Krakowska szkoła językoznawczej logopedii – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Résumé
Tekst stanowi próbę syntetycznego opisu modelu uprawiania nauki o zaburzeniach mowy, który określany jest mianem krakowskiej szkoły językoznawczej logopedii. Położono w nim nacisk na historyczną, metodologiczną i dydaktyczną interpretację modelu, zwracając uwagę na aspekt organizacyjny i personalny. Przedstawiony sposób uprawiania logopedii jako nauki, związany z nieistniejącą już Katedrą Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, jest obecnie rozwijany w dwóch jednostkach naukowych: Zakładzie Neurolingwistyki IFP UP w Krakowie oraz w Zakładzie Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Fakt ten został wykorzystany w części tekstu, która dotyczy teraźniejszości i przyszłości krakowskiej szkoły językoznawczej logopedii.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Concise Encyclopedia of Educational Linguistics, ed. by B. Spolsky, Cambridge 1999.
Grabias S., O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, pod red. S. Milewskiego, K. Kaczorowskiej-Bray, Gdańsk 2012, s. 56–69.
Michalik M., Dwa aspekty lingwoedukacyjnej teorii i praktyki językoznawczej, czyli o anglosaskiej i polskiej lingwistyce edukacyjnej, „Poradnik Językowy” 2005, z. 6, s. 36–47.
Michalik M., Krakowska szkoła językoznawczej logopedii, „Konspekt” 2004, nr 20, s. 69–72.
Panasiuk J., Zyss T., Michalik M., Ryszka-Kurczab M., Przedmiot neurolingwistyki, „Neurolingwistyka Praktyczna” 2015, nr 1, s. 7–14.
Rittel T., Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Rozwój języka, Kraków 1994.
Rittel T., Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków 1994.
Rittel T., Rittel S. J., Bibliografia analityczna lingwistyki dyskursu edukacyjnego za lata 1993–2011, t. 1–2, Kraków 2015.
Śniatkowski S., Usprawnianie komunikacji językowej w terapii logopedycznej i w ujęciu lingwistyki edukacyjnej, [w:] Synergia. Mowa – edukacja – terapia, pod red. A. Hetman, M. Michalika, Jastrzębie-Zdrój – Kraków 2014, s. 31–39.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.109
Date of publication: 2017-02-20 12:39:51
Date of submission: 2017-02-20 11:54:46
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2017, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.