A Website as a Public and Private Space (on the Example of genezanazwisk.pl)
Abstract
The article proposes that an internet website, in terms of linguistics, is perceived and described as a space. The subject of qualitative research presented in the article are posts written by the users of a vortal addressed to the website’s administration. An analysis of the content of these posts has confirmed that the website is treated as a public space that, first and foremost, shares information, but also allows for interaction. In addition, the article provides an endogenous perspective on the subject matter, i.e. that of the creator of the website, for whom it constitutes a private space.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Aptacy, Piotr. (2001). Kulturowe przestrzenie internetu. Opcje, 3/4, s. 29–32.
Drozdowski, Rafał, Majewski, Marek (red.). (2007). Prywatnie o publicznym/Publicznie o prywatnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Golka, Marian. (2005). Czym jest społeczeństwo informacyjne?, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4, s. 254–265.
Hofmokl, Justyna. (2009). Internet jako nowe dobro wspólne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kuzior, Aleksandra, Janczyk, Janusz. (2016). Cyberprzestrzeń – poszerzona przestrzeń społeczna – wybrane obszary ewaluacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i zarządzanie, 87, s. 253–262.
Leśniewska, Anna. (2023). Internet jako przestrzeń publiczna. Zagadnienia prawne i etyczne, Prawo Mediów Elektronicznych, 2, s. 22–27.
Naruszewicz-Duchlińska, Alina. (2014). Wybrane aspekty językowe prośby w Internecie. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 21(41), 1, s. 119–135. DOI: https://doi.org/10.14746/pspsj.2014.21.1.8.
Nowakowska-Kutra, Aleksandra. (2010). Internet w języku jako źródło nadawania znaczeń codzienności. W: Janusz Mucha (red.), Nie tylko Internet: nowe media, przyroda i „technologie społeczne” a praktyki kulturowe (s. 36–46). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Ochman, Andrzej. (2015). Medialna sfera publiczna według Jürgena Habermasa. Studia Paradyskie, 25, s. 147–168.
Olcoń-Kubicka, Marta. (2010). Kulturowe wymiary internetu. W: Kazimierz Korab (red.), Wirtual. Czy nowy wspaniały świat? (s. 128–140). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Pakosz, Barbara, Sobol, Elżbieta, Szkiłądź, Celina, Szkiłądź, Hipolit, Zagrodzka, Maria (red.). (1991). Słownik wyrazów obcych PWN. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Żmigrodzki, Piotr (red.). (2023). Wielki słownik języka polskiego. Pobrano z: https://wsjp.pl/ (dostęp: 29.09.2023).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2023.41.2.187-194
Date of publication: 2023-12-19 14:20:12
Date of submission: 2023-10-05 19:45:08
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Alina Naruszewicz-Duchlińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.