Mowa nienawiści wśród francuskich użytkowników X w trakcie i po wydarzeniach w Nanterre w 2023 roku
Streszczenie w języku polskim
Mowa nienawiści nasila się, szczególnie wraz ze wzrostem liczby radykalnych opinii ludzi, którzy wykorzystują migrantów i muzułmanów do swoich debat i przemówień podżegających do stygmatyzacji i wykluczenia tych mniejszości. W artykule przyglądamy się językowym cechom mowy nienawiści w sieciach społecznościowych, w tym X, po wydarzeniach w Nanterre w 2023 roku. Jest to pragmatyczno-lingwistyczna analiza języka używanego przez użytkowników Twittera do wyrażania nienawiści wobec Innych. Interesują nas mechanizmy wykorzystywane przez tych mówców do propagowania uczuć nienawiści i pogardy w sieciach społecznościowych. Wyniki pokazują, że mowa nienawiści opiera się na pogardzie dla Innego i na obrzydzeniu, co prowadzi do aktów potępienia, takich jak obelgi i podżeganie do unicestwienia celu poprzez wzywanie do przemocy i wojny. Wszystkie te środki stanowią jawną ekspresję nienawiści, podczas gdy inne, takie jak ironiczne i humorystyczne środki, służą zakamuflowaniu nienawiści w dyskursie, tak aby była ona ukryta i daleka od jakichkolwiek oskarżeń.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (Français (France))Bibliografia
Baider, F., Constantinou, M. (2019). Discours de haine dissimulée, discours alternatifs et contre-discours. Semen, 47. DOI : 10.4000/semen.12275.
Baider, F., Millar, S., Assimakopoulos, S. (2020). Introduction: Defining, Performing, and Countering Hate Speech. Pragmatics and Society, 11(2), 171–176. DOI : 10.1075/ps.00030.edi.
Baider, F.H. (2019). Le discours de haine dissimulée : le mépris pour humilier. Déviance et Société, 43, 359–387. DOI : 10.3917/ds.433.0359.
Bergson, H. (1950). Le rire. Essai sur la signification du comique. Paris : PUF.
Bernard Barbeau, G., Moïse, C. (2020). Introduction. Le mépris en discours. Lidil, 61, 1–10. DOI : 10.4000/lidil.7264.
Berrendonner, A. (1981). Éléments de pragmatique linguistique. Paris : Minuit.
Bouchet, T., Legget, M., Vigreux, J., Verdo, G. (dir.). ( 2005). L’insulte (en) politique. Europe et Amérique latine du XIXe siècle à nos jours. Dijon : Éditions Universitaires de Dijon.
Bres, J. (2011). L’ironie, un cocktail dialogique ? Congrès Mondial de Linguistique Française, 46. DOI : 10.1051/cmlf/2010093.
Butler, J. (1997a). Excitable Speech: A Politics of the Performative. London: Routledge.
Butler, J. (1997b). The Psychic Life of Power. London: Routledge. DOI : 10.1515/9781503616295.
Charaudeau, P. (2006). Des catégories pour l’humour ? Questions de communication, (10), 19–41. DOI : 10.4000/questionsdecommunication.7688.
Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionary of Discourse Analyzes. Paris: Seuil.
Chłopicki, W. (2017). Metonymy in humour. Dans : W. Chłopicki, B. Dorota (dir.), Humorous Discourse (pp. 23–52). Boston–Berlin : De Gruyter. DOI : 10.1515/9781501507106-002.
Cohen-Almagor, R. (2011). Fighting Hate and Bigotry on the Internet. Policy and Internet, 3(3), 1–26. DOI : 10.2202/1944-2866.1059.
Cottrell, C.A., Neuberg, S.L. (2005). Different Emotional Reactions to Different Groups: A Sociofunctional Threat-Based Approach to “Prejudice”. Journal of Personality and Social Psychology, 88(5), 770–789. DOI : 10.1037/0022-3514.88.5.770.
Dumarsais, C.-C. (1730). Traité des tropes. Paris : Le Nouveau Commerce.
Eggs, E. (2009). Rhétorique et argumentation : de l’ironie. Argumentation et Analyse du Discours, 2. DOI : 10.4000/aad.219.
Ekman, P., Friesen, W.V. (1986). A New Pan-Cultural Facial Expression of Emotion. Motivation and Emotion, 10. DOI : 10.1007/BF00992253.
