Can firmonyms be viewed in their design context?

Patryk Paweł Borowiak

Abstract


This article presents the author’s conclusions on firmonyms (chrematonyms) located in urban space, drawn partly on the basis of the object-oriented philosophy. The material in the form of photographs of shop signs was collected during the field exploration, mostly in Poznań. The design context of firmonyms is based on relevant communicative functions they fulfil as described in the theory of business communication (see Wacław Šmid). New design context, which, in the author’s opinion, should constitute a separate category in research on proper names that blend into our “urban (linguistic) landscape”, can be a starting point for conclusions concerning aesthetics, utility or simplicity of form and can underline marketing or linguistic assets as well as problems of onomastic texts. The author also presents another methodological suggestion based on the word-picture composition created in the 16th century, i.e. an emblem. It can be used in the onomastic-design aspect, using literary terms such as lemma, imago or subscription as components of the emblem, connecting the image with the text. The above-presented research problem shall be the scope of further studies in the field of marketing and design in its broad sense, bordering on onomastics.


Keywords


chrematonymy; firmonyms; linguistic landscape; shop signs; designs; object-oriented philosophy

Full Text:

PDF

References


Domańska, Ewa. (2006). The Return to Things. Archaeologia Polona, 44, pp. 171–185.

Drenda, Olga. (2016). Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Gałkowski, Artur. (2015). Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej. In: Irena Sarnowska-Giefing, Mieczysław Balowski, Magdalena Graf (eds.), Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji (pp. 579–592). Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula.

Góral, Bogumiła. (2011). Czym jest pejzaż językowy (linguistic landscape)? In: Konrad Juszczyk, Beata Mikołajczyk, Janusz Taborek, Władysław Zabrocki (eds.), Język w Poznaniu. Vol. 2 (pp. 41–59). Poznań: Wydawnictwo „Rys”.

Grabowski, Wojciech. (2017). Dizajn tamtych czasów. Warszawa: Wydawnictwo „Znak”.

Kozina, Irma. (2015). Polski dizajn. Warszawa: Wydawnictwo SBM.

Mrowczyk, Jacek, Dębowski, Przemek (eds.). (2011). Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Mrowczyk, Jacek, Kolesár, Zdeno (eds.). (2018). Historia projektowania graficznego. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Norman, Don. (2018). Dizajn na co dzień. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Papanek, Victor. (2012). Dizajn dla realnego świata. Łódź: Wydawnictwo „Recto Verso”.

Pelc, Janusz. (1973). Obraz – słowo – znak. Studium o emblematach w literaturze staropolskiej. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Rams, Dieter. (2014). Less but Better. Berlin: Gestalten.

Rezmer, Paulina. (2014). Neon Wilda wrócił na swoje miejsce. Downloaded from: http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/neon-wilda-wrocil-na-swoje-miejsce-zdjecia-film,2474141,artgal,t,id,tm.html (access: 12.03.2019).

Rutkiewicz-Hanczewska, Małgorzata. (2013). Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikacyjnej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Siwiec, Adam. (2015). Funkcjonowanie nazw własnych w reklamie zewnętrznej (w warunkach komunikacji wizualnej). In: Irena Sarnowska-Giefing, Mieczysław Balowski, Magdalena Graf (eds.), Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji (pp. 579–592). Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula.

Sudjic, Deyan. (2014). B jak Bauhaus. Alfabet współczesności. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Šmid, Wacław. (2010). Język reklamy w komunikacji medialnej. Warszawa: Wydawnictwo „CeDeWu”.

Wicha, Marcin. (2015). Jak przestałem kochać design. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Wicha, Marcin. (2017). Reczy, których nie wyrzuciłem. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

INTERNET SOURCES

https://icosweb.net/wp/wp-content/uploads/2019/05/ICOS-Terms-en.pdf (access: 20.11.2018).

http://www.poznan.pl/mim/rewitalizacja/news,1194/szyldownik-czyli-jak-powinien-wygladac-szyld,117409.html (access: 12.12.2018).

https://www.ulepszpoznan.pl/portfolio/wzorcowy-szyld/ (access: 11.12.2018).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2019.37.2.167-178
Date of publication: 2019-12-31 19:00:45
Date of submission: 2019-05-07 20:01:45


Statistics


Total abstract view - 1194
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 450

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Patryk Paweł Borowiak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.