Dorobek i perspektywy polskiej surdologopedii
Аннотация
W pracy starano się ukazać zakres prac badawczych i praktyki w zakresie surdologopedii w Polsce. Podkreślono jej znaczenie w poszerzaniu wiedzy z zakresu diagnozy i usprawniania percepcji mowy osób z uszkodzonym narządem słuchu. Ukazano krótki rys historyczny i postulaty w zakresie kształcenia surdologopedów.
Ключевые слова
Полный текст:
PDF (Język Polski)Литература
Audiologia kliniczna, pod red. M. Śliwińskiej-Kowalskiej, Łódź 2005.
Bieńkowska K., Słucham, mówię, jestem… Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu, Warszawa 2011.
Bliżej życia. Materiały dla rodziców i młodzieży z wadą słuchu, pod red. J. Kobosko, Warszawa 2001.
Bouvet D., Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego, Warszawa 1996.
Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2000.
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2008.
Csanyi Y., Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, przeł. B. Szymańska, Warszawa 1994.
Dziemidowicz C., Dziecko głuche i język ojczysty, Bydgoszcz 1996.
Foniatria kliniczna, pod red. A. Pruszewicza, Warszawa 1992.
Głuchota a język, pod red. S. Grabiasa, t. 7, Lublin 1994.
Góralówna M., Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, Warszawa 1993.
Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Kraków 2006.
Hojan E., Akustyka aparatów słuchowych, Poznań 1997.
Implanty ślimakowe – rehabilitacja, pod red. H. Skarżyńskiego, Warszawa 2004.
Kania J. T., Szkice logopedyczne, Warszawa 1976.
Kochanek K., Sobieszczańska-Radoszewska Ł., Skarżyński H., Zasady i metody diagnozowania narządu słuchu u dzieci, „Audiofonologia” 2000, t. 17.
Krakowiak K., Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin 2012.
Krakowiak K., Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1995.
Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992.
Kurkowski Z. M., Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej, Lublin 2013.
Kurkowski Z. M., Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996.
Kurkowski Z. M., Trochymiuk A., Muzyka E., Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń słuchu, „Logopedia” 2008, t. 37.
Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu. Poradnik dla rodziców dzieci najmłodszych, Warszawa 1995.
Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu. Poradnik dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2001.
Löwe A., Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Poznań 1999.
Löwe A., Mamo naucz mnie rozumieć. Poradnik dla rodziców dzieci niedosłyszących (od 1. do 30. miesiąca życia), Warszawa 1981.
Löwe A., Rozwijanie słuchu w zabawie. Praktyczne wskazówki do ćwiczeń słuchowych z dziećmi w wieku przedszkolnym z uszkodzonym słuchem i zaburzeniami spostrzegania, Warszawa 1983.
Löwe A., Wybór pism, Warszawa – Szczecin 1990.
Löwe A., Wychowanie słuchowe. Historia – metody – możliwości, Warszawa 1995.
Łobacz P., Nabywanie systemu fonologicznego a świadomość fonologiczna dzieci, [w:] Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej, pod red. H. Mierzejewskiej, M. Przybysz-Piwkowej, Warszawa 1997.
Łobacz P., Wstępna charakterystyka fonetyczna mowy wybranej grupy dzieci niesłyszących, „Scripta Neophilologica Posnaniensia” 2002, nr 4.
Młynarska M., Smereka T., Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dziecka z wadą słuchu, Wrocław 1992.
Moore B. J. C., Wprowadzenie do psychologii słyszenia, Poznań 1999.
Mueller R. J., Słyszę, ale nie wszystko, Warszawa 1997.
Muzyka-Furtak E., Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących, Lublin 2010.
Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, pod red. A. Obrębowskiego, Poznań 2008.
Nurowski E., Surdopedagogika polska. Zarys historyczny, Warszawa 1983
Ong W. J., Oralność i piśmienność, Lublin 1992.
Perier O., Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu, Warszawa 1992.
Prillwitz S., Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących, Warszawa 1996.
Rakowska A., Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Kraków 1992.
Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Gdańsk 1991. Schmid-Giovannini S., Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem, Warszawa 1995.
Siestrzyński J., Teoria i mechanizm mowy (z zastosowaniem do nauki czytania dla wszystkich, a do nauki wymawiania dla głuchych dzieci, z dodanymi uwagami nad sposobem uczenia tychże…), Lublin 1820 (maszynopis w Zakładzie Logopedii UMCS w Lublinie).
Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W., Klasyfikacje zaburzeń słuchu, „Audiofonologia” 1997, t. 10.
Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1982.
Surdologopedia. Teoria i praktyka, pod red. E. Muzyki-Furtak, Gdańsk 2015.
Szczepankowski B., Fonetyka akustyczna, audytywna i wizualna. Wybrane zagadnienia, Warszawa 1985.
Szczepankowski B., Wyrównanie szans osób niesłyszących, Siedlce 1998.
Szymańska R., Kształtowanie związków zgody i rządu w wypowiedziach dzieci niesłyszących, „Biuletyn Audiofonologii” 1991, t. 3.
Trochymiuk A., Wymowa dzieci niesłyszących. Analiza audytywna i akustyczna, Lublin 2008.
Wspomaganie rozwoju małego dziecka z wadą słuchu, pod red. T. Gałkowskiego, M. Radziszewskiej-
Konopki, Warszawa 2011.
Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy, pod red. A. Obrębowskiego, Poznań 2011.
Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, pod red. H. Mierzejewskiej, Warszawa 1998.
Zarys audiologii klinicznej, pod red. A. Pruszewicza, Poznań 1994.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.123
Date of publication: 2017-02-20 12:39:52
Date of submission: 2017-02-20 12:01:52
статистика
показатели
Ссылки
- На текущий момент ссылки отсутствуют.
(c) 2017 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.