Glottodydaktyka kulturowa za granicą – kilka uwag z praktyki nauczania

Kinga Siatkowska-Callebat

Streszczenie w języku polskim


Artykuł wpisuje się w rozważania z dziedziny glottodydaktyki kulturowej. Opisano dwa przykłady praktyki dydaktycznej na Uniwersytecie Paryskim, oparte na analizie opowiadania Z ciemności Sławomira Mrożka oraz filmu Dzień świra w reżyserii Marka Koterskiego. Opis pracy nad tymi tekstami kultury ma na celu pokazanie możliwości interpretacyjnych, ograniczonych – ze względu na specyfikę studiów zagranicznych – do wąskiego lub szerszego kontekstu odwołań historycznych i intertekstualnych. Niniejsza propozycja ukazuje te elementy kultury polskiej, które wydają się kluczowe dla niej samej.


Słowa kluczowe


glottodydaktyka kulturowa; Mrożek; Koterski; teksty kultury; kultura polska

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bagłajewski, A. (2015). Obecność romantyzmu. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bielik-Robson, A. (2008). Romantyzm, niedokończony projekt. Eseje. Kraków: TAiWPN Universitas.

Budzik, J.H., Tambor, A. (2018). Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Davies, N. (1981). God’s Playground: A History of Poland. Oxford: Oxford University Press.

Dąbrowska, D., Szczepan, E. (red.). (2014). Romantyzm użytkowy. Długie trwanie romantyzmu w kulturze polskiej. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

Głowiński, M. (1990). Nowomowa po polsku. Warszawa: Wydawnictwo PEN.

Janion, M. (2000). Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Kołakowski, L. (2002). Kapłan i błazen. W: tegoż, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968 (s. 363–393). Londyn: Puls.

Konwicki, T. (2008). Pierwsza eksplikacja „Lawy”. Litteraria Copernicana, nr 1, 209–210.

Koterski, M. (reż.). (2002). Dzień świra. Polski film fabularny. 90 min.

Kozakiewicz, S. (1976). Malarstwo polskie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Kuziak, M. (red.). (2009). Romantyzm i nowoczesność. Kraków: TAiWPN Universitas.

Lubelski, T. (2015). Historia kina polskiego 1895–2014. Kraków: TAiWPN Universitas.

Mickiewicz, A. (1957). Dziady. Warszawa: Czytelnik.

Miłosz, C. (1953). Zniewolony umysł. Paryż: Instytut Literacki.

Mrożek, S. (2000). Słoń. Warszawa: Noir sur Blanc.

Mrożek, S. (2001). Œuvres complètes. Nouvelles 3. Paris: Éditions Noir sur Blanc.

Plata, J. (2017). Pośmiertne życie romantyzmu. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza.

Rabizo-Birek, M. (2012). Romantyczni i nowocześni. Formy obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Siatkowska-Callebat, K. (2012). Le cinéma comme outil pédagogique. Comment approcher le verbe par l’image ? W: K. Siatkowska-Callebat, A. Synoradzka-Demadre (dir.), L’enseignement du polonais en France. IIIes Assises 2012 (s. 102–111). Paryż–Warszawa: Polska Akadamia Nauk.

Siatkowska-Callebat, K. (2015). Poprzez film do kultury. Kilka refleksji na temat projekcji filmowych na uniwersytecie Paris-Sorbonne. W: A. Zieniewicz, A. Rabczuk (red.), Czym kultura polska może uwieść frankofona? (s. 251–265). Warszawa–Paryż: Centre de civilisation polonaise/Polonicum.

Siatkowska-Callebat, K. (2019). Transgression comme norme ? Relecture(s) d’un texte canonique de la culture polonaise à la fin du XXe et au début du XXIe siècles, W: C. Royer, A. Marès (dir.), Normes et transgression en Europe médiane (s. 579–592), « Revue des études slaves », Paris.

Sobolewska, A. (2013). Kto mi pisze to życie? Gra o tożsamość bohaterów filmów i sztuk teatralnych Marka Koterskiego. W: A. Werner, T. Żukowski (red.), Gry o tożsamość w czasach wielkiej zmiany (s. 90–123). Warszawa: IBL.

Sobolewski, T. (2015). Kino powojenne i pułapki naszej świadomości. Załącznik Kulturoznawczy, nr 2, 183–184.

Sutowski, M. (2009). Dzień świra Marka Koterskiego, czyli to nie jest kraj dla starych inteligentów. W: A. Wiśniewska, P. Marecki (red.), Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna (s. 143–156). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Tambor, A. (2015). Nowa polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien. Katowice: Wydawnictwo Gnome.

Zagórska, A. (2017). ANTYbohater polskiej prozy (po roku 1989). Kraków: Wydawnictwo Pasaże.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.389-407
Data publikacji: 2020-12-31 10:42:00
Data złożenia artykułu: 2020-03-06 00:58:21


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1496
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.