Edukacja regionalna szkołą pozytywnych emocji

Anna Mlekodaj

Résumé


Celem artykułu jest przedstawienie roli pozytywnych emocji w wychowaniu i edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości, jakie w tym względzie otwiera przed szkołą edukacja regionalna. W pierwszej części przeanalizowano poglądy wybranych pedagogów pod kątem ich zapatrywań na miejsce emocji w procesie wychowania (J. Locke, J.J. Rousseau, J. Herbart, M. Montessori, różni pedagodzy spod znaku Nowego Wychowania, C. Rogers). Kolejną część poświęcono teorii pozytywnych emocji B. Fredrickson, która wykazała znaczenie takich uczuć, jak zadowolenie, radość, duma, zainteresowanie i miłość w procesie wychowania. Następnie omówiono opracowaną dla regionu Podtatrza merytoryczną podstawę edukacji regionalnej, która zawiera w swej treści cele ogólne i szczegółowe. Całość zamykają refleksje na temat tego, w jaki sposób głębsze zakorzenienie we własnej bliższej ojczyźnie sprzyja generowaniu i utrwalaniu pozytywnych emocji wśród uczniów.

Mots-clés


wychowanie; edukacja; edukacja regionalna; pozytywne emocje; Podtatrze

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.

Dziewiecki M., Wychowanie ku wartościom, www.marekdziewiecki.eu/index.php/wybrane-teksty/teksty/50-wychowanie-ku-wartosciom [dostęp: 21.04.2017].

Fredrickson B., The Role of Positive Emotions in Positive Psychology. The Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions, “American Psychologist” 2001, no. 3.

Herbart J.F., Pisma pedagogiczne, Wrocław 1967.

Key E., Stulecie dziecka, Warszawa 2005.

Kot S., Historia wychowania, t. 2, Warszawa 1994.

Locke J., Myśli o wychowaniu, Wrocław 1959.

Montessori M., Domy dziecięce. Metoda pedagogii naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci, Warszawa 2005.

Orkan W., Wskazania dla synów Podhala, Zakopane 1987.

Rousseau J.J., Emil, czyli o wychowaniu, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.

Smolińska-Rębas H., Koncepcja Celestyna Freineta źródłem inspiracji w edukacji wczesnoszkolnej, „Studia Pedagogiczne” 1995, z. 31(12).

Uchnast Z., Uczeń jako podmiot procesu wychowania i uczenia według Carla Rogersa, „Studia Philosophiae Christianae” 1974, nr 10/2.

Wnuk W., Podhalański ruch regionalny, [w:] idem, Na góralską nutę, Kraków 1975.

Wolter E., Nowe Wychowanie, „Fides et Ratio” 2014, nr 4(18).

Wrońska K., Johna Locke’a koncepcja wychowania – zapowiedź oświeceniowych przemian w myśli pedagogicznej, http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/22260/wronska_johna_locke [dostęp: 20.04.2017].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.91
Date of publication: 2018-01-24 20:29:28
Date of submission: 2017-04-30 20:04:45


Statistiques


Visibilité des résumés - 1435
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2018, Anna Mlekodaj

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.