Współczesny człowiek w młodomowie (rekonesans badawczy na materiale Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży)

Anna Wileczek, Joanna Senderska

Résumé


Celem artykułu jest jakościowa i ilościowa analiza leksyki dotyczącej człowieka, zgromadzonej na stronach Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży. Materiał językowy pozyskany z bazy danych Obserwatorium obejmuje dane od 1 maja 2021 roku do 11 września 2023 roku. Zawiera 389 jednostek leksykalnych, stanowiących bazę haseł słownikowych, z czego 189 jednostek reprezentuje domenę semantyczną CZŁOWIEK. Oprócz analizy zgłaszanego lub używanego przez nastolatków słownictwa w artykule zasygnalizowano konteksty pragmatyczne związane z rozumieniem, funkcją i modyfikacją nowych znaczeń. W tym celu zgromadzono, liczący 28 482 słowa, korpus złożony z 1842 wypowiedzi (przykładów użyć) struktur pochodzących z Obserwatorium. Analiza materiału potwierdziła istnienie schematów kategoryzacyjnych powstałych w ramach młodzieżowych interakcji.


Mots-clés


młodomowa; slang młodzieżowy; język młodzieżowy; gwara młodzieżowa; socjolekt; człowiek; Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Baniecka, E. (2008). Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny – próba charakterystyki. Studia Gdańskie, 5, 157–169.

Bartmiński, J. (2012). Językowe podstawy obrazu świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bartmiński, J., Tokarski R. (1993). Definicja semantyczna: czego i dla kogo? W: J. Bartmiński, R. Tokarski (red.), O definicjach i definiowaniu (s. 47–61). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bauman, Z. (2011). Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa: Agora.

Bennett, A. (2011). The Post-Subcultural Turn: Some Reflections 10 Years On. Journal of Youth Studies, 8(2), 493–506. DOI: 10.1080/13676261.2011.559216

Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia. W: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo (s. 83–119). Warszawa: Czytelnik.

Chaciński, B. (2003). Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny. Kraków: Znak.

Chaciński, B. (2014). Plus-minus język. Pobrane z: https://www.polityka.pl/niezbednik/1531515,1,plus-minus-jezyk.read

Chlebda, W. (2018). Czy mikroteksty mogą być obiektami frazeografii (przekładowej)? W: A. Pstyga, T. Kananowicz, M. Buchowska (red.), Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza. T. 8: Frazeologia z perspektywy językoznawcy i tłumacza (s. 40–53). Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Czarnecka, K., Zgółkowa, H. (1991). Słownik gwary uczniowskiej. Poznań: SAAWW.

Czeszewski, M. (2001). Słownik slangu młodzieżowego. Piła: Ekolog.

Dyszak, S.A. (2019). Z badań nad zjawiskami słowotwórczymi i adaptacyjnymi w „najmłodszej polszczyźnie”. Język Polski, 99(3), 8–31. DOI: 10.31286/JP.99.3.2

Fillmore, C.J. (1982). Frame Semantics. W: The Linguistics Society of Korea (Ed.), Linguistics in the Morning Calm (s. 111–137). Seoul: Hanshin Publishing Company.

Grabias, S. (2003). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kłosińska, K. (2020). To stan umysłu. Pobrane z: https://nowewyrazy.uw.edu.pl/haslo/to-stan-umyslu.html

Kołodziejek, E. (2002). Konceptualizacja rzeczywistości w socjolekcie młodzieżowym. Studia Językoznawcze, 1, 131–140.

Kołodziejek, E. (2007). Człowiek i świat w języku subkultur. Szczecin: Wydawnictwo US.

Marczewska, M. (2010). Szlauf i ciachon, czyli o wojnie płci w młodości. W: P. Zbróg (red.), Współczesna polszczyzna w badaniach językoznawczych. Od leksyki do języka poezji (s. 31–40). Kraków: Wydawnictwo Libron.

Niekrewicz, A. (2017). Słownictwo określające tożsamość narodową i rasową w społecznościowych słownikach języka polskiego. Język. Religia. Tożsamość, (1), 47–57.

Ożóg, K. (2001). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów: Stowarzyszenie „Fraza”.

Pajdzińska, A. (1990). Antropocentryzm frazeologii potocznej. Etnolingwistyka, 3, 59–71.

Senderska, J. (2015). Wirtualna społeczność polskich „stanikomaniaczek” jako wspólnota dyskursu. Respectus Philologicus, 27(32), 85–92. DOI: 10.15388/RESPECTUS.2015.27.32.8

Skubalanka, T. (1976). Założenia stylistycznej analizy. W: H. Markiewicz, J. Sławiński (red.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa (s. 250–273). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Święcicka, M. (2017). Młoda mowa. Studia nad polszczyzną dzieci i młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Warchala, J. (2003). Kategoria potoczności w języku. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Widawski, M. (red.). (2010). Slang UG. Słownik slangu studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Wileczek, A. (2018). Kod młodości. Młodomowa w aspektach społeczno-kulturowych. Warszawa: PWN.

Wileczek, A. (2020). Kod młodzieży czy kod młodości? Społeczno-kulturowe aspekty „mediatyzacji” młodomowy. W: A. Hącia, K. Kłosińska, P. Zbróg (red.), Polszczyzna w dobie cyfryzacji (s. 169–186). Warszawa: PAN.

Wileczek, A. (2021). Współczesna młodomowa. Lingwistyczno-kulturowe konceptualizacje zjawiska. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 6, 185–206. DOI: 10.17951/en.2021.6.185-206

Wileczek, A. (2023). Julki, alternatywki, zodiakary. Stereotypy kobiet w młodomowie. Czasopismo Instytutu Studiów Kobiecych, (1), 241–255. DOI: 10.15290/cnisk.2023.01.14.11

Wilkoń, A. (2000). Typologia odmian współczesnej polszczyzny. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Wysoczański, W. (2022). Zachowania i stosunki międzyludzkie utrwalone w slangu młodzieżowym (na materiale jednostek wielowyrazowych). Językoznawstwo, 16(1), 29–47. DOI: 10.25312/2391-5137.16/2022_02ww

Zaśko-Zielińska, M. (2009). Próba charakterystyki biolektu – język a wiek. Studia Linguistica, 28, 117–123.

Zawisławska, M. (red.). (2010). Ramki. Rygorystyczna aplikacja metodologii kognitywno-interpretacyjnej. Warszawa: Elipsa.

Zgółkowa, H. (red). (2004). Nowy słownik gwary uczniowskiej. Wydawnictwo Europa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.401-415
Date of publication: 2024-10-24 23:38:16
Date of submission: 2023-11-25 08:23:33


Statistiques


Visibilité des résumés - 34
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2024, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.