Against Consent to Absence, or About the Power of Literature
Abstract
The article is a review of Anna Janus-Sitarz’s monograph titled Books Asking Questions: Borderlands of Literature for Adults and Non-Adults, published in 2023 by Universitas. The author of the review discusses two most important elements of this book: arguments proving the power of narrative (part one of the monograph) and the possibilities of using this power (part two) in breaking the silence and alienation in education towards the most difficult problems of human existence (illness, disability, old age, death), as well as contemporary problems of community life (ecology, migration, exclusion, otherness).
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Harari, Y.N. (2022). Homo deus. Krótka historii jutra. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Janus-Sitarz, A. (2009). Przyjemności i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Kraków: Universitas.
Janus-Sitarz, A. (2016). W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Kraków: Universitas.
Janus-Sitarz, A. (2023). Książki zadające pytania. Pogranicza literatury dla dorosłych i niedorosłych. Kraków: Universitas.
Kuciel-Frydryszak, J. (2023). Chłopki. Opowieść o naszych babkach. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
Łapińska, I., Stybor, A., Prorok, H., Wrzeszcz, M., Szczukowski, D. (2023). Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej. Polonistyka. Innowacje, (17), 187–202. DOI: 10.14746/pi.2023.17.15
Miłosz, C. (1991). Dalsze okolice. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Przybylski, R. (1998). Baśń zimowa. Esej o starości. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Przybylski, R. (2006). Ogrom zła i odrobina dobra. Cztery lektury biblijne. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.455-464
Date of publication: 2024-10-24 23:38:24
Date of submission: 2023-12-10 20:28:17
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.