Dziesięć obligacji polonistycznej dydaktyki XXI wieku

Anna Ślósarz

Résumé


Polonistyczna dydaktyka w XXI wieku może spełniać społeczne zobowiązania na dziesięciu płaszczyznach. Dla sprawdzenia ich realizacji przeanalizowano dokumenty formalne zastane: podstawy programowe, programy kształcenia, podręczniki, publikacje metodyczne, informacje konferencyjne i portale internetowe. Przeprowadzono zadania klasowe, wywiady i ankietę. Okazało się, że polonistyczna dydaktyka XXI wieku nie spełnia społecznych zobowiązań. Trzeba zaktualizować jej cele, strategie, metody i środki kształcenia, eliminować nieuprawnione interpretacje, współpracować ze środowiskami okołoedukacyjnymi.


Mots-clés


społeczne zobowiązania; podstawy programowe; podręczniki; publikacje metodyczne; strategie; metody; cele

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


LITERATURA

Achebe, Ch. (1977). An Image of Africa: Racism in Conrad’s ‘Heart of Darkness’. Massachusetts Review, no. 18, 1783–1794.

Adamczyk, M., Chrząstowska, B., Pokrzywniak, J.T. (1987). Starożytność – oświecenie: podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej. Warszawa: WSiP.

Amiel, I. (1999). Osmaleni. Izabelin: Świat Literacki.

Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Antosik, C. (1999). Czytam świat. Wypisy z wielkiej księgi kultury. Podręcznik do kształcenia literacko-kulturowego dla klasy I gimnazjum. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Balicki, J., Makowski, S. (1943). Mówią wieki. Podręcznik do nauki języka polskiego dla II klasy gimnazjalnej. Jerozolima: nakł. Komisji Regulaminowo-Wydawniczej Armii Polskiej na Wschodzie.

Barton, D., Hamilton, M. (2003). Local Literacies: Reading and Writing in One Community. London: Routledge.

Barton, D., Hamilton, M., Ivanic, R. (eds.). (2005). Situated Literacies. Reading and Writing in Context. London: Routledge.

Biała, A., Krawczyk, A. (2002). Język, literatura, kultura. Wypisy i zadania. Podręcznik do języka polskiego dla klasy I liceum ogólnokształcącego (zakres podstawowy i rozszerzony), liceum profilowane i technikum. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Biedrzycki, K., Jaskółowa, E., Nowak, E. (2012). Świat do przeczytania (Cz. 1: Kultura, język, dialogi). Warszawa: PWN.

Bortnowski, S. (1988). „Potop” w szkole. Odbiór powieści Henryka Sienkiewicza. Wnioski dydaktyczne. Warszawa: WSiP.

Bourdieu, P. (2007). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Kraków: TAiWPN Universitas.

Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (1970). Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage Publications.

Brożek, A. (2011). Swoimi słowami. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego wraz ze szkołą pisania, język polski dla gimnazjum, klasa 3. Warszawa: Nowa Era.

Bryzek, R. (2016). Śladami autorów, bohaterów, tekstów – questing jako narzędzie w edukacji humanistycznej. W: R. Bomba, A. Radomski, E. Solska (red.), Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku (s. 42–51). Lublin: E-naukowie.

Castells, M. (2008). Społeczeństwo sieci. Warszawa: PWN.

Chmiel, M. (2009). Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum. Warszawa: Nowa Era.

Chmiel, M., Równy, A. (2019). Ponad słowami. Podręcznik do języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum: zakres podstawowy i rozszerzony: klasa 1. Cz. 2. Warszawa: Nowa Era.

Chrobak, M. (2019). Bohater prozy dziecięcej okresu PRL-u. Między kreacją a recepcją. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

Chrząstowska, B. (1979). Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN.

Chrząstowska, B. (1988). O interpretacjach porównawczych. W: B. Chrząstowska, T. Kostkiewiczowa (red.), Olimpiada Literatury i Języka Polskiego. Założenia – oceny – postulaty (s. 122–148). Warszawa: WSiP.

Chrząstowska, B. (2002). Skarbiec języka, literatury, sztuki. Wypisy z ćwiczeniami. Podręcznik dla klasy I liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Zakres podstawowy i rozszerzony. Kultura XX wieku i jej tradycje. Poznań: Wydawnictwo Nakom.

Chrząstowska, B. (2009). O interpretacji porównawczej – po latach. W: M. Kwiatkowska-Ratajczak, W. Wantuch (oprac.), Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego (s. 115–121). Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne (pierwodruk: Polonistyka 1997, nr 3, 166–171).

Chrząstowska, B. (red.). (1990). Program liceum ogólnokształcącego, liceum zawodowego i technikum – język polski (dwie wersje). Warszawa: WSiP.

Chrząstowska, B. (red.). (1995). Podstawa programowa języka polskiego (1995). Polonistyka, nr 5, 317–330.

