Poza granice parametryzacji
Résumé
W opracowaniu opisano podstawowe kryteria mało eksponowanej, zarówno w literaturze, jak i praktyce badawczej, społecznej racjonalności ewaluacji, która z trudem mieści się w wizji parametryzacji zaproponowanej w reformie systemu nauki i szkolnictwa wyższego, niesłusznie kojarzonej z promocją i aplikacją badań ewaluacyjnych. Wypracowane w ponad stuletniej historii ewaluacji standardy nie znajdują w niej ani przywołania, ani analizy, łamiąc tym samym przyjętą w nauce i jej zastosowaniach konwencję omówienia i wykorzystania istniejącego już dorobku. Z wielu względów istnieje zatem pilna potrzeba przywołania elementarnej wiedzy, scharakteryzowania możliwych funkcji oraz relacji z innymi badaniami o charakterze diagnostycznym, które z ewaluacją nie powinny być mylone. Nieznajomość tych funkcji prowadzi do oderwania procesu ewaluacyjnego od jego rozwojowych wyzwań, walorów demokratyzacji, uspołecznienia i możliwości animowania zmian społecznych w obszarze jego realizacji, szczególnie w tak wymagającym aktywizacji i działań twórczych sektorze nauki. Jeśli strategie i badania ewaluacyjne nie zostaną zredukowane i zastąpione zestawem swoich narzędzi oraz ograniczone do zewnętrznie i statycznie tworzonych parametrów, to mogą przynieść znacznie więcej efektów, niż jest to zaprojektowane w obecnie praktykowanym i obowiązującym systemie nauki.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Griffin J., Sąd wartościujący, Warszawa 2000.
Jaskuła S., Ewaluacja społeczna w edukacji, Kraków 2018.
Jaskuła S., Information Culture in Intercultural Space. Moderation of Values, „Politeja” 2016, nr 44, DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.44.12.
Julnes G., Mark M.M., Henry G.T., Promoting Realism in Evaluation. Realistic Evaluation and the Broader Context, “Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice” 1998, Vol. 4(4), DOI: https://doi.org/10.1177/13563899822208743.
Korporowicz L., Ewaluacja jako komunikacja, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, nr 4.
Korporowicz L., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie praw kulturowych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica” 2015, nr 2.
Korporowicz L, O potrzebie ewaluacji międzykulturowej, „Zoon Politicon. Rocznik Naukowy” 2014, nr 5.
Managing People in Education, eds. T. Bush, D. Middlewood, London 1966.
Mizerek H., Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje, Kraków 2017.
Norris N., Understanding Educational Evaluation, London 1993.
Nowotniak J., Nadzór pedagogiczny w dyskursie wiedzy/władzy, [w:] Z badań nad tradycją polskiej pedagogiki, t. 4: Władza, edukacja, wiedza, red. J. Król, Szczecin 2017.
Participatory Evaluation in Education. Studies in Evaluation Use and Organizational Learning, eds. J. Bradley Cousins, L.M. Earl, London 1995.
Patton M.Q., Utilization-Focused Evaluation. The New Century Text, London 1997.
Secombe M., Core Values and Human Values in Intercultural Space, „Politeja” 2016, nr 44, DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.44.17.
Simons H., Case Study Research in Practice, London 2009.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1668).
Wielecki K., Podmiotowość w dobie kryzysu postindustrializmu. Między indywidualizmem a kolektywizmem, Warszawa 2003.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.69-80
Date of publication: 2019-12-31 12:58:13
Date of submission: 2019-06-03 05:28:19
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2019, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.