In Search of the Reasons for Expressing Resentment Towards Children on the Internet
Abstract
The article aims to highlight the phenomenon of adults expressing resentment towards children and to try to reach its causes. The subject of the study consists of the statements of internet users perceived through the prism of linguistic discourse analysis. The author distinguishes three groups of causes: cultural (individualism, freedom in way of life, egocentrism), social (child-centrism vs. loss of social contact with the child) and psychological (individual). Cultural reasons relate to the fact that people nowadays value freedom and don’t want to make sacrifices for children who they consider a disturbance to their orderly, ideal way of life and individualistic mindset. Social causes come in the form of two seemingly opposing ideas. The first is about protest against pressure to have and to like children, alongside the priority given to families with children. The second is about the loss of social contact with the child, caused by the change in the family model and the privatization of motherhood. Psychological causes are of an individual nature; they may be related to trauma and various hypersensitivities and often manifest in expressions of disgust towards children. The author draws attention to the normalization of rude language behavior and the escalation of expressed resentment, which raises questions about the possibility of age discrimination.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bańczyk E. (2021). Internetowa madka jako wariant stereotypu współczesnej matki. Język Polski, (2), 71–86. DOI: 10.31286/JP.101.2.6
Bonnichsen, S. (2011). Three Types of Youth Liberation: Youth Equality. Washington: Youth Power, Youth Culture.
Czachur, W. (2020). Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy. Wrocław: Atut.
Douglas, M. (2000). Ukryte znaczenia. Wybrane szkice antropologiczne. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Douglas, M. (2007). Czystość i zmaza. Warszawa: PIW.
Flasher, J. (1978). Adultism. Adolescence, 13(51), 517–523.
Grzegorczykowa, R. (1991). Obelga jako akt mowy. Poradnik Językowy, (5–6), 193–200.
Holka-Pokorska, J., Jarema, M., Wichniak, A. (2015). Kliniczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych występujących w przebiegu terapii niepłodności. Psychiatria Polska, 49(5), 965–982. DOI: 10.12740/PP/35958
Houellebecq, M. (2010). Możliwość wyspy. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Kwak, A. (2019). Od rodziny nuklearnej Talcotta Parsonsa do wielości form życia rodzinnego współcześnie. Roczniki Nauk Społecznych, 11(47), 129–146. DOI: 10.18290/rns.2019.47.4-7
Liebel, M. (2017). Adultyzm i dyskryminacja wobec dzieci ze względu na wiek. W: M. Liebel, U. Markowska-Manista, Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany (s. 131–158). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Olcoń-Kubicka, M. (2009). Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Ożóg, K. (2014). Współczesna polska grzeczność językowa a postmodernizm. Studia Linguistica, 9, 49–60.
Reisigl, M. (2010). Dyskryminacja w dyskursach. Tekst i Dyskurs, (3), 27–61.
Sobieszek, K. (2012). Wirtualne miasta, czyli jak cechy przestrzeni społecznościowej mogą wpływać na dyskurs. W: K. Krejtz (red.), Internetowa kultura obrażania? (s. 69–72). Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji – Instytut Badawczy.
Wodak, R., Culpeper, J., Semino, E. (2021). Shameless Normalisation of Impoliteness: Berlusconi’s and Trump’s Press Conferences. Discourse & Society, 32(3), 369–393. DOI: 10.1177/0957926520977217
WSJP: Żmigrodzki, P. (red.), Wielki słownik języka polskiego. Pobrane z: https://wsjp.pl
Young-Bruehl, E. (2013). Childism: Confronting Prejudice against Children. New Haven–London: Yale University Press.
Zimny, R. (2012). O sposobach uzasadniania językowych zachowań nieetykietalnych w dyskursie publicznym. W: A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski (red.), Kultura komunikacji językowej 2. Etyka i etykieta w komunikacji językowej (s. 173–192). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.221-242
Date of publication: 2024-10-24 23:37:53
Date of submission: 2023-10-16 10:10:59
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.