Filozoficzny kontekst relacji „Ja”–„Ty” w wierszu Josifa Brodskiego "Строфы (Наподобие стакана…)" z cyklu "Новые стансы к Августе (Стихи к М.Б., 1962–1982 гг.)"
Streszczenie w języku polskim
W artykule podjęto próbę analizy i interpretacji relacji „ja” liryczne/adresatka w utworze, który rzadko jest przedmiotem zainteresowania literaturoznawców. Zapewne dlatego, że stanowi jeden z szeregu „amerykańskich” tekstów Brodskiego, w których alter ego autora dokonuje rozliczeń z przeszłością. W pewnym stopniu retrospektywne i autobiograficzne Строфы (Наподобие стакана...) są zarazem przykładem wiersza o charakterze filozoficznym. Forma zawartych w nim rozważań na temat stosunku do „М.Б.” stanowiących wykładnię niegdysiejszych uczuć i czasów, wskazuje bowiem na dążność autora do uczynienia tego, co ziemskie (czytaj niegdyś miłosne), w kontekście tego, co Wieczne, ponad–Czasowe. Zatem, zdaniem poety, jedyną i najoczywistszą drogą ku temu jest zawrzeć pamięć niegdysiejszych czasów i uczuć w Języku, tj. zapewnić im nieśmiertelność. Jednakże warunkiem urzeczywistnienia tego zamiaru jest „zmiana perspektywy”, usunięcie się w cień, „odejście” z zakresu tego, co „ziemskie”, pozbycie się balastu bezpośredniego uczestnictwa, maksymalna „obiektywizacja”, dystans chociażby z „księżyca”. Dlatego w danym przypadku tak ważne dla interpretatora jest rozumienie formującej się przez całe twórcze życie Brodskiego jego poetyckiej filozofii Czasu, Przestrzeni, Języka, w ramach której mieści się także jego wyobrażenie o miłości.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Brodskij, Iosif. (1989). Pisʹmo Brežnevu. Neva, 2, s. 165–166. [Бродский, Иосиф. (1989). Письмо Брежневу. Нева 2, c. 165–166.]
Brodskij, Iosif. (2001). Sočineniâ Iosifa Brodskogo. T. IV-VI. Sankt-Peterburg: Puškinskij fond. [Бродский, Иосиф. (2001). Сочинения Иосифа Бродского. Т. IV-VI. Санкт-Петербург: Пушкинский фонд.]
Glazunova, Olʹga Igorevna. (2005). Iosif Brodskij: amerikanskij dnevnik. O stihotvoreniâh napisannyh v èmigraci. Sankt-Peterburg: Izdatelʹstvo Sankt-Peterburgskogo universiteta. [Глазунова, Ольга Игоревна. (2005). Иосиф Бродский: американский дневник. О стихотворениях написанных в эмиграци. Санкт-Петербург: Издательство Санкт-Петербургского университета.]
Kolobaeva, Lidia Andreievna. (2013). Cikl „Novыe stancы k Avguste” I. Brodskogo. Filologičeskie nauki, 3, s. 44–56. [Колобаева, Лидия Андреевна. (2013). Цикл „Новые станцы к Августе” И. Бродского. Филологические науки, 3, с. 44–56.]
Kreps, Mihail. O poèzii Iosifa Brodskogo. Pobrano z: http://lib.ru/BRODSKIJ/kreps.txt (dostęp: 07.07.2019). [Крепс, Михаил. О поэзии Иосифа Бродского. Cкачано из: http://lib.ru/BRODSKIJ/kreps.txt (доступ: 07.07.2019).]
Lotman, Mihail Ûrʹevič. (1988). Poèt i smertʹ (iz zametok o poètike Brodskogo). Blokovskij sbornik, 14. Tartu, s. 188–207. [Лотман, Михаил Юрьевич. (1988). Поэт и смерть (из заметок о поэтике Бродского). Блоковский сборник, 14. Tartu, с. 188–207.]
Madloch, Joanna. (2003). Fotografia w poezji − poezja w fotografii (na przykładzie twórczości Josifa Brodskiego). Przegląd Rusycystyczny, 2, s. 60−69.
Nesterov, Anton. (2001). «Portret tragedii» – opyt analiza. Staroe literaturnoe obozrenie, 2(278). Pobrano z: http://magazines.russ.ru/slo/2001/2/nest.html (dostęp: 10.02.2019). [Нестеров, Антон. (2001). «Портрет трагедии» – опыт анализа. Старое литературное обозрение, 2(278). Cкачано из: http://magazines.russ.ru/slo/2001/2/nest.html (доступ: 10.02.2019).]
Rančin, Andrej Mihajlovič. (2016). O Brodskom. Razmyšleniâ ii razbory. Moskva: Vodolej. [Ранчин, Андрей Михайлович. (2016). О Бродском. Размышления ии разборы. Москва: Водолей.]
Volkov, Solomon. (2000). Dialogi s Iosifom Brodskim. Moskva: Nezavisimaâ Gazeta. [Волков, Соломон. (2000). Диалоги с Иосифом Бродским. Москва: Независимая Газета.]
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2021.39.1.173-186
Data publikacji: 2021-12-18 09:04:22
Data złożenia artykułu: 2020-12-16 12:40:28
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Joanna Renata Tarkowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.