Oddziaływanie hybrydyzacji szkolnictwa wyższego na funkcjonowanie Studenckiego Koła Pedagogów Kreatywnych im. Hanny Gumpricht (Uniwersytet w Siedlcach) w perspektywie wyzwań przyszłości
Résumé
Celem artykułu jest dostarczenie wglądu w doświadczenia grupy studentów zaangażowanych w działalność Studenckiego Koła Pedagogów Kreatywnych im. Hanny Gumpricht, działającego na Uniwersytecie w Siedlcach w okresie 2021–2022, w kontekście oddziaływania hybrydyzacji szkolnictwa wyższego oraz w perspektywie wyzwań przyszłości (zasada 4K, czwarta rewolucja przemysłowa Klausa Schwaba). Organizacja ta podczas pracy zdalnej odniosła spektakularne sukcesy w kulturalno-naukowej i organizatorskiej działalności, a także w kooperacji z podmiotami zewnętrznymi o pokrewnym profilu działania. Dane do artykułu zostały zebrane przez lidera organizacji za pomocą badań naturalistycznych (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów). Wnioski końcowe sugerują, że trendy edukacji wyższej w Polsce powinny być dynamiczne, a badacze dyscyplin naukowych, takich jak pedagogika i dziedziny pokrewne, powinni podejmować regularnie starania mające na celu „nadążanie” za postępem technologicznym i kompetencjami wymaganymi w XXI wieku, czyniąc uniwersytety na nowo centrami generowania innowacji, a studenckie organizacje – inkubatorami innowacyjności, zachowując przy tym jakość kształcenia i troskę o podmiotowość studenta.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Amrane-Cooper, L., Baume, D., Brown, S., Hatzipangos, S., … Tait, A. (Eds.). (2023). Online and Distance Education for a Connected World. London: UCL Press. DOI: 10.14324/111.9781800084797
Athens, L. (2010). Naturalistic Inquiry in Theory and Practice. Journal of Contemporary Ethnography, 39(1), 87–125. DOI: 10.1177/0891241609343663
Beuving, J., Vries, G. de (2015). Doing Qualitative Research: The Craft of Naturalistic Inquiry. Amsterdam: Amsterdam University Press. DOI: 10.1515/9789048525522
Blumer, H. (1954). What Is Wrong with Social Theory? American Sociological Review, 19(1), 3–10. DOI: 10.2307/2088165
Botkin, J.W., Elmandjra, M., Malitza, M. (1982). Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć lukę ludzką? Raport Klubu Rzymskiego. Warszawa: PWN.
Davis, S., Botkin, J.W. (1994). The Monster under the Bed: How Business Is Mastering the Opportunity of Knowledge for Profit. New York: Touchstone.
Dawkins, R. (2012). Samolubny gen. Warszawa: Prószyński Media.
Dudzikowa, M. (1987). Wychowanie przez aktywne uczestnictwo. Warszawa: WSiP.
Gibbs, G.R. (2007). Thematic Coding and Categorizing. W: Analyzing Qualitative Data (s. 38–55). London: Sage Publications Ltd. DOI: 10.4135/9781849208574
Greene, J.C., Caracelli, V.J. (1997). Advances in Mixed-Method Evaluation: The Challenges and Benefits of Integrating Diverse Paradigms. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Harari, Y.N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Ilori, M.O., Ajagunna, I. (2020). Re-imagining the Future of Education in the Era of the Fourth İndustrial Revolution. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 12(1), 3–12. DOI: 10.1108/WHATT-10-2019-0066
Korczyński, S. (2014). Stres edukacyjny gimnazjalistów. Rocznik Polsko-Ukraiński, 16, 89–110. DOI: 10.16926/rpu.2014.16.05
Leonardi, P.M., Treem, J.W. (2020). Behavioral Visibility: A New Paradigm for Organization Studies in the Age of Digitization, Digitalization, and Datafication. Organization Studies, 41(12), 1601–1625. DOI: 10.1177/0170840620970728
Leśniak, B. (2015). Szkoła jako źródło sytuacji trudnych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 18(3), 101–112.
Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2018). Psychospołeczne funkcjonowanie uczniów klas siódmych w zreformowanej szkole podstawowej w kontekście zdrowia psychicznego. Annales UMCS. Sectio J, 31(2), 123–144. DOI: 10.17951/j.2018.31.2.123-144
Malinowski, B. (1978). Argonauts of the Western Pacific: An Account of Native Enterprise and Adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea. London–New York: Routledge & Kegan Paul.
Muchacka-Cymerman, A., Tomaszek, K. (2017). Syndrom wypalenia w zawodzie nauczyciela i w roli ucznia. Przegląd literaturowy. Forum Oświatowe, 29(2), 95–115.
Muszyński, H. (1982). Wychowanie moralne. W: B. Suchodolski (red.), Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli (s. 42–49). Warszawa: PWN.
Park, C.-Y., Kim, J. (2020). Education, Skill Training, and Lifelong Learning in the Era of Technological Revolution. Asian Development Bank Economics Working Paper Series, (606), pp. 3–19. DOI: 10.2139/ssrn.3590922
Prasetyo, I., Suryono, Y., Gupta, S. (2021). The 21st Century Life Skills-Based Education Implementation at the Non-Formal Education Institution. Journal of Nonformal Education, 7(1), 1–7.
Roguska, A., Aydoğdu, D. (2022). Janusz Korczak współcześnie w kulturze i edukacji. Siedlce: Wydawnictwo UPH.
Rosak Szyrocka, J.R., Żywiołek, J., Nayyar, A., Naved, M. (Eds.). (2023). Advances in Distance Learning in Times of Pandemic. New York: CRC Press.
Rovai, A.P., Jordan, H.J. (2004). Blended Learning and Sense of Community: A Comparative Analysis with Traditional and Fully Online Graduate Courses. International Review of Research in Open and Distance Learning, 5(2), 1–13. DOI: 10.19173/irrodl.v5i2.192
Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. Switzerland: World Economic Forum.
Sikora, R. (2010). Stres szkolny u dzieci rozpoczynających naukę w klasie czwartej. Forum Oświatowe, 22(2), 37–48.
Suchodolski, B. (1967). Wychowanie mimo wszystko. Warszawa: PWN.
Suchodolski, B. (red.). (1985). Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli. Warszawa: PWN.
Vetulani, J. (2014). Piękno neurobiologii. Kraków: Opera Selecta II.
Wawrzyniec-Romaniuk, M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2022). Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Edukacja hybrydowa. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Weber, M. (1947). The Theory of Social and Economic Organization. New York: Free Press.
Wilson, E.O. (2011). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Zysk i S-ka.
Yin, R.K. (2009). Design and Methods. Thousand Oaks: Sage.
Yin, R.K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Thousand Oaks: Sage.
Zain, S. (2021). Digital Transformation Trends in Education. W: D. Baker, L. Ellis (Eds.), Future Directions in Digital Information: Predictions, Practice, Participation (s. 223–234). Amsterdam: Elsevier. DOI: 10.1016/B978-0-12-822144-0.00036-7
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.49-72
Date of publication: 2024-10-24 23:37:34
Date of submission: 2023-09-06 15:53:33
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2024, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.