Home Movies, Landscape Theory and Film Education: A Case Study from the Polish Archive of Home Movies
Abstract
The article is a preliminary study to further research of home movie archives in the context of representing the landscape of the Anthropocene and identifying the relations between humans and their environment in the manifestations of visual culture. The introductory section explains the choice of home movies as the subject of research. In addition, the context of an anthropological understanding of landscape in Tim Ingold’s concept and its relevance for film studies is presented. The next part of the paper is a case study of the Bełżeccy Family Archive from the Polish Archive of Home Movies project, with particular emphasis on examining the film’s form and style in portraying the landscape. The final part contains conclusions and suggestions for transdisciplinary research paths, connecting the exploration of home movie archives with visual culture studies and natural sciences. The presented reflections are meant to inspire educational activities. There are also six examples of tasks to be modified and elaborated by teachers according to group preferences.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Budzik, J.H. (2023). Polski film i fotografia nowego wieku na tle kultury wizualnej. Widma, antropocienie, sztandary. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Chéroux, C. (2014). Ekspert i użytkownik. Wszechobecność fotografii amatorskiej. W: Wernakularne. Eseje z historii fotografii. Warszawa: Fundacja Archeologia Fotografii.
Copik, I. (2017). Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Haratyk, P. (2015). Film rodzinny – temat niepopularny? Codzienność w kinie amatorskim. Pobrane z: https://malakulturawspolczesna.org/2015/12/10/paulina-haratyk-film-rodzinny-temat-niepopularny-codziennosc-w-kinie-amatorskim
Haratyk, P. (2020). Kapsuła czy wehikuł czasu? Prywatne archiwum home movies. W: B. Giza, P. Zwierzchowski, K. Mąka-Malatyńska (red.), Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych (s. 331–346). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Ingold, T. (2014). Czasowość krajobrazu. W: B. Frydryczak, D. Angutek (red.), Krajobrazy. Antologia tekstów (s. 141–163). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Maliszewski, K. (2023). Ekologiczne podejście w edukacji – dyscyplinarna aporia. Postscriptum Polonistyczne, (1), 1–15. DOI: 10.31261/PS_P.2023.31.05
Mirzoeff, N. (2016). Jak zobaczyć świat. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Mocior, E., Franczak, P., Hibner, J., Krąż, P., … Tokarczyk, N. (2014). Typologia naturalnych krajobrazów efemerycznych w świetle dotychczasowych badań. W: P. Krąż (red.), Współczesne problemy i kierunki badawcze w geografii (T. 2; s. 77–101). Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ.
Mörner, C. (2011). Dealing with Domestic Films: Methodological Strategies and Pitfalls in Studies of Home Movies from the Predigital Era. The Moving Image: The Journal of the Association of Moving Image Archivists, 11(2), 22–45. DOI: 10.1353/mov.2011.0023
Ochwat, M. (2018). Społeczna odpowiedzialność edukacji polonistycznej. W: E. Jaskółowa, M. Wójcik-Dudek (red.), Język – lektura – interpretacja w edukacji szkolnej (s. 43–56). Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Ochwat, M. (2020a). (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu. Polonistyka. Innowacje, (12), 31–51. DOI: 10.14746/pi.2020.12.3
Ochwat, M. (2020b). Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 5, 185–203. DOI: 10.17951/en.2020.5.185-204
Odin, R. (2014). The Home Movie and Space of Communication. W: L. Rascaroli (Ed.), Amateur Filmmaking: The Home Movie, the Archive, the Web (s. 15–26). New York: Bloomsbury Publishing. DOI: 10.5040/9781628929935.ch-001
Podsiadło, M. (2019). Ekokrytyczny trójgłos w kinie polskich reżyserek filmowych. Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu, (3), 1–9.
Sitek, G. (2019). „Służba, guwernantka, okoliczni chłopi”. Found footage jako „spowolnione” spojrzenie na polską rzeczywistość kulturową i polityczną na przykładzie „Ja kinuję” Karoliny Puchały-Rojek. Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu, (2), 1–12.
Sobchack, V. (1999). Towards a Phenomenology of Nonfictional Experience. W: J.M. Gaines, M. Renov (Eds.), Collecting Visible Evidence (s. 241–254). Minneapolis: University of Minnesota Press.
www1: https://artmuseum.pl/pl/news/polskie-archiwum-filmow-domowych-nabor
www2: https://botanik.pl/2016/03/22/metamorfozy-roslin
www3: https://filmydomowe.artmuseum.pl/o-projekcie
www4: https://filmydomowe.artmuseum.pl/pafd_0006_008_r8_16fps
www5: https://filmydomowe.artmuseum.pl/pafd_0006_013_r8_16fps
www6: https://filmydomowe.artmuseum.pl/pafd_0038_003
www7: https://homemoviedaywarsaw.com
www8: https://www.europeana.eu/pl
www9: https://www.youtube.com/watch?v=K1WQwlAYhlY
Zajączkowska, U. (2019). Patyki i badyle. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.243-257
Date of publication: 2024-10-24 23:37:56
Date of submission: 2023-08-29 18:32:39
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.