Wideoliteratura jako ekspresja pełni emocjonalnego doświadczenia

Anna Ślósarz

Résumé


Kultura XXI wieku eksploatuje emocje w celach marketingowych, edukacyjnych, społecznych i politycznych, a postmodernistyczna estetyka bardziej docenia emocjonalny rezonans dzieła niż jego kompozycję czy przesłanie. Człowiek staje się coraz mniej racjonalnym podmiotem. Dlatego wideoliteratura pełni rolę terapeutyczną – ujawnia i upowszechnia emocje pomijane w kulturze popularnej, represjonowane przez społeczeństwo. Wideopoezja przyjmuje zaś najczęściej postać wizualno-dźwiękowych animacji lub sfilmowanych recytacji wierszy przez poetów. Podejmuje aktualne problemy i silnie angażuje emocjonalnie.


Mots-clés


emocje; instrumentalizacja emocji; postmodernistyczna estetyka; multimedialność; animacja; recytacja; wideoliteratura; e-poezja; wideopoezja

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


mobil, Gorohov – Vse klasno, www.youtube.com/watch?v=7IDVjE3a8pc [dostęp: 22.11.2016].

Aleixo R., Demorava, desmoronava, tornava a demorar, https://vimeo.com/user801406/videos [dostęp: 22.11.2016].

Antrakttv, Sim city, www.youtube.com/watch?v=vFLYcnQQfRc [dostęp: 22.11.2016].

Augusto de Campos, www2.uol.com.br/augustodecampos/home.htm [dostęp: 17.04.2017].

Barabasz A., Zarządzanie emocjami – wyzwanie dla kadry kierowniczej, [w:] Wybory strategiczne firm. Nowe instrumenty analizy i wdrażania, red. P. Płoszajski, G. Bełz, Warszawa 2006.

Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa 2005.

Bereźnicki F., Zarys dydaktyki szkolnej, Szczecin 2011.

Boyd W., The Vanishing Game, Jaguar Land Rover USA, 2014, https://thevanishinggame.wellstoried.com [dostęp: 21.03.2015].

Brzeziński M., Zwrot afektywny, http://michalbrzezinski.org/artist/critical-writings/discussions-and-criticism/zwrot-afektywny-modele-badan [dostęp: 22.11.2016].

Campos A. de, Cidade/city/cité, www2.uol.com.br/augustodecampos/clippoemas.htm [dostęp: 17.04.2017].

Cooley M., Video Poems. Seeking Insight, “Canadian Review of Art Education: Research and Issues” 2007, vol. 34.

Dagoff, Дмитрий Воденников. Черновик, www.youtube.com/watch?v=rB3NzmPzp84 [dostęp: 22.11.2016].

Dawidowicz-Chymkowska O., Wynaturzone Forum Fanów Małgorzaty Musierowicz jako interakcyjna maszyna interpretacyjna: studium przypadku, „Teksty Drugie” 2012, nr 6.

Deyes A., Książka bez sensu, Kraków 2015.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003.

Flores L., What is e-poetry?, http://iloveepoetry.com/?p=11968 [dostęp: 22.03.2016].

Furedi F., Politics of Fear. Beyond Left and Right, London 2006.

Giełżyńska K., Przeglądam się, https://vimeo.com/45125040 [dostęp: 02.04.2015].

Higgins D., Strategia poezji wizualnej: trzy aspekty, [w:] idem, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, Gdańsk 2000.

Hochschild A.R., The Managed Heart, Berkeley 1983.

Hopfinger M., Literatura i media. Po 1989 roku, Warszawa 2010.

Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2006.

Kluszczyński R., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.

Korporacja Ha!Art, Ars poetica, www.ha.art.pl/prezentacje/28-poezja/1051-zenon-fajfer-ars-poetica.html [dostęp: 18.04.2017].

Korporacja Ha!Art, www.ha.art.pl/projekty.html [dostęp: 18.04.2017].

Kotik Narkotiks, Стихи, которыеменяютжизнь, www.youtube.com/watch?v=9bP_Sd2LnOE [dostęp: 07.04.2015].

Krajewski M., Samochód – maszyna do formatowania emocji, „Kultura Współczesna” 2012, nr 3.

