Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach. Postscriptum Polonistyczne, nr 2(10), 263–273.

Lisowski, T. (2006). Specyfika nauczania języka polskiego na Dalekim Wschodzie. Polonistyka w Hankuk University of Foreign Studies w Seulu. Postscriptum, nr 2(52), 127–136.

Malejka, J. (2008). Potomkowie smoka o sobie samych, czyli o autostereotypie Chińczyków. Postscriptum Polonistyczne, nr 1(1), 207–225.

Malejka, J. (2010). Na głęboką wodę – o zaletach (i wadach) komunikowania się z Chińczykami wyłącznie po polsku. Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia. Międzynarodowa Konferencja Akademicka, R. 2009, 167–177.

Malejka, J. (2020). Wykorzystanie podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego w Chinach na przykładzie kuchni. Postscriptum Polonistyczne, nr 26(2), 77–90, DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.06.

Malejka, J., Zhao, G. (2010). Good morning, China! – czyli o dzień dobry po chińsku oraz niektórych formach adresatywnych. Postscriptum Polonistyczne, nr 2(6), 59–66.

Marcjanik, M. (2008). Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Miodunka, W.T. (2004). Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu polskiego jako obcego. Zarys programu nauczania. W: W.T. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne (s. 97–118). Kraków: Universitas.

Sidorowicz, W. (2014). Guanxi – chińska sieć wzajemnych powiązań. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, z. 5, 53–56.

Weggel, O. (2006). Chiny. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady.

Wierzbicka, A. (1999). Emotions across Languages And Cultures: Diversity and Universals. Cambridge: Cambridge University Press.

Zarzycka, G. (2008). Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej. W: W.T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku (s. 63–77). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zarzycka, G. (2018). Podejście interkulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Bilans i perspektywy. W: A. Achtelik, K. Graboń (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki (s. 534–548). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Żydek-Bednarczuk, U. (2015). Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

NETOGRAFIA

www1: www.gov.pl/web/chiny/narodowe-czytanie-w-chinach [dostęp: 4.01.2021].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485
Date of publication: 2021-09-22 09:55:58
Date of submission: 2020-07-31 11:18:20


Statistics


Total abstract view - 1051
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.