Ćwiczenia praktyczne w szkole średniej w czasie pandemii oczami studentów polonistyki

Małgorzata Gajak-Toczek

Résumé


W artykule przedstawiono refleksje studentów polonistyki (studia magisterskie) na temat ćwiczeń praktycznych w szkole w czasie pandemii. Omówiono różne formy pracy proponowane przez akademickich metodyków: scenariusze zajęć, analizowanie lekcji wcześniej nagranych, obserwację lekcji nauczycieli prowadzonych w przestrzeni wirtualnej, prowadzenie lekcji przez studentów, wymianę refleksji między opiekunem praktyk i studentami. Wiele uwagi poświęcono analizie komentarzy przyszłych polonistów związanych z edukacją w przestrzeni wirtualnej. Spostrzeżenia zamykają uwagi końcowe.


Mots-clés


studenci polonistyki; edukacja; przestrzeń wirtualna; pandemia; ćwiczenia praktyczne; szkoła średnia

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Aiyer, A., Surani, S., Gill, Y., Ratnani, I. (2020). COVID-19 Anxiety and Stress Survey (Cass) in High School and College Students Due to Coronavirus Disease 2019. Chest Journal, 158(4). DOI: 10.1016/j.chest.2020.08.312

Akademia Geniallnego Nauczyciela. (b.d.). Praktyczne ćwiczenia w Wordwall. Pobrane z: https://ne-np.facebook.com/geniallnynauczyciel/videos/jak-tworzy%C4%87-praktyczne-%C4%87wiczenia-w-wordwall-darmowe-szkolenie-od-podstaw/637141343942746

Akademia Geniallnego Nauczyciela. (2020). Jak tworzyć piękne, interaktywne prezentacje, które zachwycają? DARMOWE szkolenie z Genially. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=Je82YS4T2a4

Akademia Geniallnego Nauczyciela. (2021). Canva dla nauczyciela, czyli jak szybko i łatwo tworzyć materiały na lekcje. Pobrane z: https://np.facebook.com/genialnynauczyciel/videos/canva-dla-nauczyciela-czyli-jak-szybko-i-%C5%82atwo-tworzy%C4%87-materia%C5%82y-na-lekcje/1040767446490813

Animoto. (b.d.). Pobrane z: https://animoto-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

Bergmann, J., Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington: International Society for Technology in Education.

Bigaj, M., Dębski, M. (2020). Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej. W: G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna. Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? (s. 75–111). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pobrane z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/19524/Edukacja_zdalna.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Biteable. (b.d.). Pobrane z: http://konferencje.frse.org.pl/img/default/Mfile/file/3768/biteable.pdf

Bożykowski, A., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna-Sałamatin, J. (2021). Nauczanie w dobie pandemii i perspektywa powrotu do normalności. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Pobrane z: http://pejk.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/289/2021/03/Raport_COVID_2503_zmn.pdf

Chodkowska, M., Kazanowski, Z., Parchomiuk, M., Szabała, B., Chodkowski, Z. (2021). Konsekwencje edukacji zdalnej w ocenie studentów kierunków społecznych i humanistycznych. Raport z badań. Pobrane z: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/1221/073929-raport-2-studenci-21.pdf

Chrząstowska, B. (1995). Wstęp. O sztuce edukacji polonistycznej. W: B. Chrząstowska (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki (s. 7–26). Warszawa: WSiP.

Dąbkowska, M. (2021). Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (39), 150–160.

Dirksen, J. (2017). Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Długosz, P. (2020). Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19. Raport z badań. Pobrane z: https://mlodziez.krakow.pl/wp-content/uploads/2020/04/Krakowska-m%C5%82odziez-COVID19.pdf

Długosz, P., Foryś, G. (2020). Zdalne nauczanie na Uniwersytecie Pedagogicznym Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z perspektywy studentów i wykładowców. Pobrane z: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/10085/Raport%20ze%20zdalnego%20nauczania%20wśrod%20studentów%20i%20pracowników%20UP.pdf?sequence=1&isAllowed=y

FestiSite. (b.d.). Spiral. Pobrane z: https://www.festisite.com/text-layout/spiral

Frączek, Z. (2020). Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii COVID-19 w perspektywie wybranych badań empirycznych. Kultura – Przemiany – Edukacja, 8, 76–90. DOI: 10.15584/kpe.2020.8.6

Furgała, M. (2014). Indywidualna praca z uczniem jako element praktyk nauczycielskich. W: K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska (red.), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra (T. 3; s. 259–266). Kraków: Universitas.

