Nauczanie oparte o wymagania kompetencyjne w naukach o komunikacji i jej zaburzeniach: propozycja nowego programu studiów
Streszczenie w języku polskim
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie najbardziej istotnych aspektów nauczania opartego o wymogi kompetencyjne w naukach o ludzkiej komunikacji i edukacji specjalnej. Opracowano wymogi kompetencyjne w związku z uwarunkowaniami poznawczymi, technicznymi, relacyjnymi, emocjonalnymi i integracyjnymi pracy logopedy. Nowy program przewiduje okres 5 lat studiów z 49-procentowym udziałem nadzorowanej praktyki. W ten sposób, już przed końcem I roku studiów, studenci zaangażowani w pracę zdobywają wiedzę o podstawowych naukach wykorzystywanych na polu logopedii. Pod koniec II roku studenci powinni mieć bardziej szczegółową wiedzę o konkretnych obszarach tej dyscypliny. Pod koniec III roku powinni wiedzieć, jak wykorzystać to, czego się nauczyli. Pod koniec IV roku powinni być w stanie wykazać, jak korzystać z tego, co się nauczyli. Wreszcie, pod koniec programu, uczniowie powinni wykonywać czynności zawodowe z doświadczeniem, etyką i wykorzystaniem krytycznego myślenia. W podsumowaniu należy stwierdzić, że nowy program nauczania proponuje dostarczenie studentowi ogólnej i szczegółowej wiedzy na temat nauk o komunikacji i jej zaburzeniach oraz różnych rodzajach nadzorowanej praktyki. Jego głównym celem jest rozwijanie odpowiednich umiejętności, koniecznych do wykonywania praktyki zawodowej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Brasil, Ministério da Educaçao, Conselho Nacional de Educaçao, 2009, http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2009/pcp002_09.pdf, accessed:11 I 2014.
Brasil, Ministério da Educaçaoe Cultura, Conselho Nacional de Educaçao, Câmara de Educaçao Superior, Resoluçao CNECES5, 19 fev. 2002, Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduaçao em Fonoaudiologia, www.fonoaudiologia.org.br/cffa/wp-content/uploads/2013/07/dc.pdf, accessed: 08 I 2014.
CFFa (Conselho Federal De Fonoaudiologia), Áreas De Competencia do Fonoaudiólogo No Brasil, 2a Ediçao – Março, Brasília 2007, www.fonoaudiologia.org.br/legislacaoPDF/Res%20348-07%20Doc%20Oficial%202.pdf, accessed: 12 II 2016.
CFFa (Conselho Federal De Fonoaudiologia), Dispoe sobre as especialidades reconhecidas pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia, e dá outras providencias, RESOLUÇAO CFFa no 320, de 17 de fevereiro de 2006, www.fonoaudiologia.org.br/legislacaoPDF/Res%20320-06%20-%20Especialidades.pdf, accessed: 12 II 2016.
CFFa (Conselho Federal De Fonoaudiologia), Dispoe sobre o reconhecimento das especialidades em Fonoaudiologia Escolar/Educacional e Disfagia pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia, e dá outras providencias, RESOLUÇAO CFFa no 382, de 20 de março de 2010, www.fonoaudiologia.org.br/legislacaoPDF/Res.%20382-2010.pdf, accessed: 12 II 2016.
CFFa (Conselho Federal De Fonoaudiologia), Dispoe sobre o reconhecimento, pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia, da Fonoaudiologia Neurofuncional, Fonoaudiologia do Trabalho, Gerontologia e Neuropsicologia como áreas de especialidade da Fonoaudiologia e dá outras providencias, RESOLUÇAO CFFa no 453, de 26 de setembro de 2014, www.fonoaudiologia.org.br/cffa/wp-content/uploads/2013/07/res-453-2014-novas-especialidades.pdf, accessed: 12 II 2016.
Santos W. S., The Competency-Based Medical Curriculum, “Revisata Brasileirade Educaçao Médica” 2011, No. 35 (1), pp. 86–92.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.55
Data publikacji: 2017-02-20 12:39:48
Data złożenia artykułu: 2017-02-20 11:26:00
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.