Czemu służy ocenianie na uczelni – o celach i cechach oceniania z perspektywy studentów
Streszczenie w języku polskim
W opracowaniu przedstawiono rozważania związane z funkcjami oceniania w uczelni wyższej. Początkowe pytania o możliwości sprostania zadaniom ewaluacji w kontekście wyznaczanym przez utrwalone praktyki oceniania, zmiany związane z wdrażaniem PRK, a także przez teorię pedagogiczną (ocenianie kształtujące vs sumujące) rozstrzygnięto za pomocą badania sondażowego przeprowadzonego wśród studentów. Ich wypowiedzi, na temat m.in. czytelności systemu oceniania i ustalania jego kryteriów, trafności/przypadkowości, uśredniania ocen w OKM oraz procesualnych cech ewaluacji, prowadzą do wniosku, że studiujący potrafią docenić mierzalność oceniania sumującego (np. egzaminów testowych), ale też zgłaszają postulaty, by wyposażyć weryfikację w cechy oceniania kształtującego, wspierającego ich uczenie się.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Beck U., Giddens A., Lash S., Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, Warszawa 2009.
Bloom B., Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals, New York 1969.
Bollaert L., Quality Assurance (Qa) in Europe (2005–2015). From Internal and Institutional to External and International, “Journal of the European Higher Education Area” 2014, No. 3.
Brookhart S.M., Editorial, “Educational Measurement: Issues and Practices” 2009, Vol. 28(1), DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.2009.01131.x.
Cieśla J., Wabiki na ajbika, „Polityka” 2018, nr 38.
Czetwertyńska G., Ocenianie jako nauczanie i uczenie się, „Języki Obce w Szkole” 2015, nr 3.
Hattie J., Visible Learning. A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Routledge 2008.
Kennedy D., Writing and Using Learning Outcomes. A Practical Guide, Ireland 2007.
Konarzewski K., Dylematy oceniania osiągnięć szkolnych, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1999, nr 2.
Lewowicki T., Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej, Rzeszów 1994.
Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 marca 2012 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2012, poz. 572).
Obwieszczenie nr 6 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały nr 142 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 18 października 2006 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor Uniwersytetu Warszawskiego, nr 5B, poz. 134).
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2009.
Sztumski W., Bezprawie i niesprawiedliwość, „Sprawy Nauki” 2018, nr 4.
Szyling G., Obiektywizm i sprawiedliwość – (nie)wygodne kategorie szkolnego oceniania, [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Kraków 2013.
Szyling G., Pytania o ocenianie w szkole wyższej. Zarys zagadnienia, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2015, nr 16.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668).
Zalecenie PE i RE z dnia 23 kwietnia 2008 roku w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz.Urz. UE C 111, 6.05.2008, s. 1–7).
Załącznik do uchwały nr 160/2013 Rady Ministrów z dnia 10 września 2013 roku „Perspektywa uczenia się przez całe życie”, https://archiwum.men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/01/plll_2013_09_10zal_do_uchwaly_rm.pdf [dostęp: 1.09.2018].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.163-178
Data publikacji: 2019-12-31 12:58:20
Data złożenia artykułu: 2019-03-20 07:59:57
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.