Humanities Didactics – in-between Solidarity and Dissent

Maria Kwiatkowska-Ratajczak

Abstract


The author focuses on the paradigms of the Polish language didactics and points out that methodological theories sometimes have been ahead of the literary observations about socially practiced humanities. The perceived common places and differences make it possible to build real “bridges” between the disciplines. The researcher highlights the specificity of didactics as a branch of knowledge that can combine dichotomies. She emphasizes the need to approve contradictions. The essential disagreement – forcing one to think about the sense of the proposed solutions – may involve organizing the educational paths of a young man thinking independently.


Keywords


humanities didactics; methodological theories; independent thinking; approving of contradictions

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. (2019). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonorum et Linque Polonae. Pertinetia, (10).

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. (2021). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonorum et Linque Polonae. Pertinetia, (12).

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Bruner, J. (1965). Proces kształcenia. Warszawa: PWN.

Bruner, J. (1971). O poznawaniu. Szkice na lewą rękę. Warszawa: PIW.

Centralna Komisja Edukacyjna. (2017). Informator o egzaminie ósmoklasisty od roku 2018/2019. Warszawa.

Chrząstowska, B. (2009). Przedmiot, podmiot, proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.

Chrząstowska, B., Wantuch, W. (2011). Innowacje i metody. Podręcznik dydaktyki kształcenia polonistycznego. W: M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Ku samokształceniu (s. 109–129). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Gromadzka, B., Kochanowicz, R., Kaniewski, J., Koc, K., Kwiatkowska-Ratajczak, M., Wantuch, W. (2016). Poznańscy dydaktycy o projekcie podstawy programowej ogłoszonym 30 listopada 2016 roku. Polonistyka. Innowacje, (4), 197–202. DOI: 10.14746/pi.2016.1.4.15

Hawranek, M. (2021). Szkoły, do których chce się chodzić (są bliżej, niż myślisz). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Jędrychowska, M. (1996). Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Karwatowska, M., Tymiakin, L. (red.). (2017). Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kłakówna, Z.A. (2003). Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Koc, K. (2018). Lekcje myślenia obywatelskiego. Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kołodziej, P. (2014). Komisja Edukacji Narodowej. Mała reinterpretacja wielkiego mitu. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonorum et Linguae Polonae Pertinentia, 5(161), 9–19.

Kołodziej, P. (2021). Literatura grozi myśleniem. Kraków: Universitas.

Korulska, E. (2022). Z notatnika zbuntowanej praktyczki. Polonistyka. Innowacje, (15), 175–185. DOI: 10.14746/pi.2022.15.15

Koziołek, K. (2017). Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Koziołek, R. (2019). Wiele tytułów. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Książek-Szczepanikowa, A. (1999). Dydaktycy postawieni do kąta. Polonistyka, (2), 101–104.

Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2021). Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kwiatkowska-Ratajczak, M., Wantuch, W. (red.). (2008). Między szkołą a uniwersytetem. Odbiorcy w nowych podręcznikach dla reformującej się szkoły. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.

Liceum w Chmurze. (b.d.). Pobrane z: https://liceumwchmurze.pl

Matyja, R. (2021). Państwo hybrydowe. Tygodnik Powszechny, (50), 26–29.

Podstawa programowa. (1996). Podstawa programowa języka polskiego (1995). Polonistyka, (7), 390–403.

Ratajczak, M. (red.). (2020). Archipelag (nie tylko) dobrych myśli. Poznań: Wydawnictwo TetraStudio.

Rzecznik Praw Obywatelskich. (2022). Kontrowersje wokół podręcznika „Historia i teraźniejszość”. Wystąpienie do Ministra Edukacji i Nauki. Pobrane z: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-mein-historia-i-terazniejszosc-kontrowersje

Sławek, T. (2021). A jeśli nie trzeba się uczyć… Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Suchecka, J. (2022). Chwali podręcznik do HiT-u i uważa, że poprzedni recenzent chciał go „uwalić”. Dlaczego? Pobrane z: https://tvn24.pl/premium/edukacja-podrecznik-do-hit-nowy-recenzent-chwali-ksiazke-i-uwaza-ze-poprzedni-recenzent-chcial-ja-uwalic-dlaczego-6058526

Tomaszewska, G.B. (2021). Przeciw gotowym odpowiedziom. Literatura i dydaktyka literatury w czytelniczych spotkaniach. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Uryga, Z. (2007). Gospodarze szkolnego kanonu lekturowego. Polonistyka, (8), 7–13.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.63-74
Date of publication: 2023-11-01 15:56:31
Date of submission: 2022-11-18 14:21:09


Statistics


Total abstract view - 541
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.