Zapach papieru. Inaczej o Dymach nad miastem Władysława Broniewskiego
Résumé
Artykuł stanowi zapis lektury tomu Dymy nad miastem Władysława Broniewskiego (1926) z perspektywy materialności książki. Analizie podlega całokształt tomu, poezja, okładka, czcionki, rodzaj papieru, a także biografia poszczególnych egzemplarzy. Okładkę zaprojektował Mieczysław Szczuka i to ona nadaje ton interpretacji. Fotomontaż znajdujący się na okładce prowokuje refleksję na temat sytuacji społeczno-politycznej Polski w międzywojniu, a także nad miejscem tomu w dyskusji o polskiej poezji rewolucyjnej XX wieku.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Barańczak, Stanisław. (1983). Czytelnik ubezwłasnowolniony. Perswazja w masowej kulturze literackiej PRL. Paryż: Libella.
Barthes, Roland. (2011). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Aletheia.
Berman, Mieczysław. (1965). Pionierzy fotomontażu w Polsce. W: Mieczysław Berman, Anatol Stern (red.), Mieczysław Szczuka (s. 70–109). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Bojda, Wioletta (oprac.). (2014). Janina i Władysław Broniewscy. Miłość jest nieprzyjemna. Listy ze wspólnego życia. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Broniewski, Władysław. (1927). Dymy nad miastem. Warszawa: Książka.
Broniewski, Władysław. (1964). Wiersze i poematy. Warszawa: PIW.
Burek, Tadeusz. (1975). Prozatorski obraz i bilans wojny: od notatnika z przeżyć do epickiego ujęcia tematu. W: Anna Brodzka, Hanna Zamorska, Stanisław Żółkiewski (red.), Literatura polska 1918–1975 (s. 460–478). Warszawa: Wiedza Powszechna.
Forssman, Friedrich, Willberg, Hans Peter. (2015). Pierwsza pomoc w typografii. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Gerould, Daniel C. (1981). Stanisław Ignacy Witkiewicz jako pisarz. Warszawa: PIW.
Górski, Janusz. (2020). Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019. Warszawa: Karakter.
Hacking, Juliet (red.). (2014). Historia fotografii. Warszawa: Arkady.
Houston, Keith. (2020). Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych. Warszawa: Karakter.
Hoy, Anne, H. (2006). Wielka Księga Fotografii. Warszawa: G+J RBA.
Janczaruk, Paweł. (2012). Retrofotografia, czyli dawne techniki fotograficzne. Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Fotograficzne w Zielonej Górze.
Kamiński, Ireneusz, J. (1989). Trudny romans z awangardą. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Lechowicz, Lech. (2012). Historia fotografii 1839–1939. Łódź: PWSFTviT.
Mogilnicki, Patryk. (2021). Książka po okładce. O współczesnym polskim projektowaniu okładek książkowych. Warszawa: Karakter.
Muzeum Sztuki w Łodzi, https://zasoby.msl.org.pl/arts/view/3 (dostęp: 14.01.2023).
Nancy, Jean, Luc. (2010). Rozdzielona wspólnota. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nowakowska-Sito, Katarzyna. (2023). Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty. Warszawa: NCK.
Pottier, Eugène. (1966). Międzynarodówka (II wariant). W: Stefan Klonowski (oprac.), Polska poezja rewolucyjna 1878–1945 (s. 242). Warszawa: PIW.
Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pl/wykroczenie (dostęp: 3.02.2023).
Stawar, Andrzej. (1927). Poezje Broniewskiego. Dźwignia, 4, s. 37.
Tramer, Maciej. (2010). Brudnopis in blanco. Rzecz o poezji Władysława Broniewskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tramer, Maciej. (2013). Wstęp do lektury. W: Maciej Tramer (oprac.), Pamiętnik (s. 5–33). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Tramer, Maciej. (2021). Jednorazowa historia. O ośmiu (dziewięciu) wierszach Władysława Broniewskiego. W: tegoż. „Wszystko zmienne”. Pięć szkiców o Władysławie Broniewskim (s. 7–27). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Warner, Marien, Mary. (2012). 100 idei, które zmieniły fotografię. Raszyn: TMC Art.
Więcek, Aleksandra. (2018). Myśl o rewolucji – Naukowa sztuka „ze śpiewakami” w trzech aktach. Opcje, 4, s. 74–81.
Witkiewicz, Stanisław Ignacy. (1998). Szewcy. W: Stanisław Ignacy Witkiewicz, W małym dworku, Szewcy (s. 85–157). Warszawa: PIW.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2024.42.1.57-72
Date of publication: 2024-12-13 15:10:27
Date of submission: 2023-12-31 16:23:31
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2024, Aleksandra Więcek
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.