Ferrini, C., Paris, O. (dir.). (2019). I discorsi dell’odio. Razzismo e retoriche xenofobe sui social network. Roma : Carocci Editore.
Fontanier, P. (1830/1977). Les figures du discours. Paris : Flammarion.
Fracchiolla, B., Moïse, C. (2021). Je suis ému-e et je te haine. Dans : N. Lorenzi-Bailly, C. Moïse (dir.), La haine en discours (pp. 15–44). Lormont : Le Bord de l’Eau.
Fracchiolla, B., Sini, L. (2021). La haine, c’est les autres ! Dans : N. Lorenzi-Bailly, C. Moïse (dir.), La haine en discours (pp. 45–59). Lormont : Le Bord de l’Eau.
Ghoul, Z., Mazot, A. (2024). L’ironie dans les commentaires d’internautes sur le discours d’Emmanuel Macron. Langue & Cultures, 5(2), 397–408. DOI : 10.62339/jlc.v5i02.311.
Hamon, P. (1996). L’ironie littéraire. Essai sur les formes de l’écriture oblique. Paris : Hachette Livre.
Jankélévitch, V. (1979). L’ironie. Paris : Flammarion.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1978). Problèmes de l’ironie. Linguistique et sémiologie, (2), 10–46.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1980). L’ironie comme trope. Poétique, (41), 108–127.
Le Petit Robert (2025). Définition de haine. https://dictionnaire.lerobert.com/definition/haine
Leca-Mercier, F., Reggiani, C. (2021). L’humouronie de Jean Echenoz. Roman 20-50, 70(1), 165–181. DOI : 10.3917/r2050.070.0165.
Loncan, A. (2013). La haine. Préfigurations philosophiques de ses implications en psychanalyse familiale. Le Divan familial, 31(2), 15–29. DOI : 10.3917/difa.031.0013.
Lorenzi Bailly, N., Moïse, C. (dir.). (2021). La haine en discours. Lormont : Le Bord de l’Eau.
Määtä, S.K., Romain, C., Sini, L. (2021). Quand le « politiquement correct » (dé)masque la haine. Dans : N. Lorenzi-Bailly, C. Moïse (dir.), La haine en discours (pp. 101–128). Lormont : Le Bord de l’Eau.
Moïse, C., Hugonnier, C., Gullouz, M., Lorenzi Bailly, N. (2021). Circonscrire le discours de haine numérique. Processus argumentatifs, idéologies et mémoires discursives. Travaux neuchâtelois de linguistique, (75), 41–60. DOI : 10.26034/tranel.2021.3004.
Monnier, A., Boursier, A. (2022). La structure actantielle des discours de haine dans les plateformes participatives en ligne. Cahiers de Narratologie, (42), 1–16. DOI : 10.4000/narratologie.13848.
Monnier, A., Seoane, A., Hubé, N., Leroux, P. ( 2021). Discours de haine dans les réseaux socionumériques. Mots. Les langages du politique, (125), 9–14. DOI : 10.4000/mots.27808.
Perrin, L. (1996). L’ironie mise en trope : du sens des énoncés hyperboliques et ironiques. Paris : Kimé.
Petrilli, R. (dir.). (2019). Hate Speech: L’odio nel discorso pubblico. Roma : Round Robin Editrice.
Prinz, J.J. (2007). The Emotional Construction of Morals. Oxford: Oxford University Press.
Rault, J. (2016). Présentation de l’essai « Poétique du point de suspension. Clinique du point de suspension ». Rennes : Groupe de recherche « Actualités de la névrose et de l’angoisse ».
Schoentjes, P. (2001). La poética de la ironía. Madrid : Cátedra.
Siapera, E., Moreo, E., Zhou, J. (2018). Hate Track: Tracking and Monitoring Online Racist Speech. https://www.ihrec.ie/app/uploads/2018/11/HateTrack-Tracking-and-MonitoringRacist-Hate-Speech-Online.pdf
Stassin, B. (2019). (Cyber)harcèlement. Sortir de la violence, à l’école et sur les écrans. Caen : C&F Éd.
Tio Babena, G.W. (2021). Réflexions sur le discours haineux : la loi face à la praxis langagière. Jeynitaare, 1(1), 82–83. DOI : 10.46711/jeynitaare.2021.1.1.4.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.45-67
Data publikacji: 2025-12-10 20:49:59
Data złożenia artykułu: 2024-08-03 10:32:54
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.