Glottodydaktyka kulturowa za granicą – kilka uwag z praktyki nauczania
Résumé
Artykuł wpisuje się w rozważania z dziedziny glottodydaktyki kulturowej. Opisano dwa przykłady praktyki dydaktycznej na Uniwersytecie Paryskim, oparte na analizie opowiadania Z ciemności Sławomira Mrożka oraz filmu Dzień świra w reżyserii Marka Koterskiego. Opis pracy nad tymi tekstami kultury ma na celu pokazanie możliwości interpretacyjnych, ograniczonych – ze względu na specyfikę studiów zagranicznych – do wąskiego lub szerszego kontekstu odwołań historycznych i intertekstualnych. Niniejsza propozycja ukazuje te elementy kultury polskiej, które wydają się kluczowe dla niej samej.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Bagłajewski, A. (2015). Obecność romantyzmu. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bielik-Robson, A. (2008). Romantyzm, niedokończony projekt. Eseje. Kraków: TAiWPN Universitas.
Budzik, J.H., Tambor, A. (2018). Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Davies, N. (1981). God’s Playground: A History of Poland. Oxford: Oxford University Press.
Dąbrowska, D., Szczepan, E. (red.). (2014). Romantyzm użytkowy. Długie trwanie romantyzmu w kulturze polskiej. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Głowiński, M. (1990). Nowomowa po polsku. Warszawa: Wydawnictwo PEN.
Janion, M. (2000). Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Kołakowski, L. (2002). Kapłan i błazen. W: tegoż, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968 (s. 363–393). Londyn: Puls.
Konwicki, T. (2008). Pierwsza eksplikacja „Lawy”. Litteraria Copernicana, nr 1, 209–210.
Koterski, M. (reż.). (2002). Dzień świra. Polski film fabularny. 90 min.
Kozakiewicz, S. (1976). Malarstwo polskie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Kuziak, M. (red.). (2009). Romantyzm i nowoczesność. Kraków: TAiWPN Universitas.
Lubelski, T. (2015). Historia kina polskiego 1895–2014. Kraków: TAiWPN Universitas.
Mickiewicz, A. (1957). Dziady. Warszawa: Czytelnik.
Miłosz, C. (1953). Zniewolony umysł. Paryż: Instytut Literacki.
Mrożek, S. (2000). Słoń. Warszawa: Noir sur Blanc.
Mrożek, S. (2001). Œuvres complètes. Nouvelles 3. Paris: Éditions Noir sur Blanc.
Plata, J. (2017). Pośmiertne życie romantyzmu. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza.
Rabizo-Birek, M. (2012). Romantyczni i nowocześni. Formy obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Siatkowska-Callebat, K. (2012). Le cinéma comme outil pédagogique. Comment approcher le verbe par l’image ? W: K. Siatkowska-Callebat, A. Synoradzka-Demadre (dir.), L’enseignement du polonais en France. IIIes Assises 2012 (s. 102–111). Paryż–Warszawa: Polska Akadamia Nauk.
Siatkowska-Callebat, K. (2015). Poprzez film do kultury. Kilka refleksji na temat projekcji filmowych na uniwersytecie Paris-Sorbonne. W: A. Zieniewicz, A. Rabczuk (red.), Czym kultura polska może uwieść frankofona? (s. 251–265). Warszawa–Paryż: Centre de civilisation polonaise/Polonicum.
Siatkowska-Callebat, K. (2019). Transgression comme norme ? Relecture(s) d’un texte canonique de la culture polonaise à la fin du XXe et au début du XXIe siècles, W: C. Royer, A. Marès (dir.), Normes et transgression en Europe médiane (s. 579–592), « Revue des études slaves », Paris.
Sobolewska, A. (2013). Kto mi pisze to życie? Gra o tożsamość bohaterów filmów i sztuk teatralnych Marka Koterskiego. W: A. Werner, T. Żukowski (red.), Gry o tożsamość w czasach wielkiej zmiany (s. 90–123). Warszawa: IBL.
Sobolewski, T. (2015). Kino powojenne i pułapki naszej świadomości. Załącznik Kulturoznawczy, nr 2, 183–184.
Sutowski, M. (2009). Dzień świra Marka Koterskiego, czyli to nie jest kraj dla starych inteligentów. W: A. Wiśniewska, P. Marecki (red.), Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna (s. 143–156). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Tambor, A. (2015). Nowa polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien. Katowice: Wydawnictwo Gnome.
Zagórska, A. (2017). ANTYbohater polskiej prozy (po roku 1989). Kraków: Wydawnictwo Pasaże.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.389-407
Date of publication: 2020-12-31 10:42:00
Date of submission: 2020-03-06 00:58:21
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2020, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.