Dzieci „toksycznych rodziców”. Próba interpretacji „Niepocieszonego” Kazuo Ishiguro
Аннотация
Artykuł jest próbą interpretacji powieści Kazuo Ishiguro Niepocieszony, będącej utworem o skomplikowanym układzie fabularnym, wielowątkowym, charakterystycznym dla kompozycji rozpiętej na ramie labiryntu-kłącza i motywie niedoskonałości pamięci. Labirynt to przestrzeń obcości, zagubienia, to wędrówka bohatera, który błąka się po różnych przestrzeniach miasta i hotelu, spełniającego różnorodne funkcje, spotyka wielu przypadkowych ludzi i wysłuchuje ich relacji. Problemy życiowe mieszkańców miasta wskazują na odwieczną prawdę, zgodnie z którą człowiek nie może żyć bez zrozumienia, bez rozmowy z kimś życzliwym i umiejącym słuchać. Szukali oni kogoś, kto ich wysłucha i zrozumie, kto życzliwie zareaguje na ich problemy. Można też przyjąć, że żyjąc w świecie bez poczucia braku transcendencji, mieszkańcy szukali autorytetu na miarę mesjasza, który w świecie chaosu wskazałby kierunek odnowy i odpowiedział na pytanie: Jak żyć? Powieść opisuje kryzys kultury wywołany odczuciem zasadniczej sprzeczności między światem prawd naukowych a wewnętrznym światem każdego człowieka. Zagubione zostały takie wartości, jak wiara, przyjaźń, bezinteresowność, prawdziwość czy rodzina, której Ishiguro poświęca wiele uwagi. „Toksyczni rodzice” są ukazani w wielu konfiguracjach: na przykładzie rodziców Rydera, jego samego jako ojca Borisa i Stephana Hoffmana. Pisarz pokazuje jedną z ważnych przyczyn kryzysu ojcostwa – kult sukcesu zawodowego. Sukces zawodowy i rywalizacja z nim związana całkowicie pochłaniają życie i działalność Rydera. W wyniku pogoni za spełnieniem zawodowym rola więzi emocjonalnych w jego życiu schodzi na dalszy plan. Więzi uczuciowe, podporządkowane sukcesowi, prawie zanikają. Można przyjąć, że Ishiguro na przykładzie kryzysu w powieściowym mieście pokazuje świat współczesny, który utracił poczucie sensu życia, ale odmówił jego ograniczenia do utraconej przeszłości. Świat, w którym próby poszukiwania nowej formy wyrazu i waloryzacji nie kończą się sukcesem. Jest to świat labiryntowy, uprzedmiotowiony, który dany jest tylko na zewnątrz, świat szpanu i „gry” w udawanie, bez szczerości i prostoty. Panują w nim poza i kultura narcyzmu, w której dominują nieautentyczność, sztuczność i pozór. Niepocieszony jest też przejmującą powieścią o ludzkiej samotności i osamotnieniu.
Ключевые слова
Полный текст:
PDF (Język Polski)Литература
Barthes, R. (2001). Lektury. Wyb. i oprac. M.P. Markowski. Przeł. E. Wieleżyńska, M.P. Markowski, K. Kłosiński. Kraków: Wydawnictwo KR.
Baudelaire, Ch. (2000). Rozmaitości estetyczne. Przeł. J. Guze. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Bauman, Z. (2003). Razem – osobno. Przeł. T. Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2008). Płynny lęk. Przeł. J. Margoński. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Benjamin, W. (2005). Pasaże. Przeł. I. Kania. Posłowie Z. Bauman. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzozowski, T. (2010). Koncepcja zrównoważonego rozwoju wyzwaniem dla procesów transformacji przemysłu i usług. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, t. 15, 219–228.
Eco, U. (1993). Imię róży. Przeł. A. Szymanowski. Warszawa: PIW.
Flak, M. (2005). Wszyscy odbywamy tę podróż – rozmowa z Kazuo Ishiguro. Tygodnik Powszechny, (11 grudnia).
Forward, S., Buck, C. (1992). Toksyczni rodzice. Przeł. R. Grażyński. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Agencja Wydawnicza.
Francuz, P. (2007). Teoria wyobraźni Stephana Kosslyna. Próba reinterpretacji. W: P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią (s. 149–189). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Gadamer, H.-G. (1992). Hermeneutyka podejrzenia. Przeł. P. Czapliński. Pamiętnik Literacki, z. 1, 172–181.
Gadamer, H.-G. (1993). Prawda i metoda. Przeł. B. Baran. Kraków: Inter Esse.
Głowiński, M. (1990). Mity przebrane. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Hermans, H.J.M., Oleś, P. (eds.). (2004). The Dialogical Self: Theory and Research. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Ishiguro, K. (2017). Niepocieszony. Przeł. T. Sikora. Warszawa: Wydawnictwo Albatros.
Kliś, M. (2012). Adaptacyjna rola empatii w różnych sytuacjach życiowych (na podstawie badań). Horyzonty Psychologii, t. 2, 147–171.
Koselleck, R. (1990). Kilka problemów z dziejów pojęcia „kryzys”. W: K. Michalski (red.), O kryzysie. Rozmowy w Castel Gandolfo (T. 2; s. 63–68). Warszawa: Wydawnictwo Znak, Centrum Myśli Jana Pawła II.
Koselleck, R. (2015). Krytyka i kryzys. Studium patogenezy świata mieszczańskiego. Przeł. J. Duraj, M. Moskalewicz. Warszawa: Fundacja Res Publika im. Henryka Krzeczkowskiego.
Lasch, Ch. (2019). Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań. Przeł. G. Ptaszek, A. Skrzypek. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.
Lewandowska-Tarasiuk, E. (2010). Język przestrzeni publicznej. W: E. Dąbrowa, D. Jankowska (red.), Pedagogika dialogu. Doświadczenie dialogu w rzeczywistości XXI wieku (s. 80–96). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Puchalska-Wasyl, M. (2006). Nasze wewnętrzne dialogi. O dialogowości jako sposobie funkcjonowania człowieka. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ricoeur, P. (2003). O sobie samym jako innym. Przeł. B. Chełstowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ricoeur, P. (2007). Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. J. Margański. Kraków: Universitas.
Rybicka, E. (1997). Labirynt: temat i model konstrukcyjny. Od Berenta do młodej prozy. Pamiętnik Literacki, z. 3, 67–90.
Sendyk, M. (2001). Społeczne przystosowanie dzieci z poczuciem sieroctwa duchowego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Skorupka, S., Auderska, H., Łempicka, Z. (red.). (1969). Słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sloboda, J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Standifer, J.A. (1970). Effects on Aesthetic Sensitivity of Developing Perception of Musical Expressiveness. Journal of Research in Music Education, no. 2, 112–125.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.281-301
Date of publication: 2021-09-22 09:55:39
Date of submission: 2020-05-11 13:36:53
статистика
показатели
Ссылки
- На текущий момент ссылки отсутствуют.
(c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.