The Fall of Teaching or Imprecise Needs of the Post-Modern Society?
Abstract
The author examines the actions of four Polish language teachers and criticises current claims concerning the need for changes in teachers’ way of working and in teaching itself. On this basis, she argues that the 21st century is not the beginning of the end of school and teaching, despite the existence of other, alternative forms of educating students. In her conclusion, the author claims that teenagers still need a teacher who will be a wise, kind, aware of his/her role and well-educated leader. Post-modernism no longer evokes anxiety, although it continues to surprise with various changes. Thus, the issue of education at schools may be approached in a calmer manner, with the employment of already created Polish didactics; what is more, foreign patterns should be taken into consideration.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Abd Elsamie M., Profesja nauczyciela w Arabskiej Republice Egiptu, „Edukacja i Dialog” 2015, nr 1–2.
Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, Warszawa 1958.
Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2006.
Bauman Z., Życie na przemiał, Kraków 2004.
Borawska-Kalbarczyk K., Umiejętność indywidualnego zarządzania informacjami jako kompetencja kluczowa w społeczeństwie wiedzy, [w:] Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna, red. J. Uszyńska-Jarmoc, K. Nadachewicz, Warszawa 2015.
Chhabra E., Teacher – popyt na nauczyciela w Wielkiej Brytanii, „Edukacja i Dialog” 2015, nr 1–2.
Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa 1912.
Denek K., O nowy kształt edukacji, Toruń 1998.
Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.
„Edukacja i Dialog” 2015, nr 1–2.
Furedi F., Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, Warszawa 2008.
Gajda S., Wychowanie językowe wobec ponowoczesności, [w:] Wychowanie językowe, red. J. Nocoń, Opole 2015.
Gaudelli W., Edukacja humanistyczna w dobie globalizacji, [w:] Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, red. G. Mazurkiewicz, Kraków 2014.
Goban-Klas T., Nowa edukacja medialna w społeczeństwie ryzyka i katastrof, „Edukacja i Dialog” 2010, nr 9.
Khachatryan R., Ormiański nauczyciel – jeden z głównych filarów narodu, „Edukacja i Dialog” 2015, nr 1–2.
Kołodziejczyk W., Polak M., Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Warszawa 2011.
Kompetencje współczesnego polonisty, red. B. Chrząstowska, Warszawa 1997.
Kowalikowa J., Składniki polonistycznej kompetencji nauczycielskiej, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historycznoliterackie” 1982, z. 44.
Kuźma J., Nauczyciele przyszłej szkoły, Kraków 2001.
Kuźma J., Przyszła szkoła będzie w większym niż obecnie stopniu skoncentrowana na uczniach, Rozmowa z prof. zw. dr. hab. Józefem Kuźmą przeprowadzona przez Darię Grodzką, „Hejnał Oświatowy” 2013, nr 4, http://img.iap.pl/s/245/8148/Edytor/File/2013_ROK/Wywiad_Profesor_Jozef_Kuzma.pdf [dostęp: 22.09.2017].
Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 2, Warszawa 2003.
Kwieciński Z., Długotrwałe ślady dzieciństwa, [w:] Dziecko. Sukcesy i porażki, red. R. Piwowarski, Warszawa 2007.
Materiały edukacyjne programu Kreator, Warszawa 1999.
Mazur P., Zawód nauczyciela w ciągu dziejów. Skrypt dla studentów z historii wychowania, Chełm 2015.
Mazurkiewicz G., Nauczyciele – odpowiedzialni obywatele: poradnik pozytywnego myślenia, [w:] Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, red. G. Mazurkiewicz, Kraków 2014.
Mazurkiewicz G., Wstęp, [w:] Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, red. G. Mazurkiewicz, Kraków 2014.
Mysłakowski Z., Pisma wybrane, Warszawa 1971.
Plewka C., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, Warszawa 2009.
Polak M., Mapa społecznych umiejętności XXI wieku, http://edunews.pl/system-edukacji/22-aktualnoci/system-edukacji/522-mapa-spolecznych-umiejetnosci-xxi-wieku [dostęp: 22.09.2017].
Profesjonalny coach, czyli kto?, www.competitiveskills.pl/aktualnosci/profesjonalny-coach-czyli-kto-226.html [dostęp: 22.09.2017].
Schulz R., Nauczyciel jako innowator, Warszawa 1989.
Szuman S., Takt pedagogiczny, Katowice 1974.
Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia świat, Warszawa 2010.
Tkaczyk A., Nauczyciel a edukacja w Turcji, „Edukacja i Dialog” 2015, nr 1–2.
Tomasik-Abdelsamie K., Nauczyciel w Niemczech, „Edukacja i Dialog” 2015, nr 1–2.
Troc-Rezaiguia M., Kim jest dzisiejszy francuski nauczyciel, „Edukacja i Dialog” 2015, nr 1–2.
Tutoring – poznaj innowacyjną metodę, http://tutoring.edu.pl/tutoring_definicja_innowacyjna_metoda,page,46 [dostęp: 22.09.2017].
Urbaniak K., Kim jest coach i co może dla Ciebie zrobić – wywiad z Adamem Gieniuszem, http://kreatorniazmian.pl/kim-jest-coach-co-to-jest-coaching/#sthash.uQrsU6oi.dpuf [dostęp: 22.09.2017].
W kręgu danych i współczesnych teorii wychowania. Uczeń – szkoła – nauczyciel, red. K. Dormus, R. Ślęczka, Kraków 2012.
Zadroga A., Coach, czyli kto?, http://wyborcza.pl/1,76842,8563661,Coach__czyli_kto_.html [dostęp: 22.09.2017].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2018.3.125-142
Date of publication: 2019-01-13 11:07:16
Date of submission: 2018-04-04 18:44:54
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.