Jaką wartością jest naród? Rozważania na marginesie „Narodzin narodu” Kamila Polaka
Streszczenie w języku polskim
W artykule autorka prowadzi rozważania dotyczące narodu jako kategorii etnicznej, kulturowej i politycznej oraz opisuje swoje doświadczenia z warsztatów z młodzieżą prowadzonych na Uniwersytecie Gdańskim. Punktem wyjścia tych spotkań była etiuda Kamila Polaka Narodziny narodu, minimalistyczna animacja opowiadająca o narodzinach i upadku pewnego narodu. Zaproponowany modus lektury, wychodząc od uniwersalnej opowieści opartej na bezosobowej metaforze koła, przechodzi do uczniowskiego „tu i teraz”, ujawniając aksjologiczne dylematy młodego odbiorcy kultury. W artykule nie tylko zreferowano poglądy uczniów dotyczące przynależności narodowej, ale przede wszystkim ujawniono, w jaki sposób ta wiedza jest przez nich konstruowana.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Adamkiewicz, S. (2016). Kiedy powstała Polska. Pobrane z: https://histmag.org/kiedy-powstala-polska-13128/2 [dostęp: 1.10.2019].
Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Kraków–Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. Stefana Batorego.
Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Biedrzycki, K., Bordzoł, P., Hącia, A., Kozak, W., Przybylski, B., …, Wróbel, I. (2015). Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum świetle nowej podstawy programowej. Raport z badania. Warszawa: IBE.
Kania, A. (2015). „Polak młody” na lekcjach języka polskiego. Edukacja polonistyczna a kształtowanie poczucia tożsamości narodowej. Kraków: TAiWPN Universitas.
Kłoskowska, A. (1996). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kossakowski, A. (1977). Polski film animowany 1945–1974. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Krasnodębski, Z. (2005). Demokracja peryferii. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Luter, A. (2019). Ziuk i chłopcy z Ferajny. „Piłsudski” Michała Rosy. Pobrane z: http://wiez.com.pl/2019/09/12/ziuk-i-chlopcy-z-ferajny-pilsudski-michala-rosy [dostęp: 14.09.2019].
Leder, A. (2014). Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Mauss, M. (1969). Oeuvres. Paris: Editions de Minuit.
Mąka-Malatyńska, K. (2001). Narodziny narodu. Pobrane z: www.filmpolski.pl/fp/index.php?etiuda=326918 [dostęp: 17.09.2019].
Morawska, I., Latoch-Zielińska, M. (2011). Gimnazjaliści wobec wartości narodowych. Polonistyka, nr 9, 19–23.
Myrdzik, B. (2009). O kształtowaniu tożsamości narodowej w procesie edukacji polonistycznej. Refleksje i kontrowersje. W: A. Janus-Sitarz (red.), W trosce o dobrą edukację. Prace dedykowane profesor Jadwidze Kowalikowej z okazji 40-lecia pracy naukowej (s. 353–366). Kraków: TAiWPN Universitas.
Olbromski, C.J. (2000). Tożsamość społeczna: typowość czy wspólnotowość, bezbarwność czy przejrzystość. Colloquia Communia, nr 3(70), 11–26.
Pomian, K. (2009). Europa i jej narody. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Rutkiewicz, P.K. (2017). „My, naród polski”. Literatura narodowa i globalizacja w perspektywie hermeneutycznej. Pobrane z: https://journals.openedition.org/td/515#tocto1n3 [dostęp: 1.09.2019].
Sowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: TAiWPN Universitas.
Żyto, K. (2019). Mowa ptaków. Pobrane z: http://edukacjafilmowa.pl/mowa-ptakow-2019 [dostęp: 4.10.2019].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.373-388
Data publikacji: 2020-12-31 10:41:58
Data złożenia artykułu: 2019-10-12 20:57:04
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.