O potrzebie zachowań etycznych we współczesnej edukacji
Résumé
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Adamczyk-Garbowska, M. (2018). Pochwała ślimaka, czyli paradoksy punktozy. Forum Akademickie, nr 2, 27–29.
Bauman, Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bobula, S. Rodzice partnerami szkoły. Partnerstwo, czyli co? Pobrane z: www.npkontrola.pl/data/various/files/bobula.pdf [dostęp: 15.02.2018].
Cegieła, A. (2014). Ku drugiemu człowiekowi. W: tejże, Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa (s. 47–66). Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Cieśla, J. (2018). Przez dziurkę od klucza. Polityka, nr 17/18, 36–38.
Cwalina, W. (2001). Generacja Y – ponury mit czy obiecująca rzeczywistość. W: T. Zasępa, R. Chmura (red.), Internet – fenomen społeczeństwa informacyjnego (s. 29–42). Częstochowa: Edycja Św. Pawła.
Dobra szkoła. Reforma edukacji. Najważniejsze zmiany. Pytania i odpowiedzi. Pobrane z: http://zst.cieszyn.pl/ogloszenia/pdf/broszura_dobra_szkola.pdf [dostęp: 7.05.2019].
Dziewiecki, M. (2003). Kultura ikoniczna a ewangelizacja. Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/Z/ZM/kult_ikoniczn.html [dostęp: 7.05.2018].
Gawlicz, K., Rudnicki, P., Starnowski, M. (red.). (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
Geisler, J., Kosmala, J., Nowak, K. (red.). (2000). Polska szkoła: nauczyciele – uczniowie. Studium relacji. Częstochowa–Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Goban-Klas, T. (2005). Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa: WSiP.
Hausman, M. (1999). Generacja Y. Wprost, nr 20, 62–63.
Hopfinger, A. (red.). (2005). Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Karbowniczek, J. (2016). Zasada partnerstwa edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, nr 2(40), 71–84.
Karoń, J. (2014). Za zamkniętymi drzwiami klasy szkolnej – przemoc werbalna w komunikacji nauczyciela z dziećmi. Problemy Wczesnej Edukacji, nr 4(27), 121–136.
Karwatowska, M., Tymiakin, L. (2017). Zmiany w etosie polskiej szkoły. W: M. Karwatowska, L. Tymiakin (red.), Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod (s. 87–100). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Komendant-Brodowska, A. (2014). Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-analizy-01-2014-przemoc-szkolna-przeglad.pdf [dostęp: 10.02.2020].
Kosek-Nita, B., Nawrot, A. (2002). Przemoc w szkole w relacjach nauczyciel – uczeń, uczeń – nauczyciel. Nauczyciel i Szkoła, nr 3–4(16–17), 346–359.
Kowalikowa, J. (1995). Między kulturą języka a skutecznością komunikacyjną, czyli jak się mówi dzisiaj w szkole. W: W. Pisarek, H. Zgółkowa (red.), Kultura języka dziś (s. 225–232). Poznań: Kurpisz.
Kozakiewicz, M. (1964). Niezbadane ścieżki wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Krawcewicz, S. (1979). Współczesne problemy zawodu nauczyciela. Warszawa: Książka i Wiedza.
Książek-Szczepanikowa, A. (1996). Ekranowy czytelnik – wyzwanie dla polonisty. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2002). Metodyka konkretu. O wybranych problemach zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Latoch-Zielińska, M., Morawska, I. (2016). Mentor, coach i tutor w szkole. Czy i dlaczego „zwykły” nauczyciel już nie wystarcza? Filoteknos, t. 6, 183–194.
Litwic-Kamińska, K. (2011). Kultura obrazkowa w dydaktyce – szanse i zagrożenia. Forum Dydaktyczne: Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość, nr 7–8, 177–188.
Łopatkowa, M. (2006). Pedagogika serca w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Maciąg, J. (2001). Komunikacja interpersonalna w relacji nauczyciel – uczeń. W: W. Kojs (red.), Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki – tendencje – problemy (s. 105–114). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Majkowski, G. (2018). Outsiderzy. Współczesny dyskurs młodzieży z Ochotniczych Hufców Pracy. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego.
Milian, L. (1999). Podmiotowość jednostki jako zasada kształtowania systemu wychowawczego szkoły. W: R. Geisler (red.), Polska szkoła: system oświatowy w procesie przeobrażeń (s. 34–42). Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Mrozowski, A. (2001). Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Potyrała, K. (2018). Dydaktyka w kształceniu nauczycieli. Forum Akademickie, nr 2, 40–43.
Przemoc w polskiej szkole – jak naprawdę wygląda. (2018). Pobrane z: www.ibe.edu.pl/pl/kontakt/381-przemoc-w-polskiej-szkole-jak-naprawde-wyglada [dostęp: 19.03.2018].
Rawłuszko, M. (2015). Dyskryminacja, przemoc i mowa nienawiści w społecznościach szkolnych – charakterystyka zjawiska oraz strategie przeciwdziałania na podstawie wywiadów z nauczycielami i nauczycielkami ze wsi oraz małych i średnich miast. W: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport badań (s. 131–194). Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
Rosół, A. (red.). (1997). Polska szkoła: między admiracją a odrzuceniem. Częstochowa–Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Rzeźnicka-Krupa, J. (2013). Inny i pedagogika: doświadczenie inności i relacja z Innym jako istotne kategorie nauk o wychowaniu. Studia Edukacyjne, nr 28, 31–45.
Sartori, G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Synowiec, H. (1997). Kultura języka nauczycieli w sytuacji lekcyjnej. W: T. Rittel, J. Ożdżyński (red.), Dyskurs edukacyjny (s. 225–232). Kraków: Edukacja.
Szkudlarek, T. (2009). Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szostak, A. (2013). Czy etyka wspiera czy ogranicza naukę? W: A. Zabołotny (red.), Nauka – Etyka – Wiara 2013: NEW’13. Nauka – możliwości i ograniczenia. Konferencja Chrześcijańskiego Forum Pracowników Nauki (s. 97–109). Warszawa: Chrześcijańskie Forum Pracowników Nauki.
Śliwerski, B. (2016). Pedagogika serca w XXI wieku. W: E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Łaszczyk, B. Śliwerski (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku (s. 17–32). Warszawa: Difin.
Śniegulska, A. (2002). Respektowanie podmiotowych praw wychowanków w działalności pogotowia opiekuńczego. W: M. Nowicka-Kozioł (red.), Prawo głosu i różnicy a podmiotowość (s. 119–139). Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Śnieżyński, M. (1995). Nauczanie wychowujące. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Tchorzewski, A.M. (red.). (1993). Problemy etyczno-deontyczne zawodu nauczycielskiego w okresie przemian ustrojowych w Polsce. (T. 1). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Wojtczuk, K. (1996). Zachowania językowe nauczycieli w sytuacji lekcji szkolnej. Siedlce: WSRP.
Żydek-Bednarczuk, U., Zeler, B. (1996). Strategia i komunikacja w dyskursie edukacyjnym. W: T. Rittel (red.), Dyskurs edukacyjny (s. 17–30). Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.69-81
Date of publication: 2020-12-31 10:41:18
Date of submission: 2019-09-28 15:50:21
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2020, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.