O niszczącej sile niewypowiedzianego w kilku współczesnych książkach dla młodzieży. Od pogłębionej refleksji do praktyki szkolnej
Аннотация
Autorka artykułu podejmuje refleksję nad rolą współczesnej literatury dla młodzieży. Podkreślając przede wszystkim wagę funkcji kompensacyjnej wybranych utworów, szuka wspólnych miejsc w książkach i innych tekstach kultury, które poruszają problemy samoakceptacji czy tożsamości. Jak rozmawiać o tym, co ważne dla młodych ludzi? Jak dzięki potencjałowi narracji budować mosty pomiędzy odległymi światami? Jak uaktywnić kompensacyjną rolę literatury? Między innymi te pytania są punktem wyjścia do refleksji nad istotą człowieczeństwa, zanurzoną w problemach młodych XXI wieku.
Ключевые слова
Полный текст:
PDF (Język Polski)Литература
Ainsworth, E. (2018a). Krzywda. Historia moich blizn. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Ainsworth, E. (2018b). Siedem dni. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Chrzanowska, A.A. (2021). Od Giotta do Caravaggia. Spacer po Galerii Uffizi. Łódź: rozpisani.pl.
Damour, L. (2020). Pod presją. Twarzą w twarz z epidemią stresu i lęku wśród dziewcząt. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.
Eisenberger, N.I., Lieberman, M.D., Williams, K.D. (2003). Does Rejection Hurt? An fMRI Study of Social Exclusion. Science, 302(5643), 290–292. DOI: 10.1126/science.1089134
Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2011). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Kawecki, W. (2019). Tajemnice Caravaggia. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Marcia, J.E. (1966). Development and Validation of Ego-Identity Status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551–558. DOI: 10.1037/h0023281
Osińska, N. (2016). Fanfik. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Sadecka, S. (2022). Zatrzymane w tajemnicy. Psychologia Nastolatka. Newsweek, (6), 47–50.
Sajewicz-Radtke, U. (2021). Mózg zdolny do wszystkiego. Psychologia Nastolatka. Newsweek, (1), 66–70.
Zubrzycka, E. (2018). Tajemnice pod lupą. O czym młodzież mówi, a NIE powinna. O czym młodzież NIE mówi, a powinna. Sopot: GWP.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.295-310
Date of publication: 2023-11-01 15:56:55
Date of submission: 2022-12-11 12:53:03
статистика
показатели
Ссылки
- На текущий момент ссылки отсутствуют.
(c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.