Etyka resocjalizacji dziecka w „Konflikcie rodzinnym” Uwineza G. Sabano. Od pilnej potrzeby egzorcyzmów do imperatywu odnowy zachowań
Streszczenie w języku polskim
Uwineza G. Sabano w Konflikcie rodzinnym przedstawia scenariusze burzliwych stosunków rodzinnych pomiędzy rodzicami i dorosłymi wokół różnych kwestii. W jaki sposób dorosły wykorzystuje swoje doświadczenie, aby egzorcyzmować szarlataństwo behawioralne i w ten sposób doprowadzić do alternatywnego sposobu życia, którego głównym założeniem jest etyka w zachowaniu? Teatralna semiotyka i semiologia Anny Ubersfeld i Patrice’a Pavisa prowadzi tę refleksję, która dzieli się na trzy części. Na koniec analizy okazuje się, że aby lepiej rozwijać się w swoim życiu, dziecko potrzebuje stałego nadzoru rodziny.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (Français (France))Bibliografia
Bakhtine, M. (1978). Esthétique et théorie du roman. Paris : Gallimard.
Barthes, R. (1964). Essais critiques. Paris : Seuil.
Diffo, F. (2019). Fiction transculturelle et cristallisation identitaire : une lecture sémiologique d’Ils ont mangé mon fils de Jacques Fame Ndongo. In : Jacques Fame Ndongo. Le scribe du génie africain (pp. 218–229). Paris : L’Harmattan.
Doubrovsky, S. (1966). Pourquoi la nouvelle critique. Critique et objectivité. Paris : Mercure de France.
Fo, D. (1994). Le Gai savoir de l’acteur. Paris : Bordas.
Gadamer, H.-G. (1976). Vérité et méthod. Paris : Seuil.
Jouve, V. (1981). La Littérature selon Barthes. Paris : Seuil.
Klein, C. (1998). Mieux lire, mieux écrire, mieux parler : méthode pour les lycées. Paris : Hachette.
Leif, J., Delay, J. (1966). Psychologie et éducatio. Tome I : L’enfant. Paris : Nathan.
Leif, J., Delay, J. (1968). Psychologie et éducation. Tome II : L’adolescent. Paris : Nathan.
Michaud, G. (1957). Connaissance de la littérature : l’œuvre et ses techniques. Paris : Nizet.
Mitterand, H. (1980). Le Discours du roman. Paris : PUF.
Moser, W. (2007). L’interartialité : pour une archéologie de l’intermédialité. In : M. Froger, J.E. Müller (dir.), Intermédialité et socialité : histoire et géographie d’un concept (pp. 69–92). Münster : Nodus Publikationen, coll. « Film und Medien in der Diskussion », vol. 14.
Müller, J.E. (2006). L’intermédialité : histoires, positions et options d’un axe de pertinence. Médiamorphoses. L’identité des médias en questions, N° 16, 99–110.
Mveng, E. (1973). Introduction à l’herméneutique négro-africaine. In : Le Critique africain et son peuple comme producteur de civilisation (pp. 121–134). Paris : Présence Africaine.
Mvogo, F. (2008). Littérature maghrébine : quête, requête ou conquête de l’éthique ? Annales de la FALSH. Yaoundé : LGE, 189–197.
Nizar, M. (2018). Introduction à l’intermédialité. Pour une méthodologie interdisciplinaire de l’art. Revue Archée, N° 12.
Olinga, A.D. (2009). Propos sur l’inertie. Yaoundé : CLE.
Pavis, P. (1976). Problèmes de sémiologie théâtrale. Canada : PUQ.
Reuter, Y. (2000). L’analyse du récit. Paris : Nathan.
Robrieux, J.-J. (2000). Rhétorique et argumentation. Paris : Nathan.
Sartre, J.-P. (1964). Qu’est-ce que la littérature ? Paris : Gallimard.
Tabi Manga, J. (1993). Modèles socioculturels et nomenclatures. In : Inventaire des usages de la francophonie : nomenclatures et méthodologies (pp. 37–46). Paris : AUPELF-UREF.
Ubersfeld, A. (1996). Lire le théâtre I. Paris : Editions sociales.
Ubersfeld, A. (1996). Lire le théâtre II. L’école du spectateur. Paris : Belin.
Uwineza, G.S. (2003). Conflit familial suivi de Déchirement et Liberté ambiguë. Yaoundé : CLE.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.409-423
Data publikacji: 2021-09-22 09:55:53
Data złożenia artykułu: 2020-07-16 00:14:45
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.