Szkolna scena edukacji. Martwe archiwum czy ucieleśniana pamięć?

Martyna Dziubałtowska-Woźniak

Streszczenie w języku polskim


W artykule została przedstawiona edukacja humanistyczna jako proces przekazywania (wartości, przekonań, wspomnień, opowieści, historii). Autorka koncentruje się na uczniu jako współtwórcy wydarzenia edukacyjnego i na tym, co zostaje utrwalone w jego pamięci. Temat opracowano w oparciu o performatywną koncepcję archiwum i repertuaru sformułowaną przez Dianę Taylor. W artykule zostały omówione praktyki szkolne, które zakładają wykorzystanie nieatrakcyjnych, anachronicznych tekstów i metod pracy oraz przedstawiają uproszczoną interpretację przeszłości, realizując obowiązujący dyskurs władzy.


Słowa kluczowe


edukacja humanistyczna; archiwum; pamięć; uczeń; performatywna koncepcja archiwum

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Baluch, W. (2017). Archiwum. W: E. Bal, D. Kosiński (red.), Performatyka. Terytoria (s. 13–21). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Domańska, E. (2007). Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie, nr 5, 48–61.

Duszak, A., Fairclough, N. (2008). Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Universitas.

Koziołek, K. (2012). Ziemia niczyja. Zwroty badawcze w literaturoznawstwie i ich konsekwencje dla nauczania literatury. Postscriptum Polonistyczne, nr 2, 109–126.

Mbembe, A. (2002). The Power of the Archive and Its Limits. W: C. Hamilton, V. Harris, J. Tylor (eds.), Refiguring the Archive (s. 19–26). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Pieniążek, M. (2018). Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów. Kraków: Universitas.

Sajewska, D. (2017). Rekonstrukcja jako profanacja archiwum. Dialog, nr 7–8, 162–170.

Sosnowska, D. (2017). Ciało jako archiwum – współczesne teorie teatru i performansu. W: E. Dąbrowicz, B. Larenta, M. Domurad (red.), Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj) (s. 79–89). Białystok: Alter Studio.

Taylor, D. (2003). The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University Press.

Taylor, D. (2013). Archiwum i repertuar: performanse i performatywność. PerFORwhat studies? Didaskalia, nr 120, 50–74.

Taylor, D. (2018). Performans. Kraków: Universitas.

NETOGRAFIA

www1: Podstawa programowa języka polskiego. Pobrane z: https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-polski [dostęp: 20.05.2020].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.143-153
Data publikacji: 2021-09-22 09:55:23
Data złożenia artykułu: 2020-07-31 22:53:01


Statystyki


Widoczność abstraktów - 901
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.