Językowa kreacja rodziny w polskojęzycznych wypracowaniach uczniów z doświadczeniem migracyjnym
Аннотация
W artykule przedstawiono językową kreację rodziny odtworzoną na podstawie prac uczniów polskich i cudzoziemskich z rodzin z doświadczeniem migracyjnym uczących się w szkołach polskich w Polsce i poza granicami Polski. W zebranym korpusie ponad 200 prac młodzi autorzy wykreowali poza rodzicami wielu innych członków rodziny, tworząc obrazy rodzin małych i wielkich, funkcjonujących w codzienności oraz w czasie wakacji i świąt. Młodzi autorzy, tworząc obraz rodziny, sięgali przede wszystkim po zasób leksykalny polszczyzny ogólnej, a w analizowanym materiale odbija się radość towarzysząca pisaniu o rodzinie.
Ключевые слова
Полный текст:
PDF (Język Polski)Литература
Anusiewicz, J. (1991). Kulturowa teoria języka. Zarys problematyki. W: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Język a kultura. T. 1: Podstawowe pojęcia i problemy (s. 17–30). Wrocław: Wiedza o Kulturze.
Anusiewicz, J. (1995). Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
Bańko, M. (2000). Inny słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.
Bartmiński, J. (1998). Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładzie stereotypu matki. W: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Język a kultura. T. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne (s. 63–83). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
Bartmiński, J. (1999). Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata. W: J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata (s. 109–127). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński, J. (2008). Polski stereotyp matki. Postscriptum Polonistyczne, (1), 33–53.
Bartmiński, J. (2009). Fragmenty polskiego językowego obrazu świata. W: J. Bartmiński (red.), Językowe podstawy obrazu świata (s. 151–166). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bielińska-Gardziel, I. (2009). Stereotyp rodziny we współczesnej polszczyźnie. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy.
Bujak-Lechwicz, J. (red.). (2010). Rodzina w języku i kulturze. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrowskie przy Filii UHP.
Danowska, Z.M. (2017). Językowy obraz relacji w rodzinie. W: K. Andruczyk, E. Gorlewska, K. Korotkicha (red.), Logos – filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury (s. 63–80). Białystok: Wydawnictwo UwB.
Góralczyk-Mowczan, P. (2014). Jacy oni są? Językowy obraz polskiej rodziny oraz szata graficzna w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. W: O. Majchrzak (red.), PLEJ-3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe (s. 275–293). Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Góralczyk-Mowczan P. (2015a). Kim oni są? Wizerunek polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. W: M. Gaze, P, Góralczyk-Mowczan (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców (T. 3; s. 184–194). Łódź: Wydawnictwo UŁ. DOI: 10.18778/8088-034-4.19
Góralczyk-Mowczan P. (2015b). Porównanie wizerunku polskiej rodziny wyłaniającego się z wybranych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego ze współczesnymi polskimi realiami. W: M. Gaze, P. Góralczyk-Mowczan (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców (T. 3; s. 195–208). Łódź: Wydawnictwo UŁ. DOI: 10.18778/8088-034-4.20
Jakubowicz-Bryx, A. (2012). Obraz rodziny w wypowiedziach pisemnych dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: M. Kowalik-Olubińska (red.), Dzieciństwo i wczesna edukacja w dynamicznie zmieniającym się świecie (s. 125–141). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Jastrzębska-Golonka, D. (2015). Językowy obraz rodziny w wybranych utworach Wandy Chotomskiej. W: M. Czaplicka-Jedlikowska (red.), Twórczość Wandy Chotomskiej jako źródło wartości kształtujących osobowość dziecka (s. 105–129). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Kawula, S. (2005). Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kępka, I., Lewińska, A., Warda-Radys, L. (2021). Kociewie oczami dzieci i młodzieży. Językowa kreacja regionu w pracach nadesłanych na Festiwal Twórczości Kociewskiej im. Romana Landowskiego. Cz. 1: Uczeń jako twórca. Gdańsk: Wydawnictwo Instytutu Kaszubskiego.
Kuszak, K. (2013). Językowy obraz współczesnej rodziny na przykładzie wypowiedzi uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, J. Oleksy (red.), Edukacja małego dziecka. Konteksty rozwojowe i wychowawcze (T. 4; s. 277–293). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Lipińska, E., Seretny, A. (2019). E(I)Reemigracyjny język polski. Języki Obce w Szkole, (4), 5–10.
Nagajowa, M. (1985). Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP.
Pawłowska, R. (2009). Czytam i rozumiem. Lingwistyczna teoria nauki czytania. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Rypel, A. (2014). Język pisany w szkole – między kreatywnością a schematem. W: D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska (red.), Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność). Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Helenie Synowiec w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej (s. 311–321). Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Saloni, Z. (1979). O kształceniu umiejętności pisania na wyższym poziomie nauki szkolnej. Warszawa: WSiP.
Skorupska-Raczyńska, E. (2013). Kreacja ojca w powieściach nadniemeńskich Elizy Orzeszkowej (studium językowo-stylistyczne). Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe PWSZ.
Skubalanka, T. (1997). Językowa kreacja Jacka Soplicy (Księdza Robaka). W: Mickiewicz, Słowacki, Norwid. Studia nad językiem i stylem (s. 20–33). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Strzelecka, A. (2011). Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 18, 327–333.
Szczodrowski, M. (2017). Procesy przyswajania, uczenia się i użycia języka. Studia Rossica Gedanensia, (4), 141–150. DOI: 10.26881/srg.2017.4.10
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.417-437
Date of publication: 2024-10-24 23:38:20
Date of submission: 2023-10-15 20:56:42
статистика
показатели
Ссылки
- На текущий момент ссылки отсутствуют.
(c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.