Czy praktyki nauczania przyczyniają się do równości płci w marokańskim środowisku szkolnym?

Hind Sabour El Alaoui, Rajaa Nadifi

Streszczenie w języku polskim


W artykule poruszono kwestię płci i praktyki nauczania w środowisku szkolnym. Skoncentrowano się w szczególności na rzeczywistości marokańskiej szkoły. Celem badania jest analiza postrzegania przez uczniów i nauczycieli praktyki nauczania oraz jej wpływu na różnorodność płci, która jest jedną z głównych cech marokańskiej szkoły. Badanie jakościowe i ilościowe przeprowadzone w marokańskiej szkole wyższej sektora prywatnego zapewnia wgląd w proces nauczania–uczenia się w szkole charakteryzującej się różnorodnością płci. Kwestionujemy mechanizmy tego procesu w celu sprawdzenia, czy praktyka nauczania jest integracyjna i przyczynia się do równości płci czy też do dyskryminacji wśród studentów.


Słowa kluczowe


edukacja; płeć; równość; dyskryminacja; praktyka nauczania

Pełny tekst:

PDF (Français (France))

Bibliografia


Arendt, H. (1972). La crise de la culture. Paris : Gallimard.

Assemblée générale des Nations unies (2015). Transformer notre monde : le Programme de développement durable à l’horizon 2030. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_fr.pdf

Bereni, L., Chauvin, S., Jaunait, A., Revillard, A. (2008). Introduction aux gender studies : Manuel des études sur le genre. Brussel : De Boeck.

Commission Spéciale Éducation Formation (1999). Charte nationale d’éducation et de formation. https://www.uiz.ac.ma/sites/default/files/doc/txtleg-charte-Fr.pdf

Conseil Supérieur de l’Éducation, de la Formation et de la Recherche Scientifique (2024). Égalité hommes-femmes dans et à travers l’éducation. Rapport thématique. https://egalitemag.com/wp-content/uploads/2025/04/Rapport-Genre-FR-22-11.pdf

Détrez, C. (2015). Quel genre ? Paris : Thierry Magnier.

Fédération autonome de l’enseignement (2019). Combattre l’école-entreprise : cahier de participation. Premier réseau d’action sociopolitique de la FAE. https://www.lafae.qc.ca/public/file/20190123_reseau-sociopo_ecole-entreprise_cahier-1.pdf

Joel, D., Vikhanski, L. (2020). Le cerveau a-t-il un sexe ? Pour en finir avec les clichés. Paris : Albin Michel.

LesEco.ma (2024). Parité : le Maroc sur la bonne voie, mais encore loin de l’objectif de 2030. https://leseco.ma/maroc/parite-le-maroc-sur-la-bonne-voie-mais-encore-loin-de-lobjectif-de-2030.html

Ministère de l’Éducation Nationale, de la Formation professionnelle, de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche Scientifique (2015). Vision stratégique 2015–2030. https://iro.umi.ac.ma/wp-content/uploads/2021/10/ODD-4-A4-Vision-stratA%C2%A9gique-de-la-rA%C2%A9forme-2015-2030.pdf

Rouyer, S. (2018). En quoi les pratiques enseignantes renforcent-elles les inégalités de genre ? https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01809567/document

Santerre, C. (2014). Les filles sont meilleures que les garçons à l’école, …et depuis longtemps. https://www.journaldesfemmes.fr/societe/combats-de-femmes/1172433-les-filles-sont-meilleures-que-lesgarcons-aque-a-l-école-et-depuis-longtemps

SNRTnews (2023). Éducation : le Maroc recule de 9 rangs dans le classement PISA 2022. https://snrtnews.com/fr/article/education-le-maroc-recule-de-9-rangs-dans-le-classement-pisa-2022-88193

Welcome to the Jungle (2020). Métiers genrés : quand les stéréotypes de genre biaisent notre orientation pro. https://www.welcometothejungle.com/fr/articles/metiers-genres-stereotypes-orientation




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.183-197
Data publikacji: 2025-12-10 20:51:09
Data złożenia artykułu: 2024-10-17 10:40:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Français (France)) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.