Chrząstowska, B. (red.). (2002). Skarbiec języka, literatury, sztuki. Podręcznik dla klas I–III liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Zakres podstawowy i rozszerzony. Poznań: Wydawnictwo Nakom.

Culler, J. (1980). Presupozycje i intertekstualność. Pamiętnik Literacki, nr 3, 297–312.

Drabik-Frączek, B., Pstrąg, J., Zawadzki, A. (2007). Klucz do świata. Literatura, język, komunikacja. Podręcznik do języka polskiego. Szkoły ponadgimnazjalne. Zakres podstawowy i rozszerzony. Klasa I, część I. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Dyduch, B., Kłakówna, Z.A., Jędrychowska, M. (1994). To lubię! Podręcznik do języka polskiego dla klasy IV – teksty i zadania. Książka ucznia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne (współautorzy serii podręczników i ich obudowy metodycznej dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej: M. Jędrychowska, Z.A. Kłakówna, P. Kołodziej, W. Martyniuk, H. Mrazek, M. Potaś, I. Steczko, E. Szudek, J. Waligóra).

Dyduchowa, A. (1988). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów: projekt systemu, model podręcznika. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Dziak, A. (2012). Edukacja polonistyczna w dobie digitalizacji. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Eco, U., Rorty, R., Culler, J., Brooke-Rose, Ch., Collini, S. (red.). (2008). Interpretacja i nadinterpretacja. Kraków: Wydawnictwo Znak.

English Standard Stage 6. Draft Syllabus. Consultation Report February 2017. Pobrane z: http://educationstandards.nsw.edu.au/wps/wcm/connect/2cd15448-c25c-4113-b202-e60d7bd78977/english-standard-stage-6-draft-syllabus-consultation-report-2017.pdf?MOD=AJPERES&CVID [dostęp: 20.01.2020].

Fish, S. (1980). Is There a Text in This Class? The Authority of Interpretive Communities. Cambridge: Harvard University Press.

Fiszbak, J. (red.). (2019). Polonistyczna dydaktyka ogólna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gajewski, K. (1997). „Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego”, Pierre Bourdieu, przeł. Andrzej Zawadzki, red. nauk. Małgorzata Sugiera, Kraków 2001: [recenzja]. Pamiętnik Literacki, nr 2, 255–266.

Garsztka, T., Olszowska, G., Dziuba, Z. (1999). Do Itaki. Z XX i XXI wieku. Kształcenie literacko-kulturowe. Podręcznik dla ucznia. 1 klasa gimnazjum. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Gee, J.P. (1990). Social Linguistics and Literacies: Ideology in Discourses. London: Routledge.

Głowiński, M. (1986). O intertekstualności. Pamiętnik Literacki, nr 4, 75–100.

Gurba, K. (2015). MOOC. Historia i przyszłość. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II. Wydawnictwo Naukowe.

Haupe, W. (reż.). (1974). Doktor Judym.

Hofman, J. (reż.). (1974). Potop.

Hopfinger, M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Howard, G. (reż.). (2001). W pustyni i w puszczy.

Hutcheon, L. (1997). Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii. W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (s. 378–420). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

International Association for Research in L1 Education. Pobrane z: www.arle.be/index.html [dostęp: 20.01.2020].

Jankowicz, G. (2017). Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: Korporacja Ha!art.

Jazownik, L. (2004). Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Jazownik, L. (2011). W kręgu historii i teorii edukacji polonistycznej. Zielona Góra, Warszawa: Księgarnia Akademicka.

Jazownik, L. (red.). (2001a). Teoria kształcenia literackiego w latach 1918–1939. Antologia (Cz. 1). Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

Jazownik, L. (red.). (2001b). Teoria kształcenia literackiego w latach 1918–1939. Antologia (Cz. 2). Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

Jędrychowska, M. (1996). Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Kania, A. (2015). „Polak młody” na lekcjach języka polskiego. Edukacja polonistyczna a kształtowanie poczucia tożsamości narodowej. Kraków: TAiWPN Universitas.

Kania, A. (2016). Niewykorzystany potencjał „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza w kontekście kształtowania tożsamości narodowej i kulturowej. Dydaktyka Polonistyczna, nr 2, 54–53.

Kerckhove, D. de (2001). Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego. Warszawa: Mikom.

Koc, K. (2018a). Lekcje myślenia obywatelskiego. Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Koc, K. (2018b). Software w szkolnym kształceniu polonistycznym, czyli o znaczeniu aktualizacji teorii dydaktycznych. Polonistyka. Innowacje, nr 7, 71–83.

