My Blue World: Ambivalence of the Meaning of the Colour Blue in Adolescent Creative Writing – between Aesthetic and Efferent Reading
Abstract
The article analyzes students’ statements (creative writing) on Kazimierz Przerwa-Tetmajer’s poem In the Bay of Naples and the blue colour associated with the interpretation of this work (teenagers, “going beyond” the philological analysis and interpretation of the text, write an essay “My blue world”). The pupils’ reception of Przerwa-Tetmajer’s poetic work and the children’s essays making creative use of fantasy worlds, filtered through their individual reception of the “blue world” from the poem by the Young Poland poet, show the pupils’ reading engagement and draw attention to the aesthetic perspective of perception. They also testify to the fact that imaginary worlds and fantasy as a literary convention (in the case of teenagers’ essays) allow for the use of imagination and emotions, for “going beyond the text”, for a kind of escapism on the part of the reader/viewer, but also for the reflection of teenagers’ wishes, dreams and desires, and for reaching deeper meanings of the work analyzed in class.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Arnheim, R. (2022). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Łódź: Officyna.
Bachelard, G. (1975). Wyobraźnia poetycka. Wybór pism. Warszawa: PIW.
Bajda, J. (2003). Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Bajda, J. (2023a). Błękitny fin de siècle. Kolor niebieski w kulturze i literaturze Młodej Polski (Gabriela Zapolska – Kazimierz Przerwa-Tetmajer – Stanisław Wyspiański). Wrocław: Wydawnictwo UWr.
Bajda, J. (2023b). Les empreintes franco-polonaises : les traces impressionnistes dans la poésie polonaise de la fin du XIXᵉ siècle. https://etudesslaves.edel.univ-poitiers.fr/index.php?id=1367
Czabanowska-Wróbel, A. (2013). Wyobraźnia akwatyczna w poezji Młodej Polski. W: Sprzeczne żywioły. Młoda Polska i okolice (s. 13–52). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Gutowski, W. (1979). Cztery obrazy morza (W kręgu wyobraźni młodopolskiej). Acta Universitatis Nicolai Copernici. Filologia Polska, 17, 35–56.
Juszczak, W. (2004). Malarstwo polskiego modernizmu. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Kudelska, D. (1997). Juliusz Słowacki i sztuki plastyczne. Lublin: TN KUL.
Miall, D. (2006). Literary Reading: Empirical and Theoretical Studies. New York: Peter Lang.
Miall, D. (2011). Emotions and the Structuring of Narrative Response. Poetics Today, 32(2), 323–348. DOI: 10.1215/03335372-1162704.
Opdahl, K. (2002). Emotion as Meaning: The Literary Case for How We Imagine. London–Cranbury: Bucknell University Press.
Paivio, A. (1971). Imagery and Verbal Processes. New York–Chicago: Psychology Press.
Paivio, A. (1991). Images in Mind: The Evolution of a Theory. New York–London: Harvester Wheatsheaf.
Paivio, A. (2007). Mind and Its Evolution: A Dual Coding Theoretical Approach. New York: Psychology Press.
Pilewicz, K. (2021). Psychologia koloru – niebieski. https://www.dziennikzwiazkowy.com/artykul/98330,psychologia-koloru-niebieski
Płuciennik, J. (2002). Literackie identyfikacje i oddźwięki. Poetyka a empatia. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Popek, S. (2012). Barwy i psychika. (e-book)
Poradnik Zdrowie (2014). Psychologia barw. Wpływ koloru niebieskiego na psychikę. https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zdrowie-psychiczne/psychologia-barw-jak-kolor-niebieski-wplywa-na-psychike-aa-xAiu-c2WT-Hzg3.html
Przerwa-Tetmajer, K. (1898). Poezje. Seria trzecia. Warszawa.
Rembowska-Płuciennik, M. (2009). Wizualne efekty i afekty. Obrazowanie mentalne a emocjonalne zaangażowanie czytelnika. Teksty Drugie, (6), 120–134.
Rembowska-Płuciennik, M. (2012). Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku. Toruń: WN UMK. DOI: 10.12775/978-83-231-5669-7.
Rosenblatt, L.M. (1995). Literature as Exploration. New York: Modern Language Association of America.
Ruddel, R. (1992). A Whole Language and Literature Perspective: Creating a Meaning-Making Instructional Environment. Language Arts, 69(8), 612–620. DOI: 10.58680/la199224836.
Sokalska, M. (2009). Opera a dramat romantyczny: Mickiewicz, Krasiński, Słowacki. Kraków: Wydawnictwo UJ.
St. Clair, K. (2022). Sekrety kolorów. Warszawa: Buchmann.
Stanulewicz, D. (2009). Colour, Culture and Language: Blue in Polish. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Stanulewicz, D. (2012). Jakiego koloru jest szczęście? Wyniki badań ankietowych. W: E. Komorowska, D. Stanulewicz (red.), Barwa w języku, literaturze i kulturze III (s. 131–143). Szczecin: Wydawnictwo Zapol.
Stanulewicz, D., Berger, I. (2019). O uniwersalności skojarzeń z barwami. Asocjacje z bielą, czernią, czerwienią, zielenią, żółcią i błękitem. W: J. Wasiluk, M. Gierczyńska-Kolas, G. Lisowska (red.), Międzynarodowy dyskurs filologiczny (s. 9–28). Słupsk: Akademia Pomorska w Słupsku.
Starzyński, J. (1965). O romantycznej syntezie sztuk: Delacroix, Chopin, Baudelaire. Warszawa: PIW.
Swedenborg, E. (1857). Traité des représentations et des correspondances [Clavis Hieroglyphica arcanorum naturalium et spiritualitium per viam Repraesentationum et Correspondentiarum, 1741, publié à Londres en 1784]. Saint-Amand.
Woronow, I. (2008). Romantyczna idea korespondencji sztuk: Stendhal, Hoffman, Baudelaire, Norwid. Kraków: Wydawnictwo UJ.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.445-461
Date of publication: 2025-12-10 20:52:57
Date of submission: 2024-11-11 19:43:46
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.