Możliwości terapeutyczne literatury dla dzieci i młodzieży w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Dorota Karkut

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest poszerzenie wiedzy z zakresu doboru i wykorzystania literatury stosowanej w edukacji i terapii dzieci i młodzieży. Tekst adresowany jest do nauczycieli, wychowawców, bibliotekarzy, pedagogów i psychologów, którzy chcą rozwijać umiejętności samodzielnego prowadzenia zajęć z elementami biblioterapii i poznać wartość lektur (nie tylko szkolnych) w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i czytelniczych. Autorka, odwołując się do wypowiedzi kandydatów do zawodu nauczyciela, zwraca uwagę na terapeutyczną wartość literatury, zachęca też do samodzielnego poszukiwania i doboru różnorodnych tekstów dla uczniów niechętnie czytających, z zaburzeniami dysleksji, ADHD oraz dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i borykających się z różnymi problemami oraz lękami.


Słowa kluczowe


specjalne potrzeby edukacyjne; biblioterapia; terapeutyczna wartość literatury; osoby niepełnosprawne; nauczyciel; uczeń

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bautsz-Sontag, A. (2015). Literatura w terapii – warsztaty otwarte. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Bettelheim, B. (1986). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartości baśni. Przeł. D. Danek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Borecka, I. (2001a). Biblioterapia formą terapii pedagogicznej. Skrypt dla studentów pedagogiki. Wałbrzych: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej.

Borecka, I. (2001b). Biblioterapia. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.

Borecka, I. (2003) Biblioterapia jako forma rewalidacji dzieci niepełnosprawnych umysłowo. W: S. Wontorowska-Roter (red.), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie (s. 47–56). Wałbrzych: Wydawnictwo Unus.

Janczulewicz, K., Wieczorek, K. (2013). Zastosowanie biblioterapii w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (T. 2; s. 172–182). Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Karkut, D. (2018). Terapeutyczna moc literatury i innych dziedzin sztuki odkrywających sens życia i śmierci. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka Polonistyczna, nr 4, 199–210.

Karkut, D. (2019). Kształcenie kompetencji studentów polonistyki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: M. Trysińska, K. Maciejak (red.), Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością (s. 347–363). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Kozioł, M. (2014). Skrzynia władcy piorunów. Detektywi na kółkach. Warszawa: Prószyński Media.

Krasoń, K. (2002). Baśniowe odkrywanie znaczeń jako wspomaganie rozwoju dziecka W: J. Papuzińska, G. Leszczyński (red.), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia (s. 248–259). Warszawa: Wydawnictwo Cebid.

Matras-Mastalerz, W. (2011). Zaczytaj się zdrowo! Lecznicza moc lektur dla dzieci, młodzieży i rodziców. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, nr 11, 21–38.

Molicka, M. (2002). Bajki terapeutyczne. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany zrozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Pituła, B. (2019). Kompetencje, role i zadania nauczyciela szkoły podstawowej ogólnodostępnej w odniesieniu do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: B. Pituła, J. Wolny (red.), Specjalne potrzeby edukacyjne. Identyfikacja, obszary dostosowania i oddziaływania edukacyjno-terapeutyczne (s. 63–81). Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.

Szefler, E. (2010). Znaczenie biblioterapii w życiu człowieka. W: tejże, Przeciw przemocy w szkole. Literatura biblioterapeutyczna (s. 4–7). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: ORE.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.329-342
Data publikacji: 2021-09-22 09:55:44
Data złożenia artykułu: 2020-08-01 00:10:49


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1233
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.