Grzech Kaina. Nowe konteksty interpretacyjne

Dariusz Czaja

Streszczenie w języku polskim


Zamierzeniem autora jest nowa interpretacja biblijnej historii Kaina i Abla. Autor uznaje perykopę z Genesis za tekst niejednoznaczny, wymagający nowej interpretacji antropologicznej. Sugeruje, że sens historii Kaina i Abla wykracza poza znane interpretacje: Jacka Filka Ponura twarz Kaina (interpretacja filozoficzna), Alana Aycocka Piętno Kaina (wykładnia antropologiczna) oraz Jose Saramago Kain (ateistyczny punkt widzenia). Prezentuje jej nową wykładnię, którą nazywa misteryjną. Stara się znaleźć odpowiedzi na pytania: Dlaczego Kain zabił? Czy mógł nie zabić? Dlaczego Pan przyjął ofiarę Abla, a nie przyjął ofiary Kaina? Dlaczego Bóg kładzie na nim znak ochronny? I kim w ogóle jest postać Kaina?

Podstawą zaprezentowanego w artykule nowego spojrzenia na grzech Kaina jest interpretacja zawarta w pracy Tajemnica Kaina teologa Michała Klingera. Autor przedstawia nowe konteksty rozumienia istoty kainowego przewinienia. Dochodzi do wniosku, że biblijna opowieść o bratobójcy zawiera w sobie przesłanie o niejasności wyroku boskiego i o uniwersalizmie zła, ideę, że nieodłącznym elementem człowieczeństwa jest nie tylko dobro, ale również zło. Kain jest podobny do grzeszników ewangelicznych obecnych w życiu Chrystusa i dostępujących przebaczenia i zbawienia.


Słowa kluczowe


interpretacja antropologiczna; historia biblijna; Kain i Abel; dobro i zło

Pełny tekst:

PDF PDF (English)

Bibliografia


Aycock Alan, 1998, Piętno Kaina, [w:] Alan Aycock, Edmund Leach, Siostra Mojżesza. Strukturalistyczne interpretacje mitu biblijnego, przeł. Michał Buchowski, Hanna Burszta, Wojciech J. Burszta, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, s. 12–162.

Baudrillard Jean, 2005, Pakt jasności. O inteligencji zła, przeł. Sławomir Królak, Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”.

Bierdiajew Mikołaj, 2006, O przeznaczeniu człowieka. Zarys etyki paradoksalnej, przeł. Henryk Paprocki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Filek Jacek, 2001, Ponura twarz Kaina, [w:] Filozofia jako etyka: eseje filozoficznoetyczne, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Finding Ann, 2004, Anita Diamant’s the red tent: a reader’s guide, Nowy Jork-Londyn: Continuum.

Girard Rene, 1993, Sacrum i przemoc, przeł. Maria i Jacek Plecińscy, cz. 1, seria: „Dzieje Gnozy”, t. 5, Poznań: Wydawnictwo BRAMA – Książnica Włóczęgów i Uczonych.

Klinger Michał, 1981, Tajemnica Kaina. Próba umiejscowienia Kaina w tradycji mesjańskiej w związku z nowotestamentową rewolucją etyczną, Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.

Läpple Alfred, 1985, Od egzegezy do katechezy. Stary Testament, przeł. Bernard Białecki, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Podgórzec Zbigniew, 1985, Wokół ikony. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Quinones Ricardo J., 1991, The changes of Cain. Violence and the lost brother in Cain and Abel literature, Princeton: Princeton University Press.

Saramago Jose, 2013, Kain, przeł. Wojciech Charchalis, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Szestow Lew, 2011, Apoteoza niezakorzenienia. Próba myślenia adogmatycznego, przeł. Jacek Chmielewski, Warszawa: Wydawnictwo KR.

Wielki Kanon Błogosławionego Ojca Naszego Andrzeja z Krety i Jeruzalem, 2000, przeł. Witold Maksymowicz, Kraków: Biblioteka Teologiczna przy Parafii Prawosławnej, Wydawnictwo „Scriptum”.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2016.28.277
Data publikacji: 2016-09-22 09:59:08
Data złożenia artykułu: 2016-09-16 18:23:09


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1727
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 13821 PDF (English) - 1375

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Dariusz Czaja

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.