Szata zdobi władcę, czyli jak ubiór pomaga odgrywać rolę bizantyjskiego basileusa?
Streszczenie w języku polskim
Strój w kulturze pełni wiele istotnych funkcji komunikacyjnych, m.in. pozwala na manifestowanie i wizualizację władzy. Problem ten autorka omawia na przykładzie dwudziestowiecznych tekstów literackich dotyczących Bizancjum (Krzyżowcy i Puszkarz Orbano Z. Kossak, Srebrne orły T. Parnickiego, Bizantyjska noc S. Siereckiego). Najważniejsze elementy cesarskiego stroju: okrągła korona, sandały, purpura i klejnoty stanowiły nie tylko symbole nieograniczonej władzy basileusa i bogactwa państwa, ale również podnosiły w oczach innych jego autorytet i prestiż, były
narzędziem mitologizacji władzy. Wreszcie, odzienie basileusa było nieodłącznym elementem „teatru władzy”, elementem widowiska rozgrywanego na dworze bizantyjskim, którego celem było
podtrzymywanie iluzji znaczenia i potęgi Cesarstwa Wschodniego.
narzędziem mitologizacji władzy. Wreszcie, odzienie basileusa było nieodłącznym elementem „teatru władzy”, elementem widowiska rozgrywanego na dworze bizantyjskim, którego celem było
podtrzymywanie iluzji znaczenia i potęgi Cesarstwa Wschodniego.
Słowa kluczowe
strój; władza; widowisko; teatr władzy; Bizancjum; symbole władzy; basileus
Pełny tekst:
PDFBibliografia
No bibliography
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2013.31.0.43
Data publikacji: 2015-07-15 00:48:47
Data złożenia artykułu: 2015-07-14 22:00:22
Statystyki
Widoczność abstraktów - 988
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1024
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2015 Ewelina Stanios
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.