Przestrzenie obojętności. Literatura i edukacja przeciw pogardzie
Résumé
W artykule opisano ważne aspekty życia, które są pomijane w edukacji polonistycznej: starość, niepełnosprawność intelektualną, ubóstwo, aktywizm proekologiczny. Każdy z tych aspektów staje się powodem wykluczenia, pretekstem do okazywania pogardy. Przeciwko przejawom marginalizowania tych zjawisk występuje literatura dla dzieci i młodzieży. Autorka snuje refleksje nad potencjałem utworów literackich oraz obowiązkami edukacji polonistycznej w tworzeniu społeczeństwa inkluzyjnego i szkoły inkluzyjnej, wspierającej każdego ucznia oraz uczącej dialogu i rozwiązywania problemów.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Adamczyk, P. (2019). Współczesność jako czynnik wysokiego ryzyka. Zdrowie psychiczne w kulturze sukcesu. W: J. Nowakowska-Grunt (red.), Międzynarodowe uwarunkowania współczesnych rozwiązań społeczno-ekonomicznych (s. 24–35). Katowice: Wydawnictwo Naukowe Sophia.
Atroszko, B., Atroszko, P. (2020). Presja edukacyjna a rozwój uzależnienia od uczenia się, uzależnienia od pracy oraz innych zaburzeń psychicznych. Ars Educandi, (17), 11–39.
Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brombley, M. (2022). What Is Slow Teaching? Depth over Breadth in the Classroom. Pobrane z: https://www.sec-ed.co.uk/best-practice/what-is-slow-teaching-depth-over-breadth-in-the-classroom-pedagogy-lessons-schools-teachers
Desperak, I. (2016). Czy polska szkoła reprodukuje nierówności społeczne? Pobrane z: http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/edukacja/20160901/czy-polska-szkola-reprodukuje-nierownosci-spoleczne
Fidowicz, A. (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Handzel, A. (2021). Empatia. Język serca w szkole? W: A. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska-Ratajczak, M. Wobalis (red.), Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku. T. 1: Narracje tożsamościowe w edukacji polonistycznej (s. 485–498). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Harari, Y.N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Helak, M. (2022). Europa przeciw katastrofie klimatycznej. Ranking najbardziej zielonych państw Unii Europejskiej. Pobrane z: https://schuman.pl/wp-content/uploads/2022/11/Europa-przeciw-katastrofie_raport-Fundacji-Schumana_2022.pdf
Janus-Sitarz, A. (2018). Kolejna odsłona wykluczenia. Edukacja i literatura wobec zjawiska biedy. W: K. Jędrych, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek (red.), Przestrzenie spotkania. Tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej (s. 175–183). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Janus-Sitarz, A. (2022). Nie bądź bierny. Literackie poprawianie świata w książkach Marcina Szczygielskiego, Anny Piwkowskiej i Katarzyny Ryrych. W: A. Janus-Sitarz (red.), Prawa moralne w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 153–162). Kraków: Universitas.
Janus-Sitarz, A. (red.). (2021). Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej. Kraków: Universitas.
Jędrzejewska-Wróbel, R. (2021). Stan splątania. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Karwatowska, M. (2020). O potrzebie zachowań etycznych we współczesnej edukacji. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 5, 69–81.
Kielak, E. (2022). GUS: Toaleta w mieszkaniu to nie codzienność. Aż 800 tys. Polaków nie ma do niej dostępu. Pobrane z: https://tiny.pl/wb641
Konwicki, T. (2010). Kalendarz i klepsydra. Kompleks polski. Warszawa: Agora.
Korwin-Piotrowska, D. (2020). Eutoryka. Rzecz o dobrej (roz)mowie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Krawczyk, S. (2019). Oziewicz: Opowieści na nowe czasy. Pobrane z: https://magazynkontakt.pl/oziewicz-opowiesci-na-nowe-czasy
Nussbaum, M.C. (2008). W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Onichimowska, A. (2015). Dziesięć stron świata. Łódź: Wydawnictwo Literatura.
Pilch, J. (2019). Trzeci dziennik. 7 maja 2017 – 15 lipca 2018. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Pobłocki, K. (2021). Chamstwo. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Ryrych, K. (2015). Król. Łódź: Wydawnictwo Literatura.
Serkowska, H. (2015). Jakiej wiedzy o chorobie Alzheimera dostarcza literatura piękna? W: M. Ganczar, P. Wilczek (red.), Literatura piękna i medycyna (s. 291–313). Kraków: Homo Homini.
Sieniewicz, M. (2007). Rebelia. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Suchecka, J. (2020). Young power. 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Szczygielski, M. (2015). Czarny młyn. Warszawa: Instytut Wydawniczy Latarnik im. Zygmunta Kałużyńskiego.
Thom, J. (2018). Slow Teaching: On Finding Calm, Clarity and Impact in the Classroom. London: John Catt Educational.
Tischner, J. (2005). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Tokarczuk, O. (2008). Bieguni. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Webb, J. (2017). Health, Sickness and Literature for Children. W: C. Beauvais, M. Nikolajeva (Eds.), The Edinburgh Companion to Children’s Literature (s. 281–288). Edinburgh: Edinburgh University Press.
Witkowska, H. (2022). Zachowania samobójcze wśród dzieci i młodzieży. Raport za lata 2012–2021. Pobrane z: https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Raport_za_lata_2012-2021_zachowania_samobojcze_mlodziezy_2_JVEHSu1.pdf
Wójcik, S. (2017). Ubóstwo dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 10–31.
Wróblewski, M. (2019). Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Zabawa, K. (2022). Wybory moralne trzech pokoleń w „Stanie splątania” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel. W: A. Janus-Sitarz (red.), Prawa moralne w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 87–106). Kraków: Universitas.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.329-342
Date of publication: 2023-11-01 15:56:58
Date of submission: 2022-11-23 18:08:35
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2023, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.