Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci w wieku przedszkolnym

Vadym Kobylchenko

Streszczenie w języku polskim


W artykule analizie poddano cechy, czynniki i uwarunkowania kształtowania poczucia własnej wartości u dzieci w wieku przedszkolnym. Ustalono, że motywacja do osiągnięć w dużej mierze zależy od doświadczeń z wczesnego dzieciństwa i jest najbardziej typowa dla dzieci, które są przyzwyczajone do sukcesu. Znaczące zmiany w poczuciu własnej wartości dziecka pojawiają się, gdy łączy ono swoje niepowodzenia z obecnością lub brakiem pewnych umiejętności i możliwości. Stwierdzono, że w codziennych praktycznych działaniach dziecko szuka takich rezultatów, które odpowiadają jego samoocenie, przyczyniają się do jego stabilności, normalizacji. Jednak samoocena zależy również od wyników działania. Poziom roszczeń jest skorelowany z poczuciem własnej wartości. Jako czynnik, który określa satysfakcję lub niezadowolenie z działań, poziom roszczeń ma ogromne znaczenie dla dzieci, które koncentrują się na unikaniu niepowodzeń.

Słowa kluczowe


samoocena; dzieci w wieku przedszkolnym

Pełny tekst:

PDF (Русский)

Bibliografia


Dzhems, U. (1991). Psihologija. Moskva.

Kobylchenko, V.V. (2010). Sotsialno-psykholohichni osnovy rozvytku ta korektsii osobystosti pidlitka v normi i pry patolohii zoru: monohrafiia. Kiev.

Kobylchenko, V.V. (2015a). Psykholohichnyi suprovid ditei doshkilnoho viku z porushenniamy zoru: monohrafiia. Poltava.

Kobylchenko, V.V. (2015b). Stanovlenie lichnosti doshkol'nika v norme i pri narushenijah zrenija: monografija. Saarbrücken.

Malkina-Pyh, I.G. (2004). Vozrastnye krizisy. Spravochnik prakticheskogo psihologa. Moskva.

Mead, G. (1934). Mind, Self and Society. Chicago.

Rosenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. Princeton.

Sokolova, E.T. (1980). Proektivnye metody issledovanija lichnosti. Moskva.

Zaharov, A.I. (1996). Nevrozy u detej. Sankt-Peterburg.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.233-245
Data publikacji: 2019-12-31 12:58:25
Data złożenia artykułu: 2018-09-25 21:39:20


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1248
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Русский) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.