Kujawa D., Wideopoezja. Szkice, Katowice 2014.

Level 26: Dark Revelations, www.youtube.com/playlist?list=PL49B6C6EF05ABD50C [dostęp: 05.09.2014].

Luzin M., Gorohov, www.youtube.com/watch?v=7IDVjE3a8pc [dostęp: 21.03.2016].

Марина Кацуба, www.sobaka.ru/city/portrety/14559 [dostęp: 07.04.2015].

Melo e Castro E. de, Roda Lume, http://iloveepoetry.com/?p=11826#more-11826 [dostęp: 21.11.2016].

Mills C.W., White Collars: The American Middle Class, Oxford 1951.

Mitchell W.J.T., Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago 1994.

Moving Poems. The best poety videos on the web, http://movingpoems.com/page/5 [dostęp: 24.11.2016].

Nagi-pies Blog, Wideopoezja, http://nagi-pies.blog.pl/2009/01/13/wideopoezja [dostęp: 22.03.2016].

Nakręć Wiersz, http://nakrecwiersz.pl/m [dostęp: 07.04.2015].

Narkotiks K., Стихи, которыеменяютжизнь, www.youtube.com/watch?v=9bP_Sd2LnOE [dostęp: 07.04.2015]

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.

Pasok A., МаринаКацуба Ho, www.youtube.com/watch?v=xIyq7mwo6AE [dostęp: 07.04.2015].

Plutchik R., Emotion. A Psychoevolutionary Synthesis, New York 1980.

Poetry Slam Inc., http://poetryslam.com [dostęp: 18.04.2017].

Провинциальный Правдоруб, B огне брода нет!, www.youtube.com/watch?v=jqcFiDbNENg [dostęp: 07.04.2015].

Roman Bromboszcz, http://roman.bromboszcz.perfokarta.net [dostęp: 18.04.2017].

Stanisław Dróżdż (1939–2009), www.drozdz.art.pl [dostęp: 17.04.2017].

Starre K. van der, How viral poems are annotated, “Performance Research” 2015, vol. 20, issue 6.

Szarecki A., Zaangażowany pracownik: kontrola emocjonalna i kolonizacja ciała pracującego w kulturze korporacyjnej, „Kultura Współczesna” 2012, nr 3.

Szatan M., Infantylizacja obywateli jako warunek funkcjonowania polityki strachu, [w:] Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami, red. K.T. Konecki, B. Pawłowska, Łódź 2014.

Szczęsna E., Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007.

The Lizzie Bennet Diaries, www.youtube.com/channel/UCXfbQAimgtbk4RAUHtIAUww [dostęp: 21.11.2016].

Torres R., Sobre o Po-ex.net, http://po-ex.net/sobre-o-projecto/projecto-poex [dostęp: 17.04.2017].

Uribe A.M., Discipline (2002), www.vispo.com/uribe/disciplina2/disciplina.html [dostęp: 17.04.2017].

Uribe A.M., Rebote. Antipoema (1999), www.vispo.com/uribe/rebote1.html [dostęp: 17.04.2017].

Uribe A.M., Tippoemas. Antipoemas, www.vispo.com/uribe [dostęp: 17.04.2017].

Urszula Pawlicka, http://urszulapawlicka.com [dostęp: 18.04.2017].

Viagem L., Augusto de Campos – Cidade/city/cité live, www.youtube.com/watch?v=G7AOGvHj6T4 [dostęp: 17.04.2017].

Vimeo, Videos tagged “wideopoezja”, https://vimeo.com/tag:wideopoezja/page:3/sort:date/format:thumbnail [dostęp: 22.03.2016].

Wideopoezja, oprac. U. Pawlicka, www.ha.art.pl/prezentacje/42-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej/2631-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej-wideopoezja.html [dostęp: 22.11.2016].

Видеопоэзия, http://videopojezija.ru [dostęp: 07.04.2015].

Воденников Д., Черновик, www.youtube.com/watch?v=rB3NzmPzp84 [dostęp: 07.04.2015].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.143
Date of publication: 2018-01-24 20:29:28
Date of submission: 2017-04-25 11:26:51


Statistiques


Visibilité des résumés - 1326
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2018, Anna Ślósarz

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.