Działania pozorne w ewaluacji w obszarze szkolnictwa wyższego
Résumé
W polskich warunkach na wielu obszarach ewaluacja odchodzi od ponad stuletnich tradycji społecznych badań stosowanych, których głównym celem jest wspieranie rozwoju. Określenia ewaluacja często się nadużywa, zastępując tym pojęciem inne metody diagnostyczne, takie jak: pomiar, parametryzacja, akredytacja, audyt, ocena. Niesłusznie przypisuje się ewaluacji funkcje kontrolne i biurokratyczne, pomijając jej potencjały animacyjne, uspołeczniające, motywujące czy formatywne. W ten sposób traci ona społeczne zaufanie i przyjmuje formę działań pozornych, a więc takich, które wbrew założeniom nie realizują zakładanych celów ani nie spełniają założonych i określonych jej tożsamością funkcji, choć przebiegają zgodnie z procedurami przyjętymi przez zleceniodawców.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Dańda A., Szkup B., Banaszak B., Wiewiór P., Wawer Ł., Rojek M., Ewaluacja jakości działalności naukowej – przewodnik, https://sum.edu.pl/images/wiadomosci18/20181114_PRZEWODNIK_O_EWALUACJI.pdf [dostęp: 10.10.2019].
Guba E.G., Lincoln Y.S., Fourth Generation Evaluation, London 1989.
Jaskuła S., Ewaluacja społeczna w edukacji, Kraków 2018.
Jaskuła S., Społeczne zharmonizowanie ewaluacji, „Seminare” 2018, nr 3, DOI: http://doi.org/10.21852/sem.2018.3.10.
Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno-gospodarczym w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, Warszawa 2002.
Korporowicz L., Interakcyjna misja ewaluacji, [w:] Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, red. G. Mazurkiewicz, Kraków 2010.
Lutyński J., Działania pozorne, „Kultura i Społeczeństwo” 1977, nr 2.
Lutyński J., Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa, Warszawa 1990.
Ornacka K., Procedura ewaluacyjna a standardy usług w pomocy społecznej: praca socjalna z rodziną dotkniętą zjawiskiem przemocy oraz interwencja kryzysowa w rodzinie dotkniętej zjawiskiem przemocy, www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/Ekspertyza%20ZE%20PwR.pdf [dostęp: 4.05.2019].
Ossowski S., O osobliwości nauk społecznych, Warszawa 2001.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2009, nr 168, poz. 1324).
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Szkoła wyższa w toku zmian. Diagnozy i konstatacje, red. J. Kostkiewicz, A. Domagała-Kręcioch, M.J. Szymański, Kraków 2011.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002.
Tyler R.W., Smith E.R., Appraising and Recording Student Progress, Vol. 3: Adventure in American Education, New York 1942.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.95-110
Date of publication: 2019-12-31 12:58:15
Date of submission: 2019-06-01 21:22:20
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2019, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.