Kopacz, A. (2017). Środowisko cyfrowe w edukacji polonistycznej na etapie ponadgimnazjalnym. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Kozłowski, J. (2016). Co z tą polską humanistyką? W: R. Bomba, A. Radomski, E. Solska (red.), Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku (s. 188–194). Lublin: E-naukowiec. Pobrane z: http://e-naukowiec.eu/humanistyka-cyfrowa-badanie-tekstow-obrazow-i-dzwieku [dostęp: 20.11.2020].

Krall, H. (1976). Zdążyć przed Panem Bogiem. Odra, nr 4, 3–11; nr 5, 33–40; nr 6, 33–39; nr 7–8, 13–21.

Kristeva, J. (2002). “Nous Deux” or a (hi)story of intertextuality. The Romanic Review, no. 1–2, 7–13.

Kulig-Kozłowska, A. (2017). Facebook w szkolnej ławce. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna. Kraków: TAiWPN Universitas.

Kwiatkowska-Ratajczak, M. (1994). Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży. Poznań: Wydawnictwo Nakom.

Lakomy, M. (2015). Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar rywalizacji i współpracy państw. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Lotterhoff, M., Sucharska, B., Kuchta, J., Wojciechowska, A., Zabrodzka, J. (red.). (2019). Ponad słowami 1. Cz. 1: Książka nauczyciela. Materiały dydaktyczne do języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Warszawa: Nowa Era.

Łuczak, A., Prylińska, E., Maszka, R. (2002). Język polski. Między nami. Podręcznik dla klasy pierwszej gimnazjum. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Łuczewski, M., Bednarz-Łuczewska, P. (2012). Analiza dokumentów zastanych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (T. 2; s. 163–188). Warszawa: PWN.

Markiewicz, H. (1996). O falsyfikowaniu interpretacji literackich. Pamiętnik Literacki, nr 1, 59–74.

Marohasy, J. (ed.). (2017). Climate Change: The Facts 2017. Melbourne: Connor Court Publishing Pty Ltd.

Modules. (2017). Pobrane z: http://educationstandards.nsw.edu.au/wps/portal/nesa/11-12/stage-6-learning-areas/stage-6-english/english-studies-2017/modules [dostęp: 20.01.2020].

Morbitzer, J. (2014). O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki. Labor et Educatio, nr 2, 119–143.

Mudyń, K. (1995). O granicach poznania. Między wiedzą, niewiedzą i antywiedzą. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Neues EdTech Vertical: Kickstart Accelerator heisst Startups im Bereich Bildungstechnologie willkommen. 2017. Pobrane z: https://kickstart-innovation.com/wp-content/uploads/2017/02/170614_Medienmitteilung_Kickstart-Accelerator-heisst-Startups-im-Bereich-Bildungstechnologie-willkommen.pdf [dostęp: 20.01.2020].

Niemczyńska, M., Friedmann, D. (2002). Człowiek w świecie tradycji. Język polski 1. Zakres rozszerzony. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon.

Nycz, R. (1993). Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy. W: tegoż, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze (s. 79–109). Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.

Nycz, R. (2000). Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Kraków: TAiWPN Universitas.

Nycz, R. (2006). Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy. W: M.P. Markowski, R. Nycz (red.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy (s. 153–180). Kraków: TAiWPN Universitas.

Oates, J. (2019). Office 365 verboten in Hessen schools: German state bans cloudy Microsoft suite on privacy grounds. Pobrane z: www.theregister.com/2019/07/16/germany_outlaws_office_365_for_school_use [dostęp: 20.11.2020].

Okoń, W. (1987). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN.

Pasterski, M. (2017). 13 błędów polskiego sytemu edukacji. Pobrane z: https://michalpasterski.pl/2014/04/13-bledow-polskiego-systemu-edukacji [dostęp: 20.01.2020].

Peplow, D., Swann, J., Trimarco, P., Whiteley, S. (2016). The Discourse of Reading Groups. Integrating Cognitive and Sociocultural Perspectives. New York: Routledge.

Pfister, M. (1991). Koncepcje intertekstualności. Pamiętnik Literacki, nr 4, 183–208.

Podstawa programowa z komentarzami (T. 2: Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum). (2009). Pobrane z: www.bc.ore.edu.pl/Content/232/Tom+2+J%C4%99zyk+polski+w+szkole+podstawowej%2C+gimnazjum+i+liceum.pdf [dostęp: 20.01.2020].

Poręba, A. (2014a). Dydaktyczna aktywność sieciowa nauczycieli polonistów na poziomie gimnazjalnym. Lublin (niepublikowana praca doktorska).

Poręba, A. (2014b). Praca w chmurze jako element nauki języka polskiego w gimnazjum. W: K. Biedrzycki, A. Kania, E. Strawa-Kęsek (red.), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra (T. 2; s. 101–111). Kraków: TAiWPN Universitas.

Riffaterre, M. (1984). Intertextual Representation: On Mimesis as Interpretive Discourse. Critical Inquiry, no. 1, 142–143, DOI: https://doi.org/10.1086/448279.