Gajak-Toczek, M. (2021). Przed maturą – język polski online. Kultura i Wychowanie, (1), 9–24. DOI: 10.25312/2083-2923.19/2021_01mgt

Gajewska, A. (2021). Kahoot po polsku: quizy w języku polskim. Pobrane z: https://szkolenia-news.pl/kahoot-po-polsku-tworzenie-quizow-w-jezyku-polskim

Giannopoulou, V., Efstathiou, I., Triantafyllou, G., Korkoliakou, P., Douzenis, A. (2021). Adding Stress to the Stressed: Senior High School Students’ Mental Health Amidst the COVID-19 Nationwide Lockdown in Greece. Psychiatry Research, 295. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.113560

Gis, A. (2014). Praktyka w oczach uczniów, studentów i opiekunów. W: I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, B. Jarosz, M. Ausz (red.), Przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności kształcenia nauczycieli. Część pierwsza: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie (s. 11–20). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Greier, K., Drenowatz, C., Bischofer, T., Petrasch, G., … Ruedl, G. (2021). Physical Activity and Sitting Time Prior to and during COVID-19 Lockdown in Austrian High-School Students. AIMS Public Health, 8(3), 531–540. DOI: 10.3934/publichealth.2021043

Guo, Y., Liao, M., Cai, W., Yu, X., … Zeng, F. (2021). Physical Activity, Screen Exposure and Sleep among Students during the Pandemic of COVID-19. Scientific Reports, 11. DOI: 10.1038/s41598-021-88071-4

Halik, E. (2020). Ankieta oceny nauki zdalnej. Uniwersytet Rzeszowski. Pobrane z: https://www.ur.edu.pl/storage/file/core_files/2020/11/9/abe7630c97608f4b934311a282e4e2f9/Raport%20Ankieta%20oceny%20nauki%20zdalnej.pdf

Harwin, A., Sparks, S. (2021). Class of COVID: 2021’s Graduates Are Struggling More and Feeling the Stress. Pobrane z: https://www.edweek.org/teaching-learning/class-of-covid-2021s-graduates-are-struggling-more-and-feeling-the-stress/2021/10

Hoyt, L.T., Cohen, A.K., Dull, B., Maker Castro, E., Yazdani, N. (2021). “Constant Stress Has Become the New Normal”: Stress and Anxiety Inequalities among U.S. Colleges Students in the Time of COVID-19. Journal of Adolescent Health, 68(2), 270–276. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2020.10.030

Hussong, A.M., Midgette, A.J., Thomas, T.E., Coffman, J.L., Cho, S. (2021). Coping and Mental Health in Early Adolescence during COVID-19. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 49, 1113–1123. DOI: 10.1007/s10802-021-00821-0

Janicki, B. (2016). Lekcja odwrócona. Trendy, (4), 36–38.

Kierzkowska, M. (2012). Dobry program praktyk pedagogicznych jako kluczowy element praktycznego przygotowania do zawodu nauczyciela. W: D. Podgórska-Jachnik (red.), Dobre praktyki pedagogiczne szansą innowacyjnej edukacji (s. 153–164). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Kochan, I. (2020). Nauczanie zdalne w opinii uczniów szkół średnich w czasie trwania pandemii COVID-19. Studia Edukacyjne, (59), 119–132. DOI: 10.14746/se.2020.59.9

Korzycka, M., Bójko, M., Radiukiewicz, K., Dzielska, A., … Fijałkowska, A. (2020). Demographic Analysis of Difficulties Related to Remote Education in Poland from the Perspective of Adolescents during the COVID-19 Pandemic. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 28(1), 149–157. DOI: 10.26444/aaem/133100

Kozera-Mikuła, P. (2021). Samopoczucie nauczycieli w okresie pandemii COVID-19. W: A. Danielewska, J. Kozłowska (red.), Edukacja w obliczu pandemii. Wyzwania zdalnego nauczania (s. 7–35). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Tygiel.

