Znęcanie się w szkole we Francji. Rozpowszechnienie, konsekwencje i strategie interwencyjne

Christine Martinez

Streszczenie w języku polskim


Znęcanie się w szkole to niepokojące zjawisko, które dotyka znaczną liczbę uczniów we Francji. Zjawisko to, często bagatelizowane, ma głębokie konsekwencje dla zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego młodych ludzi. Artykuł zawiera analizę zjawiska znęcania się w szkołach we Francji. Zbadano skalę jego rozpowszechnienia, konsekwencje dla uczniów oraz strategie interwencyjne wprowadzone w celu zwalczania tej plagi. Z badania wynika, że wdrożenie skutecznych strategii interwencyjnych przeciwko przemocy rówieśniczej w szkole jest kluczowe dla zapobiegania poważnym zaburzeniom psychicznym, takim jak lęk i depresja, które dotykają ofiary. Edukacja, świadomość oraz aktywne zaangażowanie wszystkich interesariuszy szkoły są niezbędne, aby stworzyć bezpieczne i szanujące środowisko dla każdego ucznia.


Słowa kluczowe


uczeń; edukacja; znęcanie się w szkole; Francja; strategie

Pełny tekst:

PDF (Français (France))

Bibliografia


Assemblée nationale (2023). XVIe législature. 2e session extraordinaire de 2022–2023. Première séance du mardi 26 septembre 2023. https://www.assemblee-nationale.fr/dyn/16/comptes-rendus/seance/2e-session-extraordinaire-de-2022-2023/premiere-seance-du-mardi-26-septembre-2023

Bellon, J.-P., Gardette, B. (2018). Harcèlement scolaire : le vaincre, c’est possible. La méthode de la préoccupation partagée. Paris : ESF Sciences Humaines.

Besag, V.E. (1989). Bullies and Victims in Schools: A Guide to Understanding and Management. Philadelphia: Open University Press.

Catheline, N. (2009). Harcèlements en milieu scolaire. Enfances & Psy, 4(45), 82–90. DOI : 10.3917/ep.045.0082.

Catheline, N. (2018). Le harcèlement scolaire. Paris : PUF.

Centre Interdisciplinaire de la Formation Professionnelle (2025). 10 choses à savoir pour comprendre, identifier et lutter contre le harcèlement scolaire. https://www.cidfp.fr/10-choses-a-savoir-sur-le-harcelement-scolaire

Chagnon, J.-Y., Weismann-Arcache, C. (2023). Le harcèlement scolaire. Approche clinique et psychopathologique. Paris : In Press.

e-Enfance/3018 (2025). Victime de cyberharcèlement ? Contactez le 3018. Qu’est-ce que le cyberharcèlement ? https://e-enfance.org/informer/cyber-harcelement

Guillerm, M., Murat, F., Simon, C., Traore, B. (2024). Premiers résultats statistiques de l’Enquête harcèlement 2023. https://www.education.gouv.fr/premiers-resultats-statistiques-de-l-enquete-harcelement-2023-380517?Cookies=true

Justifit (2023). Le revenge porn, qu’est-ce que c’est ? Comment se défendre ? https://www.justifit.fr/b/guides/droit-penal/revenge-porn

Le Robert (2025a). Définition de fléau. https://dictionnaire.lerobert.com/definition/fleau

Le Robert (2025b). Définition de incapacité. https://dictionnaire.lerobert.com/definition/incapacite

Ministère de l’Éducation nationale, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (2023). Plan interministériel de lutte contre le harcèlement à l’École. https://www.education.gouv.fr/plan-interministeriel-de-lutte-contre-le-harcelement-l-ecole-379551

Ministère de l’Éducation nationale, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (2024). Focus : prévention des violences sexistes et sexuelles à l’École. https://eduscol.education.fr/2180/focus-prevention-des-violences-sexistes-et-sexuelles-l-ecole

Ministère de l’Éducation nationale, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (2025). Qu’est-ce que le harcèlement ? https://www.education.gouv.fr/non-au-harcelement/qu-est-ce-que-le-harcelement-325361

Mobilité Mutuelle (2023). Harcèlement scolaire : les conséquences sur la santé. https://www.mobilitemutuelle.fr/harcelement-scolaire-les-consequences

Monceau, G. (2011). Violence, Urgence, Efficience, Excellence ! Cahiers pédagogiques, (488), 59–60.

Muller, L., Perez, J.-M. (2024). Le harcèlement à l’école : un « effet loupe » des microviolences à l’aune de la responsabilité enseignante et institutionnelle. Revue euro-méditerranéenne de l’éducation et de la formation, (1), 39–53.

Nouailhac, J.-B. (2022). La violence à l’école est un problème endémique de notre système éducatif. https://www.lefigaro.fr/vox/societe/la-violence-a-l-ecole-est-un-probleme-endemique-de-notre-systeme-educatif-20221110

Olweus, D. (1993). Bullying at School: What We Know and What We Can Do. Malden: Blackwell Publishing.

Rigby, K. (2007). Bullying in Schools and What to Do about It. Camberwell: ACER.

Romano, H. (2015). Harcèlement en milieu scolaire. Victimes, auteurs : que faire ? Paris : Dunod. DOI : 10.3917/dunod.roman.2015.01.

Saint-Pierre, F. (2013). Intimidation, harcèlement. Ce qu’il faut savoir pour agir. Montréal : Éditions du CHU Sainte-Justine.

Smith, P.K., Kwak, K., Toda, Y. (dir.). (2016). School Bullying in Different Cultures: Eastern and Western Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press. DOI : 10.1017/CBO9781139410878.

Vie Publique (2024). Harcèlement scolaire : les résultats de la première enquête nationale. https://www.vie-publique.fr/en-bref/293001-harcelement-scolaire-les-resultats-de-la-premiere-enquete-nationale




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.137-152
Data publikacji: 2025-12-10 20:50:48
Data złożenia artykułu: 2024-09-06 15:37:47


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Français (France)) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.