Znajomość wybranych reguł pisowni słownictwa religijnego przez studentów teologii pastoralnej i studentów filologii polskiej
Аннотация
W artykule omówiono wyniki przeprowadzonych przez autorkę badań empirycznych nad sprawnością ortograficzną studentów teologii pastoralnej (kleryków sześciu seminariów w Białymstoku, Olsztynie, Opolu, Katowicach, Krakowie i we Wrocławiu) oraz studentów filologii polskiej (specjalność nauczycielska). Przedmiotem badań była pisownia słownictwa religijnego (zapis wielką i małą literą). Wskazano, jakie przepisy ortograficzne sprawiają respondentom największe trudności oraz określono poziom sprawności ortograficznej ankietowanych. W zakończeniu sformułowano postulaty wynikające z zebranego materiału badawczego.
Ключевые слова
Полный текст:
PDF (Język Polski)Литература
Bajerowa, I. (1988a). Kilka problemów stylistyczno-leksykalnych współczesnego języka religijnego. W: M. Karpluk, J. Sambor (red.), O języku religijnym. Zagadnienia wybrane (s. 21–44). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Bajerowa, I. (1988b). Rola języka we współczesnym polskim życiu religijnym. Wprowadzenie do dyskusji. W: M. Karpluk, J. Sambor (red.), O języku religijnym. Zagadnienia wybrane (s. 9–20). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Dalgiewicz, M., Przyczyna, W. (2012). Kryteria kodyfikacji pisowni słownictwa religijnego. Biblioteka Kaznodziejska, nr 4, 9–21.
Karpluk, M., Sambor, J. (red.). (1988). O języku religijnym. Zagadnienia wybrane. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Karpowicz, T. (2012). Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krzyżyk, D. (2004). Uczeń w krainie ortografii. W: D. Bula, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Dziecko w świecie języka (s. 203–269). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Krzyżyk, D. (2010). Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pisemnych pracach maturalnych. W: U. Kopeć, Z. Sibiga (red.), Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej (s. 149–163). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Krzyżyk, D. (2016). O (nie)obecności interpunkcji w szkole. Poradnik Językowy, nr 4, 32–42.
Krzyżyk, D. (2019a). Amory donżuana – literackie źródła leksyki związanej z miłością. W: U. Kopeć, A. Kucharska-Babula, M. Bąk (red.), Życie bez miłości jest (nie)możliwe. Aspekty nie tylko językowo-literackie (s. 27–37). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Krzyżyk, D. (2019b). Pisownia słownictwa religijnego – przeszłość i teraźniejszość. Fides. Biuletyn Bibliotek Kościelnych, nr 1, 125–146.
Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2014). O (nie)obecności ortografii w podręcznikach szkolnych. W: K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska (red.), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra (T. 3; s. 93–104). Kraków: Universitas.
Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2018a). Kształcenie kultury komunikacji (z uwzględnieniem polszczyzny potocznej) – refleksje wokół podręczników szkolnych. W: A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski (red.), Kultura Komunikacji 5. Kultura komunikacji potocznej w językach słowiańskich (s. 147–158). Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2018b). U „kastalskiego źródła” – eponimy w polszczyźnie. W: K. Jędrych, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek (red.), Przestrzenie spotkania. Tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej (s. 383–396). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Machnicka, V. (2005). Dlaczego i w jaki sposób nazwy własne stają się nazwami pospolitymi? Próba prześledzenia zasadniczych procesów na wybranych przykładach. W: J. Ignatowicz-Skowrońska (red.), Nazewnictwo na pograniczach (s. 43–56). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Makuchowska, M. (2013). Styl religijny. W: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej (s. 487–528). Kraków: Universitas.
Markowski, A. (2000). Jak dobrze mówić i pisać po polsku. Warszawa: Reader’s Digest Przegląd.
Markowski, A. (2012). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mikołajczak, S., Rybka, M. (2013). Badania nad językiem religijnym w Polsce w latach 1988–2013. Osiągnięcia – perspektywy badawcze. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, vol. 20(2), 145–158.
Ożóg, K. (2001). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Ożóg, K. (2012). Współczesna polszczyzna a postmodernizm – zachowania językowe młodzieży. Kwartalnik Edukacyjny, nr 4, 14–22.
Podracki, J. (red.). (2001). Wielki słownik ortograficzno-fleksyjny. Warszawa: Wydawnictwo Horyzont.
Polański, E. (2005). Obecna sytuacja ortografii polskiej. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, vol. 18, 86–95.
Polański, E. (red.). (2010). Wielki słownik ortograficzny PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Polański, E. (red.). (2016). Wielki słownik ortograficzny PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przybylska, R., Przyczyna, W. (2004). Zasady pisowni słownictwa religijnego. Tarnów: Biblos.
Przybylska, R., Przyczyna, W. (2011). Pisownia słownictwa religijnego. Tarnów: Biblos.
Rogowska-Cybulska E. (2006). Słownictwo religijne w kaszubskim kalendarzu. Język – Szkoła – Religia, nr 1, 155–169.
Saloni, Z. (2005). O kodyfikacji polskiej ortografii – historia i współczesność. Nauka, nr 4, 71–96.
Skudrzyk, A., Urban, K. (2002). Mcdonaldyzacja, bigbrotheryzacja, czyli eponimy współczesne – norma ortograficzna i uzus. W: H. Synowiec (red.), W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu (s. 258–263). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Synowiec, H. (1999). Język polski w szkole. W: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci (s. 115–129). Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Ośrodek Badań Prasoznawczych.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.207-228
Date of publication: 2021-09-22 09:55:32
Date of submission: 2020-08-07 00:58:23
статистика
показатели
Ссылки
- На текущий момент ссылки отсутствуют.
(c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.