Dostęp wykonawców z państw trzecich do europejskiego rynku zamówień publicznych – glosa aprobująca do wyroku TSUE w sprawie C-652/22 (Kolin)

Maciej Lubiszewski

Streszczenie w języku polskim


Przedmiotem opracowania jest glosa aprobująca do wyroku TSUE w sprawie C-652/22 (Kolin). Trybunał, odmawiając odpowiedzi na pytanie sądu odsyłającego, stwierdził, że wykonawcom z państw, które nie są członkami Unii Europejskiej ani nie zawarły z Unią umowy gwarantującej wzajemny i równy dostęp do rynków, nie przysługuje prawo do równego traktowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Trybunał potwierdził, że instytucjom zamawiającym (ale nie państwom członkowskim Unii) przysługuje prawo do: pełnego otwarcia postępowania dla wykonawców z państw trzecich, ograniczenia dostępu do postępowania poprzez specjalne warunki traktowania wykonawców z państw trzecich albo zamknięcia przed nimi tego dostępu. Decyzja powinna przybrać postać warunku zamówienia ujawnionego w dokumentach zamówienia. Propozycje odpowiedzi legislacyjnej na ten wyrok budzą wątpliwości, ponieważ przewidują, że w przypadku milczenia zamawiającego wykonawcy z państw trzecich nie mogą wziąć udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Taki akt generalny może zostać uznany za wkroczenie w strefę wyłącznej kompetencji Unii (wspólna polityka handlowa).


Słowa kluczowe


dostęp do zamówienia publicznego; wspólna polityka handlowa; odesłanie prejudycjalne; wyrok TSUE w sprawie Kolin; wyrok TSUE w sprawie Qingdao

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Literatura

Bogdanowicz P., Z małej chmury duży deszcz – uwagi na tle wyroku Trybunału Sprawiedliwości z 22.10.2024 r., C-652/22, Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret AȘ przeciwko Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave, „Europejski Przegląd Sądowy” 2025, nr 4.

Folliot Lalliot L., Yukins Ch., Will protectionism prevail in global public procurement?, „Concurrences” 2024, no. 2.

Hartung W., Dostęp wykonawców z krajów trzecich do unijnego rynku zamówień publicznych – analiza stanowiska przedstawionego w opinii rzecznika generalnego do sprawy C-652/22, „Prawo Zamówień Publicznych” 2024, nr 1.

Hartung W., Bagłaj M., Michalczyk T., Wojciechowski M., Krysa J., Kuźma K., Dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2015.

Kowalczyk E., Obowiązki równego traktowania ubiegających się o zamówienia publiczne, Zielona Góra 2023.

Nowicki P., Dla kogo są przeznaczone zamówienia publiczne w Unii Europejskiej? Jeszcze kilka refleksji na tle wyroku TSUE z 22.01.2024 r. zapadłego w sprawie C-652/22 Kolin, „Prawo Zamówień Publicznych” 2024, nr 4.

Sołtysińska A., Talago-Sławoj H., Europejskie prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2016.

Szostak R., Przetarg nieograniczony na zamówienie publiczne. Zagadnienia konstrukcyjne, Kraków 2005.

Urbaniak Ż., Dostęp wykonawców z krajów trzecich do europejskiego rynku zamówień publicznych – glosa do wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 22.10.2024 r., C-652/22, Kolin, „Prawo Zamówień Publicznych” 2024, nr 3.

Akty prawne

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 2024, poz. 1061, 1237).

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2019, poz. 1843; 2020, poz. 288, 1086).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE z 28.03.2014 r., L 94, s. 65 i n.).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U.UE z 28.03.2014 r., L 94, s. 243 i n.).

Porozumienie w sprawie zamówień rządowych zmienione protokołem z 2012 r. (Dz.U.UE z 7.03.2014 r., L 8, s. 1 i n.).

Wspólny komunikat Komisji Europejskiej i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady pt. „UE–Chiny – perspektywa strategiczna”, Strasburg 12.03.2019 r., JOIN(2019) 5.

Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2024, poz. 1320).

Komunikat Komisji Europejskiej pt. „Wytyczne dotyczące udziału oferentów z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych oraz wprowadzania na ten rynek towarów z państw trzecich” (Dz.U.UE z 13.8.2019 r., C 271, s. 43 i n.).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1031 z 23 czerwca 2022 r. w sprawie dostępu wykonawców, towarów i usług z państw trzecich do unijnych rynków zamówień publicznych i koncesji oraz procedur wspierających negocjacje dotyczące dostępu unijnych wykonawców, towarów i usług do rynków zamówień publicznych i koncesji państw trzecich (Instrument Zamówień Międzynarodowych – IZM) (Dz.U.UE z 30.06.2022 r., L 173, s. 1 i n.).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U.UE z 23.12.2022 r., L 330, s. 1 i n.).

Orzecznictwo

Wyrok ETS z 12 lipca 1990 r. w sprawie C-188/89 (Foster).

Wyrok TSUE z 22 października 2024 r. w sprawie C-652/22 (Kolin).

Wyrok TSUE z 13 marca 2025 r. w sprawie C-266/22 (Qingdao).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/glosa.2025.3.29-39
Data publikacji: 2025-10-13 15:16:30
Data złożenia artykułu: 2025-03-18 15:25:24


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Glosa - Prawo Gospodarcze w Orzeczeniach i Komentarzach

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.