The Different Versions of Himself. The Fugue by Wit Szostak
Abstract
The aim of this article is to interpret a novel The Fugue by Wit Szostak regarding his inspiration by a musical form (a fugue). In the first part of the text, a relationship between music and literature, and the possibility to imitate music in literature are analyzed. Then, the author pays attention to Szostak’s attitude to music and the influence of music on his prose works. In the next part of this text, the main problems of The Fugue are characterized, including the title, plot as well as a construction of this work. The final fragment consists of conclusions about the functions of Szostak’s inspiration by the fugue.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bachtin, M. (1970). Problemy poetyki Dostojewskiego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Górny, T. (2016). Bach(tin), czyli polifonia muzyczna i literacka. Ruch Literacki, 2, s. 145–162.
Hejmej, A. (1998). U jednej z granic literatury. (Uwagi o „muzycznychˮ uwikłaniach). Ruch Literacki, 2, s. 217–234.
Hejmej, A. (2003). Stereotyp(y) muzyki w literaturze. Przestrzenie Teorii, 2, s. 35–48.
Hejmej, A. (2012). Muzyczność dzieła literackiego. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
„Jestem ostatnim królem Polskiˮ. Wywiad z Witem Szostakiem. (2013). Pobrano z: http://popmoderna.pl/jestem-ostatnim-krolem-polski-wywiad-z-witem-szostakiem (dostęp: 20.03.2017).
Lisecki, W. (1993). Vademecum muzycznej „ars oratoriaˮ. Canor, 3, s. 13–21.
Muchenberg, B. (1985). Literatura muzyczna. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Nie jestem pisarzem konwencji. Wywiad z Witem Szostakiem. (2012). Pobrano z: http://polter.pl/ksiazki/Wywiad-z-Witem-Szostakiem-c24319 (dostęp: 20.03.2017).
Piette, I. (1987). Littérature et musique: Contribution à une orientation théorique (1970–1985). Namur: ERREUR PERIMES.
Siła wewnętrznego doświadczenia. Wywiad z Witem Szostakiem. (2008). Pobrano z: http://katedra.nast.pl/artykul/3673/Wywiad-z-Witem-Szostakiem (dostęp: 20.03.2017).
Szostak, W. (2012). Fuga. Warszawa: Lampa i Iskra Boża.
Szostak, W. (2014). Oberki do końca świata. Warszawa: Powergraph.
Wójcik, D. (2003). ABC form muzycznych. Kraków: Musica Iagellonica.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2017.35.2.29
Date of publication: 2018-03-05 15:07:00
Date of submission: 2017-04-12 11:48:32
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Anna Al-Araj
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.