Doktryna chrześcijańskiego małżeństwa w De bono coniugali na tle metodologii św. Augustyna
Streszczenie w języku polskim
W artykule przedstawiono filozoficzną konstrukcję „małżeństwa chrześcijańskiego” opracowaną przez św. Augustyna w rozprawie pt. De bono coniugali, napisanej w latach 400–401, powstałej w polemice z manichejczykami i Iuwinianem. Praca została poddana ocenie w świetle metodologii Augustiańskiej zawartej w traktacie Civitas Dei, napisanym w latach 410–430. Autor dochodzi do przekonania, iż św. Augustyn w De civitate Dei inspirował się metodologią przedstawioną w zarysie we wcześniejszym De bono coniugali.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Brown P., Augustyn z Hippony, Warszawa 1993.
Daniel-Rops H., Kościół wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1969.
Eborowicz W., Wstęp, [w:] Św. Augustyn, Wartości małżeństwa, Pelplin 1980.
Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1985.
Johnson P., Historia chrześcijaństwa, Gdańsk 1993.
Kasia A., Święty Augustyn, Warszawa 1974.
Kornatowski W., Społeczno-polityczna myśl św. Augustyna, Warszawa 1968.
Św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Warszawa 1953.
Św. Augustyn, Doskonała sprawiedliwość człowieka, Pelplin 1982.
Św. Augustyn, O nauce chrześcijańskiej, Warszawa 1989.
Św. Augustyn, Państwo Boże, Kęty 1998.
Św. Augustyn, Rozum i wiara, Warszawa 1993.
Św. Augustyn, Wartości małżeństwa, Pelplin 1980.
Św. Augustyn, Wyznania, Warszawa 1989.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2019.66.1.399-413
Data publikacji: 2019-07-17 08:29:48
Data złożenia artykułu: 2018-03-15 11:09:52
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Andrzej Sylwestrzak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.