Sebastian Borowicz, Joanna Hobot-Marcinek (red.), „Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej”, Wydawnictwo UJ, Kraków 2024, ss. 410

Agnieszka Wierzbicka

Streszczenie w języku polskim


Monografia Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, pod redakcją Sebastiana Borowicza i Joanny Hobot-Marcinek, wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2024 roku, zawiera istotne zagadnienia związane z rolą technologii w kształceniu humanistycznym. Publikacja nie ogranicza się jedynie do opisu nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, lecz akcentuje konieczność zmiany podejścia do nauczania i uczenia się. Podkreśla się w niej, że wdrażanie technologii powinno sprzyjać zarówno rozwijaniu umiejętności cyfrowych, jak i pielęgnowaniu wartości humanistycznych, takich jak refleksyjność, kreatywność czy etyczna odpowiedzialność. W monografii omówione są także kwestie związane z etyką oraz wyzwaniami, jakie niesie technologizacja edukacji, w tym autonomia nauczycieli i uczniów, ochrona prywatności czy wpływ cyfryzacji na relacje międzyludzkie. Autorzy podkreślają, że technologie nie są neutralnym narzędziem – ich wpływ na procesy edukacyjne zależy od szerokiego kontekstu społecznego i kulturowego.


Słowa kluczowe


technologie w edukacji; edukacja humanistyczna; technologizacja edukacji

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Borowicz S., Hobot-Marcinek J. (red.), Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.463-470
Data publikacji: 2025-12-10 20:53:04
Data złożenia artykułu: 2025-02-26 09:39:22


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.