Krastew, I. (2020). Nadeszło jutro. Jak pandemia zmienia Europę. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Kruszewski, K. (1991). Gry dydaktyczne. W: K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich (s. 165–180). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Learning Apps. (b.d.). Pobrane z: https://learningapps.org

Makaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Pobrane z: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf

Mares, G., Cojocariu, V.-M., Cîrtita-Buzoianu, C. (2021). Making Career Decisions in the Context of the COVID-19 Pandemic: An Analysis of Disadvantaged Student Groups. Postmodern Openings, 12(1), 328–346. DOI: 10.18662/po/12.1/264

Michniewicz, T. (2020). Chwilowa anomalia. O chorobach współistniejących naszego świata. Kraków: Wydawnictwo Otwarte.

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2020). Nauczycielskie praktyki zawodowe w czasie epidemii – zmiana standardu kształcenia nauczycieli. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/nauczycielskie-praktyki-zawodowe-w-czasie-epidemii--zmiana-standardu-ksztalcenia-nauczycieli

Narzędzia i Aplikacje Internetowe. (b.d.). Storyboard That. Pobrane z: https://narzedziaetwinning.blogspot.com/2013/09/storyboard-that-httpwww.html

Orgilés, M., Espada, J.P., Delvecchio, E., Francisco, R., … Morales, A. (2021). Anxiety and Depressive Symptoms in Children and Adolescents during COVID-19 Pandemic: A Transcultural Approach. Psicothema, 33(1), 125–130. DOI: 10.7334/psicothema2020.287

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Katowicach. (2021). Tricider – burza mózgów i głosowanie online. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=HezpPiuoFpI

Pigaiani, Y., Zoccante, L., Zocca, A., Arzenton, A., … Colizzi, M. (2020). Adolescent Lifestyle Behaviors, Coping Strategies and Subjective Wellbeing during the COVID-19 Pandemic: An Online Student Survey. Healthcare, 8(4). DOI: 10.3390/healthcare8040472

Polak, K. (2020). Nearpod. Pobrane z: http://konferencje.frse.org.pl/img/default/Mfile/file/3934/5.2%20K.Polak_Nearpod.pdf

Powtoon. (b.d.). Pobrane z: https://www.powtoon.com

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Metodologia badań, w tym ogólna charakterystyka respondentów. W: G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna. Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? (s. 10–21). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pobrane z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/19524/Edukacja_zdalna.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pyżalski, J. (2020). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, (20), 92–115.

Pyżalski, J., Walter, N. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce – mapa głównych szans i zagrożeń. Przegląd i omówienie wyników najważniejszych badań związanych z kryzysową edukacją zdalną w Polsce dla Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku. Pobrane z: https://operon.pl/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii_COVID-19.pdf

Quizizz. (b.d.). Pobrane z: http://konferencje.frse.org.pl/img/default/Mfile/file/3571/aplikacja_quizizz.pdf

Sławek, T. (2019). Alicja, czyli o co chodzi w nauczaniu. W: W. Bobiński, J. Sujecka-Zając (red.), Kształcenie nauczycieli – wyzwanie i zaangażowanie (s. 11–28). Kraków: Universitas.

Sławek, T. (2021). A jeśli nie trzeba się uczyć… Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Stadsklev, R. (1973). A Basic Model for Debriefing. Simulation/Gaming News, 1.

Taylor, J.L., Walford, R. (1972). Simulation in the Classroom. Baltimore: Penguin Books.

Tools for Educators. (b.d.). Dominoes. Pobrane z: https://toolsforeducators.com/dominoes

Trimino. (b.d.). Pobrane z: https://schule.paul-matthies.de/Trimino.php

Wierzbicki, J. (2020). Nauczanie online – Padlet. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=iyfgR7elryU

WordArt. (2009). Pobrane z: https://wordart.com

Zetterqvist, M., Jonsson, L.S., Landberg, Å., Svedin, C.G. (2021). A Potential Increase in Adolescent Nonsuicidal Self-Injury during COVID-19: A Comparison of Data from Three Different Time Points during 2011–2021. Psychiatry Research, 305. DOI: 10.1016/j.psychres.2021.114208




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.221-242
Date of publication: 2023-11-01 15:56:48
Date of submission: 2022-06-29 22:22:07


Statistiques


Visibilité des résumés - 562
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2023, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.