Estetyka wykluczenia społecznego i politycznego w Maroku w „Le déterreur” Mohammeda Khair-Eddine’a i „The Sea Is Behind” Hichama Lasriego
Streszczenie w języku polskim
Prace Mohammeda Khair-Eddine’a i Hichama Lasriego dotyczą wykluczenia społecznego i walki mniejszości w ich społeczno-kulturowych kontekstach. Naszym celem jest zbadanie form wykluczenia w postkolonialnym Maroku przy użyciu podejścia porównawczego. Analiza skupia się na dwóch dziełach z różnych gatunków i okresów, koncentrując się na strukturach wykluczenia. Celem jest zbadanie, w jaki sposób film i literatura subwersywnie radzą sobie z represjami i marginalizacją wykluczonych poprzez poetycki, wizualny i brutalny język. Dzieło filmowo-literackie przekazuje buntowniczego ducha potępiającego opresyjne struktury władzy, tradycje i instytucje. Dekonstruuje fundamenty normy i potępia okrucieństwo marginalizacji wykluczonych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (Français (France))Bibliografia
Ait Hou, B. (2001). Le cinéma marocain : la réalité et… les horizons. Casablanca : Publications Al Forqane.
Bakrim, M. (2016). Le cinéma post-apocalyptique de Hicham Lasri. Albayane, (3), 1–7.
Ballouki, M. (2023). La manifestation du renouveau dans l’œuvre des jeunes cinéastes au Maroc : Nabil Ayouch et Hicham Lasri, analyse sémio-esthétique. Thèse de doctorat. Maroc : Université Ibn Tofail.
Barthes, R. (1953). Le degré zéro d’écriture. Paris : Seuil.
Baudrillard, J. (1981). Simulacres et simulation. Paris : Editions Galilée.
Bellamine-Ben Aïssa, Y. (2013). Altérité et marginalité dans les œuvres de Jean-Marie Le Clézio et Amin Maalouf. Thèse de doctorat. France : Université d’Angers.
Bernadette, R. (2017). Khaïr-Eddine, le déterreur d’H(h)istoire(s). Dans : N. Redouane, Y.B. Szmidt (dir.), Littératures maghrébines au cœur de la francophonie littéraire (pp. 1–16). Paris : Éditions L’Harmattan.
Eco, U. (1985). Lector in fabula. Paris : Grasset.
El-Hassouni, S. (2021). Représentations identitaires et poétique de l’altérité dans « La statue de sel » d’Albert Memmi, « Sous l’orage » de Seydou Badian et « Le déterreur » de Mohammed Khair-Eddine. Thèse de doctorat. Maroc : Université Sidi Mohamed Ben Abdellah.
Farqzaid, B. (2015). Pour un cinéma au pluriel. Rabat : Dar Al Watan.
Gontard, M. (2003). Modernité-postmodernité dans le roman marocain de langue française. Letteraure di frontiera, 13(1), 5–25.
Khair-Eddine, M. (1967). Agadir. Paris : Seuil.
Khair-Eddine, M. (1973). Le déterreur. Paris : Seuil.
Khatibi, A. (1971). La Mémoire tatouée. Paris : Denoël.
Krief, J.P. (2014). Filmer le réel : un voyage intérieur. Revue Marocaine des Recherches cinématographiques, (2), 6–9.
Miguel, S. (2010). Figures du nouvel Hollywood. Paris : Éditions Le Manuscrit.
Nerci, N. (2010). Mohammed Khaïr-Eddine ou la rupture impossible. Dans : M. Arino, G. Peylet (dir.), En quête d’une litté-rupture : imaginaire et modernité (pp. 177–191). Bordeaux : PUB. DOI : 10.4000/books.pub.20668.
Paprosky, G. (2017). La figure du marginal dans le cinéma du nouvel Hollywood : les cas notoires de little big man, badlands et taxi driver. Mémoire de la Maîtrise en Communication. Canada : Université du Québec.
Primo, L. (1947). Si c’est un homme. Paris : Éditions Robert Laffont.
Reszler, A. (1973). L’esthétique anarchiste. Paris : PUF.
Rochefort, R. (1986). La marginalité de l’extérieur et de l’intérieur. Dans : A. Vant (dir.), Marginalité sociale, marginalité spatiale (pp. 26–34). Paris : CNRS.
Souiba, F. (2018). Esthétique du film politique. Rabat : Marsam.
Vandenberg, V. (2014). De chair et de sang. Une étude du cannibalisme, des représentations et, au-delà, des réalités de l’anthropophagie aux époques antique et médiévale. Rennes : Presses universitaires.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.95-114
Data publikacji: 2025-12-10 20:50:25
Data złożenia artykułu: 2024-10-09 21:39:54
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.