Rosiek, S., Maćkiewicz, J., Majchrowski, Z. (2002). Między tekstami. Język polski. Podręcznik dla liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Część 1. Początki. Średniowiecze (echa współczesne). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Smart og enkel teknologi for læring. (2015). Pobrane z: www.inspiria.no/?itemid=3001 [dostęp: 20.01.2020].

Street, B. (2004). Futures of the ethnography of literacy. Language & Education. An International Journal, vol. 18(4), 326–330, DOI: https://doi.org/10.1080/09500780408666885.

Szulc, M., Gorzałczyńska-Mróz, A. (2010). Swoimi słowami. Podręcznik do kształcenia językowego z ćwiczeniami. Warszawa: Nowa Era.

Szymik, E. (2005). Bariery w odbiorze lektur szkolnych. Nauczyciel i Szkoła, nr 1–2, 181–193.

Ślesicki, W. (reż.). (1973). W pustyni i w puszczy.

Ślósarz, A. (1995). Pasek – Sarmata – historia. Wiadomości Kulturalne, nr 45, 11.

Ślósarz, A. (1996). Trwałość czarnej legendy baroku. Wiadomości Kulturalne, nr 2, 24.

Ślósarz, A. (2006). O zewnętrzne ustne prezentacje maturalne. Polonistyka, nr 6, 59–61.

Ślósarz, A. (2008a). Jak ratować ustną maturę? Pobrane z: www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XIV_KDE/slosarz.pdf [dostęp: 20.01.2020].

Ślósarz, A. (2008b). Media w służbie polonisty. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Ślósarz, A. (2013). Ideologiczne matryce. Lektury i ich konteksty. Postkomunistyczna Polska – postkolonialna Australia. Kraków: TAiWPN Universitas.

Ślósarz, A. (2017). Global Prospects of Distance Education. International Journal of Research in E-learning, no. 3, 27–45.

Ślósarz, A. (2018). Produkty przemysłu medialnego – interpretanty lektur. MMT jako dydaktyczny instrument. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Ślósarz, A. (2019). Metoda wizualizacji słów kluczowych wiersza. W: M. Trysińska, K. Maciejak (red.), Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością (s. 207–241). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

The Learning Pyramid. Pobrane z: www.educationcorner.com/the-learning-pyramid.html [dostęp: 20.01.2020].

United Nations Development Programme. (2018). Human Development Indices and Indicators. 2018 Statistical Update. Pobrane z: http://hdr.undp.org/sites/default/files/2018_summary_human_development_statistical_update_en.pdf [dostęp: 10.04.2020].

Uryga, Z. (1996). Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego. Warszawa–Kraków: PWN.

Watts, C. (1983). ‘A Bloody Racist’: About Achebe’s View of Conradd. The Yearbook of English Studies, no. 13, 196–209, DOI: https://doi.org/10.2307/3508121.

Wileczek, A., Jaros, I. (2014). Cyfrowe słowa… Nowoczesne aplikacje multimedialne w kształceniu polonistycznym (etap wczesnoszkolny). W: K. Biedrzycki, A. Kania, E. Strawa-Kęsek (red.), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra (T. 2; s. 123–133). Kraków: TAiWPN Universitas.

Wóycicki, K.D. (1920–1921). Rozbiór literacki w szkole. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa.

Wróblewski, M. (2014). Człowiek w przestrzeniach szkoły. Studium antropologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Yordanova, D. (2012). Multimedia in the Bulgarian language and literature lessons in the first through the fourth grade. Revista Academiei Fortelor Terestre, no. 4, 408–412.

Załuski, Z. (1962). Siedem polskich grzechów głównych. Warszawa: Czytelnik.

Zasacka, Z. (2015). Antynomie szkolnych i pozaszkolnych lektur. Polonistyka. Innowacje, nr 2, 35–50, DOI: https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.3.

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. 2001, nr 61, poz. 626).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2002, nr 51, poz. 458).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 2006 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2006, nr 228, poz. 1669).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lipca 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2007, nr 123, poz. 853).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2007 roku uchylające rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2007, nr 136, poz. 961).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2007, nr 157, poz. 1100).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2008 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2008, nr 159, poz. 992).

STRONY INTERNETOWE

FindFace. https://findface.pro [dostęp: 20.11.2020].

Klasyka Literatury. Ostatni dzwonek. https://ostatnidzwonek.pl [dostęp: 20.11.2020].

Kulturalna Polska. https://klp.pl [dostęp: 20.01.2020].

Ściąga. https://sciaga.pl [dostep: 20.11.2020]

VEO. www.veo-group.com [dostęp: 20.11.2020].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.45-68
Date of publication: 2020-12-31 10:41:16
Date of submission: 2020-01-20 23:37:53


Statistiques


Visibilité des résumés - 1535
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2020, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.