Aktualna regulacja użytkowania dronów w prawie polskim – ocena i postulaty de lege ferenda
Streszczenie w języku polskim
W artykule zwrócono uwagę na problem braku regulacji dronów w polskim prawie lotniczym. Wskazano obszary użytkowania bezzałogowych statków powietrznych oraz możliwe rozwiązania problemów, które dotyczą dronów, a także konkretne postulaty de lege ferenda w obszarze dotyczących obsługi, wykorzystywania i użytkowania bezzałogowych statków powietrznych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Lutek M., Wybrane aspekty problematyki odpowiedzialności za szkody spowodowane bezzałogowymi statkami powietrznymi, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2019, nr 3.
Siadkowska K., Prawne aspekty eksploatacji dronów, „Studia Iuridica Lublinensia” 2017, vol. 26(3), DOI: https://dx.doi.org/10.17951/sil.2017.26.3.93.
Witczuk J., Pogacz S., Gospodarka łowiecka. Innowacyjny monitoring kopytnych, „Las Polski” 2015, nr 24.
ŹRÓDŁA INTERNETOWE
Kaliszewska M., Drony na straży bezpieczeństwa – ULC szykuje zmiany przepisów, 22.06.2022, https://www.rp.pl/prawo-dla-ciebie/art36555591-drony-na-strazy-bezpieczenstwa-ulc-szykuje-zmiany-przepisow (dostęp: 2.10.2022).
Krawczyk B., Drony w służbie samorządów, 19.08.2015, https://portalkomunalny.pl/drony-w-sluzbie-samorzadow-322921/3 (dostęp: 2.10.2022).
Niklas J., Walkowiak A., Drony – nadzór z powietrza, 2014, https://panoptykon.org/sites/default/files/publikacje/panoptykon_drony_-_nadzor_z_powietrza_11.07.2014_2_0.pdf (dostęp: 22.11.2023).
Port Gdynia, Port Gdynia z wyróżnieniem za zastosowanie dronów w porcie morskim, 15.10.2021, https://www.port.gdynia.pl/port-gdynia-z-wyroznieniem-za-zastosowanie-dronow-w-porcie-morskim (dostęp: 2.10.2022).
Wikipedia, Bezzałogowy statek powietrzny, https://pl.wikipedia.org/wiki/Bezzałogowy_statek_powietrzny (dostęp: 8.08.2022).
AKTY PRAWNE
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.Urz. UE L 212/1, 22.08.2018).
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz.Urz. UE L 152/45, 11.06.2019).
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j. Dz.U. 2023, poz. 171).
Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (t.j. Dz.U. 2022, poz. 295, ze zm.).
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. 2022, poz. 1138, ze zm.).
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (t.j. Dz.U. 2023, poz. 2110).
Wytyczne nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie informowania użytkowników bezzałogowych statków powietrznych o zasadach bezpiecznego wykonywania lotów (Dz.Urz. ULC 2015, nr 39).
Zarządzenie nr 63 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 października 2019 r. w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz. KGP 2019, nr 106).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2023.70.2.171-182
Data publikacji: 2024-01-10 16:43:30
Data złożenia artykułu: 2023-11-07 17:13:55
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Jarosław Stasiak, Weronika Stańczak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.